Schemafundering 10-månaders skruttis...

maernsp

Schemafundering 10-månaders skruttis...

Inlägg av maernsp »

Hejsan

Har en tråd i Kurbarnens hjälpforum, men det här är mer en fundering om Signes sömnbehov o jag lägger den här, hoppas det blir rätt!

Jag har kikat runt lite här angående att lägga om till en lur/dag o det verkar göras runt 1-årsåldern. Nu är det så att Signe är svårsövd på sin em-lur. Schemat är följande:
07 gomorron o välling
10,30 lunch
11-12,30 sova
14 välling
16,30-16,50 sova
17 middag
18 gröt/välling
19 sova natt

Fm-luren är oftast inga problem, vi är fast i vagningsträsket, men det krävs typ ett par minuters vagning på fm så sover hon. Däremot på em-luren kan vi stå i 10-15 min o då ska hon ju bara sova i 20 min så då undrar jag om det verkligen behövs när det tar sån tid för henne att somna? Det är hopplöst när man har storebror hoppandes innanför dörren o man står därute o vagnar o hon inte somnar. Fast skulle hon orka att ha bara en lur om man la den lite senare, dvs la luren vid tolv istället? Skulle man då utöka den till 2 timmar eller?
Är jag ute o cyklar fullständigt? :?

MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag vet att JohannaW har provat med bara en lur till sin 9,5-månaders tjej. Hon lade den mellan 11.30-13.30. Det funkade bra för dem och hon var pigg ända till läggdags. Man brukar ju säga två lurar till ett års ålder som du skrev, men kanske ändå att det kan vara lite individuellt?

Sen tänker jag på detta med vagningen att du kan ju köra en dagskur så du slipper vagningen, ska inte behövas för en sådan stor tjej. Det kan du få hjälp med av en diplomerad hur du skulle göra. Jag tänker mig att du ska jobba mycket med ramsan tills den sitter även på dagarna så kommer detta inte vara ett problem inom kort. Kanske snarare börja i den ändan än att korta ner till bara en lur. Vad tror ni andra?

Sen funderade jag på hur hon sover, är det mörkt och svalt? Sover hon ute om det är möjligt?

Vi har fortfarande tre lurar till Emil och han är 8,5 månader. Han är visserligen en tröttis. Jag bara lägger jag honom och ramsar, går därifrån och sen sköter han insomningen själv. Inom fem minuter har han somnat. Bara som exempel, inte som skryt, hoppas du är med på det :D

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Vilken skrytis!!! :D Jag har liksom tänkt att det inte går att få bort vagningen nu när hon är så stor, fast det kanske går ändå... Hoppas få nåt bra tips från diplomerade om detta.

Sen, om jag ska vara ärlig, så tänkte jag nästan tvärtom. D v s jag tänkte att om jag lägger om till en lur/dag så kanske jag inte behöver vagna för att hon då är tröttare än nu. Då kan man köra en "bort med vagnings-kur" kanske... Vilka spekulationer! :)

Hon sover mörkt o svalt på natten, så där är det inga konstigheter. På dagen sover hon ute i vår farstukvist som inte är isolerad, d v s utetemperatur fast utan snö, regn o blåst, mm. TOPPEN!

Tusen tack för snabbt svar!
MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Jag dyker upp här också :wink:

En så här stor dam ska inte vagnas, hon KAN somna själv om ni ger henne förutsättningarna. Jag skulle göra en dagskur för att få bort vagningen och sätta dagramsan. Följ SHN-kurens upplägg och tänk vagning där det står buffning. Om jag vore er så skulle jag behålla 2 lurar ett tag till men se 20-minutaren som att hon har förutsättningarna till så mycket sömn. Om det bara blir 5 minuter, ingen sömn alls eller 20-minuter spelar ingen roll, men en paus på em behöver hon!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag har märkt att det funkar tvärtom här. När vi lade Emil vid 19 var han supertrött, övertrött. Hade då problem med tidigt uppvak. När vi sen började lägga honom en halvtimme tidigare började han sova ändra fram tills klockan ringde - varje gång. Så kanske kan det funka likadant på dagen...?
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Tack för svar! Elle, du finns ju överallt! :D Men är hon inte "för stor" för att ta bort det här med vagningen, dvs har hon inte vant sig vid det här nu?

Hur ska jag göra rent praktiskt då? Ska jag alltså vagna henne lugn (inte nödvändigtvis tyst) o sen ramsa mig därifrån, därefter troligtvis protest från lilla damen o då ska jag tillbaka o vagna eller ska jag ramsa? Nu när hon ligger ute i farstukvisten, ska jag öppna dörren inifrån o ramsa där eller ska jag gå ut o ramsa därinne? Hur ska jag kunna göra ljud när hon ska somna, slamra i väggen eller? Det här gäller väl dag 1, sen ska ju bara ramsan ta över, eller?

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, Marita "dåliga" vanor är till för att brytas :wink: Självklart går det att bryta detta det handlar om att lägga upp en tydlig handlingsplan, följa den benhårt och ha målet för ögonen :idea:

Jag skulle göra precis som SHN-kuren och tänka vagning isf buffning. Se det som en dagkur.

DAG 1 :arrow: bus och skratt innan och på väg till vagnen, lägga tillrätta, täck för sufletten så synintrycken försvinner, vagna tills hon tystnar, skak i handtaget och bort med dagramsa. Avvakta och lyssna! Bökar och gnölar hon, ja det måste hon få göra. Om hon däremot arbetar upp sig och blir ledsen går du tillbaka och upprepar vagningen. Kom ihåg att bekräfta henne när hon varvar ner och håller på att somna. Arbeta så här hela sömnpassen igenom.

DAG 2 :arrow: samma läggningsprocedur som ovan men vagna bara tills hon lugnar sig, hon behöver nödvändigtvis inte vara tyst, kort skak på handtaget och bort med ramsan. Avvakta, avvakta och lyssna! Avgör om det är "krisläge" och vagning behövs kort annars är det ramsan som gäller. Kom ihåg bekräftelsen, den ska ha sista ordet!

DAG 3 :arrow: samma läggningsprocedur som ovan men vagna ej utan bara ngr skak i handtaget och bort med ramsan. Om hon tystnar redan på läggnignsramsan så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo de två sista verserna och avsluta mjuuukt. Påminnelseramsa vid behov och bekräfta henne när hon är på g att somna.

Fortsätt sedan på samma sätt men backa mer och mer med ramsandet. Dottern har på dessa tre dagar lärt sig hur det ska gå till när hon ska somna i vagnen. Nu ska ni befästa detta och lämna över mer och mer till dottern.

Förstår du hur jag menar? :D

Elle

Inlägg av Elle »

Angående ramsan, så ramsa första versen på väg bort från vagnen och forstätt sedan innanför dörren. Låt dörren stå lite på glänt så att du hör henne och kan ramsa innanför dörren.

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, jag ska absolut ta en kur för idag är jag riktigt trött på det här. Hon har inte sovit alls på em-luren. Jag vagnade i 20 min för att därefter ge upp. Ingen em-sömn idag helt enkelt. Orkar inte ha det så här längre.

Men du, tror du att det här med att hon aldrig somnar på em-luren kommer att bli bättre för att jag inte vagnar henne, eller ska jag lägga om till en lur direkt o testa det? Det kan väl inte vara pga att jag vagnar som hon INTE somnar även fast hon skulle vilja, eller?!? Förstår du hur jag menar?

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Angående en eller två lurar kan inte jag bestämma, det får du fundera ut vad du tror passar dottern. JAG bytte till en lur runt 1-årsdagen men alla gör olika. Huvudsaken att dygnsbehovet uppfylls och att det fungerar för er. Men där jag tror skon klämmer är att ni "stör" dottern mer än ni hjälper med allt vagnande och hon har lärt sig att vagnen måste vara i rörelse för att hon ska kunna somna. Så det är det som ni ska bryta och lära henne att det visst går att somna när vagnen står still.

Så fundera hur ni vill ha det, bestäm och genomför sedan en dagkur :D

maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, det här med en eller två lurar får bero ett tag, tänkte att jag skulle ge henne chansen nu under den här kuren så får vi se vad hon behöver.

Idag, dag 1, så gick det ärligt talat bättre än jag trodde. (Attityd av självklarhet... eller?!?! :oops: ) Hon somnade på bara fem minuter på fm-luren, vilket är sämre än om jag vagnar henne, men ändå inte katastrof-länge liksom. Kändes ändå som att jag betedde mig lite annorlunda när jag slutade vagna så fort hon blev tyst o körde på ramsan istället. Em-luren var väl ungefär som vanligt, jag vagnade henne lugn o sen slutade jag o började istället att slamra o städa lite därute i farstukvisten (när jag ramsade så gjorde jag det på väg ut/in därifrån, men jag gick sen tillbaka för att göra ljud, liksom) o det krävdes ju några tag med vagnen. Hursomhelst så somnade hon efter 15 min (vilket var bättre än igår när jag vagnade HELA tiden i 20 min o hon somnade ju inte alls). Min bedömning var då att eftersom klockan blivit nästan 15,50 så fick hon bara sova fem min, så hon inte skulle sova för länge så det skulle störa nattsömnen. Rätt eller fel?!?!

Hursomhelst så har hon varit jättelugn att lägga nu ikväll o det är första gången på läääääänge som hon inte gråtit massor vid läggning!!! TOPPENKUL! Hon gnyr o gnölar visserligen o hon sover inte än (kl är 19,15), men hon gråter o skriker iallafall inte! Oj, va taggad jag är inför morgondagen! (Fast gruvar mig oxå lite inför att ramsan ska ta över mer o mer, men det blir säkert kanon!!!)

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Du jobbade kanonbra idag Marita! Ha målet för ögonen :arrow: dottern ska somna själv och sova sååå gott! Kom ihåg att du inte kan sova åt henne utan bara ge henne förutsättningarna.

Angående att väcka efter 5 min eller låta henne sova 20 min är så olika från barn till barn hur känsliga de är. Du känner din dotter bäst och beslutet du tog idag är därför rätt!

Varför gruvar du dig över att ramsan ska ta över mer och mer?

maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Helt otroligt vad du är snabb! Hur hinner du med ditt liv i övrigt, liksom!?!? :D

Haha, ja, jag gruvar ju mig för att vi har haft så krångliga läggningar på kvällen där ju ramsan är det enda vi "erbjuder". Då är jag ju rädd att det ska bli samma sak nu på dagen. Fast samtidigt så har jag precis (visserligen snabbläst) Kay Pollacks bok om att man bara kan förändra sina egna tankar, inte andra människor, typ, (väldans kortfattad resumé av boken :? ) men jag försöker verkligen jobba med det o det blev ju sant idag! :)

Jaja, jag laddar för full inför imorgon o den här lyckade läggningen stärkte mig ytterligare!!! KUL!

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

maernsp skrev: Helt otroligt vad du är snabb! Hur hinner du med ditt liv i övrigt, liksom!?!? :D
:lol: :lol: Barnen mina sover på bestämda tider och sambon tar kvällspasset :wink:

Det du skriver om boken är vad vi här på forumet kallar ATTITYDEN av självklarhet :wink: ! Om ni är övertygade om att detta är rätt för dottern så förmedlar ni en säkerhet med ramsan och dottern får därmed tydliga svar på sina frågor.

Sov så gott och rapportera gärna hur det går imorgon.
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej igen!

Haha, skönt att ha ledig tid på kvällen, efter en hel dags jour, liksom! :D

Ja, du har ju så rätt! Skäms lite som drog in honom o hans bok i det här, fast ibland måste man ju höra saker fler gånger o på lite olika sätt! :)

Här ska soffliggas!!! Ny rapport imorgon!

MVH
Marita Eriksson
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"