2-åring som springer upp ur sängen hela tiden...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MaryP 78

2-åring som springer upp ur sängen hela tiden...

Inlägg av MaryP 78 »

Min son på 2 år sömntränade vi med SHN-kuren vid 5 månader och efter det har han sovit från 19-07 varje natt oavbrutet (med några undantag). Vi har bara lagt honom på kvällen sagt god natt och gått ut så har han somnat själv. Inga konstigheter. Men nu... Nu lägger vi honom, läser en saga säger god natt och går ut. Efter det springer han upp ca 30 ggr. Man blir helt galen. Han kan hålla på till 21.30 (vi har lagt honom 19.30). Vi har testat att stå utanför dörren och ta honom direkt, suttit utanför, gått ner och då har han stått och ropat i trappan. Vad kan man göra? Någon med liknande erfarenheter? Jag blir galen..
Han pratar mkt om att det inte får vara mörkt och man inte får stänga dörren så vi har dörren på glänt med ljust utanför rummet.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Till att börja med undrar jag om ni har kvar spjälsängen eller om ni bytt den mot stor injudande hoppa-ur-sängen-säng :lol: . Har man spjälsängen kvar brukar inte hopp-övningar bli särskilt långvarig, så har ni redan bytt, skulle jag råda er att byta tillbaka. AW brukar rekommendera att man behåller spjälsängen över trotsåldern, och det har vi gjort utan några som helst bekymmer. Nu först, vid 4 ska min stora få en växasäng. Och han är 110 cm, men får ändå alldeles utmärkt plats i sin spjälis.

Sen tror jag du hittar mycket matnyttigt i den här klistrade tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kanske kan du hitta något i matnyttigt även i den här tråden - om förtrotsbarn och fnurror:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

:heart: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MaryP 78

Inlägg av MaryP 78 »

Tack snälla, ska genast läsa på.... Japp vi bytte till Växa säng för flera månader sedan eftersom vi tyckte att han växt ur den. Han är en ganska så lång gosse. Undrar om det har att göra med att han plötsligt blivit mörkrädd..
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Men var har ni gjort av skrattet-till-go'nattet :?: :!:

Och var är den jublande glada morgonen, värd att vänta på och se fram emot :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MaryP 78

Inlägg av MaryP 78 »

Skrattet finns med men nu har det gjort honom helt uppspelt efteråt så han har jättesvårt att komma ner i varv efter det. Han ligger inte still en sekund i sängen utan snurrar och snurrar och springer upp stup i ett. Han gjorde aldrig det förut... Men skam den som ger sig :D
Mamma till världens finaste Leon född 0512
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Spjälsäng eller åtminstone mindre säng med rejält höga kanter rekommenderas - så får den stora "sova" lite eller gå sönder :wink:

Se mörkrädslan som en fråga och inte ett faktum. Barn frågar i påståendets form. "Är mörkret farligt? Kommer vargen och tar mig när jag inte ser den?"

Läs gärna månadens krönika som inspiration och kanske lite pollett-nertrillande :wink: :lol:

Och glöm det här med att varva ner - han ska somna glad, och det tar inte mer än två minuter för ett barn som ända in i ryggmärgen upplever sig som tryggt i bemärkelsen säkert (se krönikan).

Kanske en liten minikur :?:
MaryP 78

Inlägg av MaryP 78 »

Absolut en minikur :D Var kan man läsa mer om det? Trodde att det var det som vi höll på med.:oops: Läste i din bok om en liten tjej som klättrade ur sin spjälsäng. Gäller samma sak för Leon som är 2? Vi sitter nämligen utanför hans dörr med ryggen mot och läser en tidning och går tillbaka med honom direkt utan ett ljud rask och låter honom klättra upp i sin säng igen. Har hållt på i tre veckor nu och ingen förbättring i synhåll. Ska man skippa hans eftermiddagslur? Samtidigt känns det som om han fortfarande behöver den. Han verkar inte trött på kvällen. Lägger vi honom för tidigt? klockan 19. :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej MaryP 78 :!:

En minikur i det här läget gäller läggningarna, då nätterna funkar bra (?)...

