Social delaktighet för 5-månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
muggles

Social delaktighet för 5-månaders?

Inlägg av muggles »

Hej,

ha tålamod med en nykomling... :-)

Jag läste om Social delaktighet här på forumet och det tror jag på! JAg har försökt köra det litegrann med min pigga livliga dotter (5 mån) som är väldigt nyfiken och lätt blir uttråkad av att sitta själv med sina leksaker. Exemplet här på forumet med en 2-åring var mkt träffande. Men kan ngn ge exempel på grejer man kan göra med en 5-månaders?

En grej jag har kört är att tex låta henne vara med och torka av bordet framför sin matstol (för att hon själv sträckte ut handen och ville vara med verkade det som). Men min fantasi verkar begränsad... ;-)

Jag försökte söka här på forumet på orden social delaktighet men fick inte upp ngn träff (konstigt) - finns det mer att läsa här?

Jag har hört att Barnaboken inte finns att köpa längre - stämmer det? Kanske man kan låna den på biblioteket?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej glada nykomling :D!

Tips på social delaktighet för alla små kryp som ännu inte går och står själva, men sitter hyfsat - åtminstone om man blir uppallad med en kudde eller så:
Sitta i diskhon! Då kan man vara med och laga mat, hacka och skölja. Och diska. Och allt annat kul som händer däromkring.

Sen vet jag att många här har införskaffat en Bumbo (:oops: eller vad de nu heter, sittstolar :lol:, logiskt uttryckt, eller hur? :roll:) och det gör det lättare för små att sitta lite längre stunder.

Tips för maglägare:
Ligga på köksbordet/arbetsbänken och vara med i hushållssysslorna
Ligga i tvättstugan och sortera tvätt
Ligga bredvid när man dammsuger
Ligga i badrummet när man städar där
Ja, överallt, helt enkelt. Med liten trasa, slev eller annat arbetsredskap!

Och vad jag vet så finns BB på AdLibris, så prova där tycker jag :D !

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej muggles och välkommen om jag inte sagt det tidigare! :lol:

:idea: Du gör mig tjänsten och skriver in barnets födelsedatum under "profil/signatur" och sen försök gärna hålla dig till denna tråden framöver vad det gäller ALLA dina frågor på SM ang, ett och samma barn. På det sättet är det lättare för oss som svarar mycket att hålla reda på dig. :wink:

Här kommer mina favorit länkar. Jag kan klart tipsa om den som heter "magtrivseltips"!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard bodde i Bumbo eller diskhon och fixade. Plocka slevar ur en burk var toppen! :thumbsup:
muggles

Inlägg av muggles »

Tack för tips! Har redan börjat använda en del - magläge med tidning framför var tydligen mkt roligt! ;-)

Har också beställt Barnaboken och lagt till info i min signatur (hade missat att man skulle det).
muggles

Inlägg av muggles »

Hoppsan, hade tydligen signatur avslagen...
Mamma till pigga livliga Moa, född 07-08-26, som gillar social delaktighet! Och till enäggstvillingarna Saga och Clara födda 11-05-14 som sover bra på dagen och sämre på natten.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Muggels
Tänkte bara tala om att Sök inte fungerar. Du kan Googla sajten istället så får du bättre resultat.

Gå in på Google, i sökfältet skriver du:
site:www.annawahlgren.com
följt av mellanslag och sedan sökordet.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"