HOPPAS ATN HÄR INNE KAN HJÄLPA MIG!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Scarlett

HOPPAS ATN HÄR INNE KAN HJÄLPA MIG!

Inlägg av Scarlett »

Hej alla mammor/pappor!
Nu vid mina tvillingtjejer ålder 9 månader, så känns det som schemat inte går ihop längre! " suck " :(
Mina frågor är:

1) mina tjejer vaknar kl.06.30, när bör de äta då? på en gång eller vänta?

2) de sover 45min på f.m, sen äter de lunch kl.11.15 och sen kommer då mitt STORA problem! de sover 2 timmar från c.a 12.45 - 14.45 och sen äter de gröt kl.15.00, det är p.ga att jag sen måste åka och hämta de andra två barnen.
Nu till min fråga: de äter sen middag ( pure igen, de äter två lagade mål mat då de är över 8 mån) kl.17.15, alltså bara 2.15 efter gröten och sen får de välling 19.15 ( 2 timmar efter igen ) för sen sova 19.30, och nu undrar jag hur jag ska göra för att det inte ska bli så himla tätt mellan målen på e.m/ kväll?
Eller går det bra? tycker dock inte att de verkar så där överdrivet hungriga :oops:
Morgon kl.06.30 passar oss bra, då vi går upp alla ändå, men sen middag infördes på kvällen, så har schemat blivit så konstigt.
Kan jag göra nåt åt sovtiderna? 2 lurar passar bra, men när ska de infalla?
3) hur långt efter det att de har sovit bör de ha mat? tycker aldrig mina barn visar att de är hungriga, jag har bara gett efter mitt schema.
Så om de finns några vänliga själar här inne som kan ge mig förslag vore jag såååå tacksam!!

Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hmm,

min dotter är yngre, men ändå.

Kan de inte sova lite tidigare med både fm-luren och lång-luren. På så sätt kan de få både lunchen och gröten nån halvtimme tidigare kanske?

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Hej!
Jo, jag funderar på det, men eftersom de vaknar 6.30, så är det inte så kanske så lätt att få de att somna tidigare :oops:
Hur många timmar orkar de egentligen med mellan sovpassen?
Kram Charlotte
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Iom att de inte är så hungriga så hade jag gett 4 mål - du ger 5 nu.

Så jag hade gjort som så:

Vakna 06,30
Frukost 07 (ca)
Sova 9.15- 10
Mat 11
Sova 12.45-14.45
Mat 15
Frukt 17
Välling och natti 19.00

:D Kan det vara något?
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Hej!
Nu är jag tillbaka, och alla 4 barnen sussar :D
Mammut Maria, jo det ser jättebra ut, men jag skulle ändå vilja ha det lagade målet mat vid 17-17.30, då vi själva äter middag, tycker redan att jag står i köket 99% av min vakna tid :lol: :D
Kommer du på hur jag ska lösa det?

Kram Charlotte
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Får jag föreslå:

:arrow: Frukt 15.00
:arrow: Middag 17 (inte för mycket att dricka till - det gör att de är både hungriga och lite törstiga till kvällsvällingen :P )
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hmm, MammutMaria,

det där med vatten till middagen, gäller det även yngre barn.
Min minsting äter middag kl 17:30 och idag drack hon massor. Hon tycker det är kul också, och har nästan lärt sig hålla flaskan själv och dricka.

Hur som helst så verkar hon sällan väldigt hungrig till nattslurken. Å andra sidan ammar jag då, så jag har ingen aning hur mycket hon får i sig.Trugar med vällingflaskan också, men det blir på sin höjd 50 ml. JAg vill inte släppa amningen åp kvällen, den kommer att bli den enda gången jag säkert kan ge ett tag till då jag snart ska börja jobba.

Hon verkar inte ha några problem med att vara hungrig undet natten (3 nätter nu utan nattmål = 12 timmar mat-uppehåll).

Eftersom hon verkar så törstig till middagen, så känns det tasktigt att inte ge henne vatten då.

Kanske ska jag inte fundera på detta eftersom jag inte har nåt problem med det just nu, men eftersom du skrev sådär så blev jag nyfiken...

/HElena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det var bara ett lite tips från en som har haft tre som gärna drack vatten för att det var roligt och på det viset fyllde magen med vatten istället för mat. Så jag gjorde som så att de åt först och sedan fick de dricka sist och då drack de för att de var törstiga = det blev precis lagom! Så gör jag än idag... :P Vatten är väldigt mättande, faktiskt!

:idea: Att de sedan är mer "törstiga"på vällingen - det vet jag inte :roll: men det "känns" så! Det är ju tanken som räknas :oops: ... Skulle de vara mer törstiga mellan målen så blir det ju gnäll och då får de mer vatten - såklart! Men det har - i sanning - inte hänt särsklit ofta :wink: !

Men man ska ju inte göra sej bekymmer om man inte har några :wink: :lol: :D !
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Hej! nu är jag här igen!

Har oxå haft i tankarna att ge ett "mindre" mål till mellis , vad menas med frukt? fruktpure isåfall hur mycket? mosad banan eller vad?
De gillar sin gröt vääääldigt mycket så då funderar jag på om jag ska ge det till frukost istället för välling eller om de ska få dela på en portion till mellis ( målet kl. 15 )
Vad tycker du?

Kram Charlotte

Och tack ännu en gång för att du tar dig tid att svara :lol: :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, mosad banan, äppelkräm, tom youghurt kan vara bra! Betoning på lättsmält liksom... Och truga inte... Gröt är ju mer mättande och då riskerar du mätta tvillingar till middag - hur kul är det :wink: :lol: !

:D Lycka till!
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

TACK!!! Mammut Maria!
Du är en klippa!
Har ju 2 barn sen tidigare och där har allt bara runnit på som tåget ( med både mat och sömn)
Men nu med 2 till, och de andra små grynen, känner man ibland som man har konstant med GRÖT i hjärnan :lol:
Stort TACK ska du iallafall ha för ditt stöd och dina råd, ska pröva med detta imorgon.
Rapport kommer senare.....
Kram Charlotte
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hellre gröt i hjärnan än i flickornas magar klockan 15 - om jag säger så :lol: !

:D Tack för fina ord - roligt att du känner så!

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"