Hej- Vår son är 2.5år och sov i spjälsäng från två månader och från dess att han var 1.5 år i egen riktig säng i eget rum.
Vi känner att läggningen tar för lång tid och skulle vilja ha tips på rutiner som hjälper oss att lära honom att somna själv och snabbare.
Så här ser det ut idag;
17-18.30 Mat, Lek, bad etc
18.30-19 Varvar ned
19-19.30 Välling, borsta tänderna, läsa bok
20-20.30 Sover
Som ni ser kan det ta upp till en timme (snitt 45 minuter i sängen) innan han somnat från dess att vi lagt oss i sängen, och som det är idag ligger jag bredvid i hans säng och läser tills han somnat (alternativt ligger bredvid tyst när han håller på att somna). Om jag slutar läsa vill han oftast att jag läser mer och jag får inte släcka lampan. Om jag släcker eller inte läser vidare eldar han upp sig och somnar ännu senare. Om vi vägrar tända igen te x, kan han bli upprörd- men vanligast om han är övertrött.
Han vill också gärna hålla handen på munnen eller pilla på läppen, detta är en annan sak han inte gillar när vi säger nej till. På något sätt stör det honom så att han svårare att slappna av och komma till sömns och istället blir han upprörd.
Vi skulle vilja få bort den tid vi idag ligger bredvid, plus att det tar för lång tid- men samtidigt vill vi få en mysig stund tillsammans med läsning etc. Att han somnar själv helt enkelt, utan att vi behöver ligga bredvid i hans säng. Han klarar det galant under dagvilan på dagis- men då gör ju alla barn likadant så klart. Han har napp.
Lillasyster sju månader flyttar snart in i brors rum och då behöver vi få ordning på detta så hon inte störs för mycket. Hon går just nu in på 2:a veckan i SHN:kur – och är på banan med det.
Vi förstår att vi egentligen bara skulle kunna säga nej och köra på det, men vi vill hitta ett sätt som stärker honom, samt att han känner sig trygg när han ska somna och sover.
Tacksam för tips
/Rui
Gå-och-lägga-sig och somna-rutiner för en 2.5åring
Gå-och-lägga-sig och somna-rutiner för en 2.5åring
Calle 050814
Nellie 070613
Nellie 070613
Hej
Vad skönt att det går så bra med kurandet av lillasyster, och såklart ska de snart få dela rum!
Det går alldeles utmärkt att applicera kuren på en 2½-åring, nu är ni varm i kläderna så jag tycker ni ska göra slag i saken!
Läs på om hur man kurar äldre bara, finns på de låsta trådarna på första sidan, förbered gossen genom att förklara att han nu ska få somna själv "TÄNK vad roligt, och vad SKÖNT!", förbered genom att skruva ur/dra ur sladdar på ev lampor som han kan tänkas tända, se till att dagarna fylls med social delaktighet, utevistelse, skratt och mat! Och var noga med skrattet till gonattet, den där nedvarvningen tycker jag ni ska byta ut mot bus!
Och tänk på att han gör som ni (hittills) lärt honom, och nu ska ni lära honom att somna sälv, tryggt!
Vad tror du om det här
Kram Mia
Vad skönt att det går så bra med kurandet av lillasyster, och såklart ska de snart få dela rum!
Det går alldeles utmärkt att applicera kuren på en 2½-åring, nu är ni varm i kläderna så jag tycker ni ska göra slag i saken!
Läs på om hur man kurar äldre bara, finns på de låsta trådarna på första sidan, förbered gossen genom att förklara att han nu ska få somna själv "TÄNK vad roligt, och vad SKÖNT!", förbered genom att skruva ur/dra ur sladdar på ev lampor som han kan tänkas tända, se till att dagarna fylls med social delaktighet, utevistelse, skratt och mat! Och var noga med skrattet till gonattet, den där nedvarvningen tycker jag ni ska byta ut mot bus!
Och tänk på att han gör som ni (hittills) lärt honom, och nu ska ni lära honom att somna sälv, tryggt!
Vad tror du om det här
Kram Mia
Hej!
Vi har en liten 2,5 åring som har somnat fint alltid, men som nu börjat få det lite svårare att somna.
Vi upptäckte att middagssömnen börjar bli ett problem, och har därför kortat ner den till 45 minuter då går det mycket lättare att somna på kvällen.
Likaså har vi börjat förbereda honom på vad som ska hända redan innan läggrutinen börjar -nu ska vi borsta tänderna senska jag läsa den ochden sagan sen ska jag sjunga den och den sången och sen så går jag ut ur rummet och då ska du sova... sen upprepar jag den ibland under själva lägg rutinen. Eftersom han också börjat bli lite rädd för att vi ska försvinna nu när han träder in i trotsålder på allvar, så ser jag till att jag pysslar utanför hans rum en tid efter jag sagt godnatt så att han hör att jag är kvar....
Hoppas lite av dessa tips ska funka för dig
Vi har en liten 2,5 åring som har somnat fint alltid, men som nu börjat få det lite svårare att somna.
Vi upptäckte att middagssömnen börjar bli ett problem, och har därför kortat ner den till 45 minuter då går det mycket lättare att somna på kvällen.
Likaså har vi börjat förbereda honom på vad som ska hända redan innan läggrutinen börjar -nu ska vi borsta tänderna senska jag läsa den ochden sagan sen ska jag sjunga den och den sången och sen så går jag ut ur rummet och då ska du sova... sen upprepar jag den ibland under själva lägg rutinen. Eftersom han också börjat bli lite rädd för att vi ska försvinna nu när han träder in i trotsålder på allvar, så ser jag till att jag pysslar utanför hans rum en tid efter jag sagt godnatt så att han hör att jag är kvar....
Hoppas lite av dessa tips ska funka för dig
3 fina...2005, 2007, 2010