Jag trycker också på det här med spjälsäng, min treåring Alice har sin kvar ännu, och kommer att få ha den tills hon är ur trotsen, annars är jag helt säker på att vi skulle ha henne rännandes uppe halva kvällarna nu :roll: så att rent fysiskt förhindra det är en bra bit på väg!

Och precis som Ewa påpekade, så kan de ha spjälis trots att de är stora (tänker på min sambo som är över 1,90 och sover i vår säng som är 2 meter, det är inte mycket över precis :wink: ) Så mitt hetaste tips är att ni dammar av spjälisen och ställer in den igen, för ett år till eller så :D :!:

Sen gäller det att förhindra att han ens stiger upp ur sängen - att sitta och DIREKT ingripa när han är på G, gå in, lägga ner och ramsa dig ut! Helst inte ens ögonkontakt, utan kort och koncist!

Och GLÖM inte skrattet till go´nattet, mycket bus och lek utanför sovrummet, dagen ska sluta med skratt i magen! Vill ni läsa saga eller mysa så gör det innan buset!

Och hur sent ligger hans vila och hur länge är den? Många kortar vilan i den här åldern till 45 minuter, om man har 12 timmars natt, och de flesta har den mitt på dagen, mina har alltid haft dagvilan klockan 12.

Hoppas det här kunde ge lite svar på dina frågor :D :!:

Och du - glöm inte månadskrönikan, som AW påminde om :wink:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det skulle jag ha sagt förut :oops:
MaryP 78 skrev:Absolut en minikur :D Var kan man läsa mer om det? Trodde att det var det som vi höll på med.:oops: - - - Vi sitter nämligen utanför hans dörr med ryggen mot och läser en tidning och går tillbaka med honom direkt utan ett ljud rask och låter honom klättra upp i sin säng igen. Har hållt på i tre veckor nu och ingen förbättring i synhåll.
:D En minikur är en process det också. Ni kan inte göra samma sak varje kväll och vänta på en "förbättring", som skulle komma av sig själv.

Det är ramsan som ska ta över ch bli till en pavlovsk reflex. Läs på i Verktygslådan :!: Den verkar ha kommit bort i hanteringen :?: :!:

Sittandet ska brytas, öronen lämnas kvar på stolen men ni ska inte hänga kvar. Gå av och till, sitt kortare i taget för varje kväll och försumma som sagt INTE ramsan, som ni bör öva upp noga.

För att barnet ska (fortsätta) göra framsteg, krävs att du / ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt.

Annars bygger ni bara upp ett nytt mönster, som kan sitta i i inte bara tre veckor utan tre år :cry: :shock: =;

Läs som sagt januarikrönikan, och tack, miar 70 :wink: :heart:

Han behöver 13 tim sömn / dygn.

:heart:
Senast redigerad av annawahlgren den mån 04 feb 2008, 01:03, redigerad totalt 1 gånger.
MaryP 78

Inlägg av MaryP 78 »

Tack så mycket båda två för tips! Ska genast sätta igång :D
Måste även passa på och berätta att SNH-kuren förändrade hela vår familjs liv, till så fantastiskt mycket bättre att vi knappt kunde tro att det var sant. När Leon var 4,5 månad började han sova hela nätter på 3 dagar från att ha vaknat en gång i timmen. Han har varit en dröm att lägga och älskat att gå och lägga sig. Därför har jag även tipsat 3 andra väninnor som haft problem om kuren och blev lika "frälsta" som oss. :D :D :D Nästa barn ska vi köra från 2 månader. :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Två tips, ej att förakta:

:arrow: Väckarklocka, som inhandlas med spänning och förtjusning och står så barnet hör och vet att NU är det morgon (inte förr);

:arrow: Trådlöst larm från Clas Ohlson - som gapar hej vilt om och när lilla älsklingen får för sig att hoppa ur sängen. Ifall man då själv skulle snarka :sleep: Då blir det saklig promenad tillbaka och läggning på egen hand, med punktsättande, underhållningsfri ramsa x4 efteråt.

:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Nu har det gått nån dag, eller kväll :wink: och jag undrar nyfiket hur det går för er! Berätta gärna, om du har lust!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "