Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
indra

Inlägg av indra »

:wink:
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Hejsan alla!! Var ett tag sen vi skrev på våran tråd.
Tänkte bara höra om ni märkt av förtrotsen än? Här har det börjat, kastar sig ned på golvet när något inte går som han vill ( fast det började han för några månaders sen men det har blivit värre :roll: ), klappar till katter o hunden o oss oxå helt plöstligt, slänger glas o tallrikar i golvet när han hjälper mig plocka ur diskmaskin m.m. Så kan jag höra han på ensamleken att han är arg, öööö, ropar han argt när det inte blir som han vill, kan inte låta bli att le för han påminner lite om mig själv när jag blir arg.. Jag försöker med hoppsan o klappa fint, det känns bra med alla trådar med alla tips. Hejs svejs!!
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Åse

Inlägg av Åse »

Hej Indra (och ni andra), roligt att höra från dig och Teo! Nej, ingen förtrots här än. Men håller med, känns väldigt tryggt och bra med alla fina tipstrådar för kommande behov :D

Själv njuter jag i fulla drag av att vara föräldraledig igen, nu på halvtid. Är hemma tre dagar varannan vecka och två dagar varannan vecka. Pappan likaså. Det var kul att jobba heltid i höstas, fullt ös och mycket stimulerande. Och några månader var det ok att träffa Joar bara kvällar. Men nu är det helt fantastiskt att få ligga kvar och mysa i sängen om mornarna, vara ute på promenad och hälsa på tanter, farbröder, hundar och några (få) andra hemmabarn, äta lunch, diska och hålla ordning tillsammans - och sen ha en låååång stund för sig själv med kaffe och tidning invirad i yllefiltar i solen på balkongen...

Och folk på jobbet som undrar om han verkligen får stimulans hemma... Eller tipsar om öppna förskolan så att han får träffa andra barn... Eller som en kollega jag åt lunch med härom dagen, hon och hennes man satte sitt barn på dagis nästan prick på ettårsdagen och sen dess har han gått 8-16. Det första hon sa när hon hörde att vi är hemma med J var att "det kan nog bli svårare att börja på dagis när dom är lite äldre". :shock: Vad ÄR det att säga?! Negativt och korttänkt. Och eftersom jag inte vill skriva folk på näsan sa jag naturligtvis inte att hennes egen son säkerligen hade velat vara med SINA föräldrar om dagarna om han hade fått välja. Men hon märkte förstås hur bra jag trivs med tillvaron och jag pratade mycket om social delaktighet och hon lät lite artigt intresserad i alla fall :roll: Både hon och hennes man tjänar bra men har båda valt att fortsätta jobba heltid och ser nu fram emot att sonen ska få stanna en halvtimme längre på dagis, till halv fem, vilket hon menade skulle underlätta vardagen. Sen somnar han sju, utmattad, berättade hon. Så lite tid med sin lillkille! Skilda världar.

:D Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tror inte vi har några känningar av förtrotsen än, men vi har en hel del annat som uppehåller oss. Hugo klättrar överallt och ska undersöka allt som är en väning upp, bänkar, stolar, bord :shock:

Jag är hemma på heltid nu igen efter att ha jobbat heltid hela hösten, gud vad man uppskattar att vara hemma. :D

Idag har vi varit på öppna förskolan (den är jätte liten) , det var nog typ 8-10 barn med föräldrar där, mest "hemma föräldrar". Det var faktiskt riktigt trevligt, och Hugo skötte sig exemplariskt och är försiktig med allt och alla, en riktig BB-gosse :lol:

Annars så tultar han hellst omkring här på gården och söker efter Farfar som bor i grannhuset, "fafa" som Hugo säger :roll:

Det pratar en del nu , "mamma", "pappa", "fafa", "vovve", "amanda", "smör", "vakna", "bada", "titta", "där", "den", "nam-nam", "aaAaa=tandborst", "lälla=välling"

Dom är så söta och underbara, jag vill ha ett dussin till! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde - nästan 45.000 läsare :?: :!: :shock: :lol:

Det kan man kalla eminent tråd! :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Åse

Inlägg av Åse »

Ja, jösses :shock: Har inte kollat tittarsiffrorna på länge! Vi måste ju leva på gamla meriter med tanke på att aktiviteten på tråden är rätt skral just nu :? Tycker alltid det är full fart på bebbarna födda våren 07, ändå ligger ju helt i lä av oss :wink: Okej att våra har ett litet försprång, men ändå :D

Åse
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, härlig tråd detta!!

Vi kanske inte har så mycket aktivitet längre för våra goingar inte krånglar längre :?

Här hemma ser vi fram emot 1,5 års förtrotsen. Gissar den kommer bestå av tjuuuut och psykbryt. Mest för att språket är begränsningen. Men det skall han nog få till. Orden bara forsar ur men inget fattar vad de betyder.

Visst har vi de klassiska, man det mesta låter ju (med handen på hjärtat) som ba, pa, ma, bap osv... Sen lägger man in sin egen tolkning för de pakar ju samtidigt, visst?

Tor sover faktiskt fortfarande 2 lurar. Schemat ser nu för tiden ut så här.

07 morgon
09.30-09.45 en 5 min erbjud och/eller 15 min nedvarvning. Numera börjar det bli mer som rock n roll där uppe men så är det.
12.30-14.15 sova ca. 1,5
19.00 natt

Den första 5 min kommer att rationaliseras bort här i veckan hälsar TorsPappa, han anser att de har för mycket att göra om dagarna.

Utevistelse har vi ca. 2-3 timmar/dag fördelat på fm och em. Jag räknade ut att nu förtiden går nog Tor mellan 1-2 km/dag och nästan allt av detta ute :shock: :lol: Inte konstigt att han fortfarande äter som när han var 8 mån men inte går upp i vikt. Den ligger kvar sen 4 mån tillbaka på 10,2 kg. Men jag tror han blir längre för kläderna passar inte som förr :roll: :lol:

Idag hade vi dessutom första gången på "plask och lek" steget efter babysim och det var BALLT hälsar Tor. Superskoj är det! Han är helvild i bassängen och har ju självklart charmat ledaren fett och skall numera klänga på henne i bassängen, hon får inte så mycket tid för de andra kan man säga. Så då brukar mamma och pappa hjälpa de andra istället. Eller hur det nu blev... :oops: :roll: :D

Vi är glada i alla fall att Tor gillar folk och fä, men bästisen heter Nick och är en ganska lagom stor hund. De träffas i princip varje dag och pussas så det är värre en det värsta pusskalaset. Nåja, det sägs ju att hundarna byter sitt saliv många gånger i timmen så jag gissar att Tor håller sig friskare med bästisen Nick än de andra sjuka dagisbarnen på gatan. :wink:

Jag ser klart fram emot att få väcka liv i denna tråden för att avhandla diverse förtrots här framöver.

Ps. Sen kommer en påminnelse till alla som GÅR. Nu när de går så skall de gå så mycket de kan och öva på sina färdigheter. Tor hälsar att slänga sig i diket och klättra upp är superskoj. Även utsvävningar i skogen kan man göra. :P Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Hej, jag tror jag ska börja hänga här... Jag har ju inte riktigt vågat för Mio är ju LEJON, men jag vet att jag är välkommen :shock:

Idag har vi varit bortbjudna till en kusin till mig som hade fått en liten 3 månaders söting och hans syster (också min kusin) hade oxå fått en liten 3 månaders söting. Gud vad goda dom är. Jag predikade och predikade tills jag blev helt trött på mig själv :lol: :lol: :lol: Jag sa tillslut att dom kunde ringa eller hoppa in här på hemsidan om dom behövde hjälp att styra upp saker.

Dom var så goda så goda, en av de små "ville" inte sova så jag ryckte in. Hon sov gott på mage i 45 minuter :lol: Jag fick be om ursäkt för att jag eventuellt hade sabbat för dom. En ryggsovare som fått smak för magläge... ja ni vet.

Mio skötte sig exemplariskt gick runt och utforskade huset, flyttade lite ljusstakar som var felplacerade. sorterade sopor, åt som en häst, läste böcker, klappade på små bebishuvuden, ramlade ner från stolen och grät, varpå Mormor och Moster genast kom springade med KAKOR :twisted: :twisted: Men hallå vi vill inte ha en matmissbrukare här, kan man få vara lite ledsen när man slagit sig eller.

Restiden gjorde att hon sov 45 min på sin vanliga sovtid, och sen somnade IGEN på vägen hem. Hon sitter i baksätet så vi hade ingen koll :oops:
Vi låstas som det regnar och hon las som vanligt klockan 19.00 nu kan jag höra henne prata på därinne, funderar om hon ska få en påminnelse :?:

Ja nu har ni mig här
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Åse

Inlägg av Åse »

10,2 kg och stort kaloriintag, full rulle på dan och ingen viktuppgång - det stämmer helt in på Joar också. Och då maxar vi med fett i all mat. Vi återgick till två lurar några månader i höstas, men nu kör vi 20-7.30 med en tvåtimmarslur 12.30. Många ord, men så gott som bara enstavigt utöver mamma och pappa. Men vi föräldrar hör ju såklart messmör, spaghetti, busa, bok, boll och ballong :wink: :heart:

Åse

Inlägg av Åse »

Och välkomna Kristina & Mio - roligt att ni vill hänga med oss :D

Jag tycker det är så häftigt att se att hur så små barn kan handskas med saker när de är vana att få undersöka i fred! När omvärlden störtar fram och i all välmening ska rädda antingen Joar eller en tingest brukar jag säga att för oss får han pilla med allt som inte är vasst eller ska sitta i eluttag och hittills har han inte haft sönder något. Då ser många klentrogna ut, men det är ju sant. Det handlar inte om att vara "duktig" och det har säkert lite med personlighet att göra också, men det känns bra att visa att små barn faktiskt inte bara vevar ned allt som kommer i deras väg, som en hel del andra föräldrar verkar förvänta sig...

indra

Inlägg av indra »

Vad kul med en till här Kristina ( du heter samma som mig oxå) :D .
Var på besök hos farmor o där var det mycket aja o fy :( , men jag tror det gick in lite när jag sa att avleda o klappa fint fungera på Teo, ju mera aja som sades ju mera bus hitta han på :wink: .
Har ej vägt Teo på ett tag, men han vägde 15 kg med overall o skor på när han ställde sig på grannens utomhusvåg, så han väger väll 14 kg utan kläder då kanske, inga problem med maten här inte, sen är han ju väldigt lång oxå ( vi föräldrar är långa bägge två). Skall snart till bvc på kontroll..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Välkomna Kristina och Mio, så klart ni kan hänga med oss!! :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Idag är en stor dag,,, Mios första egna dag hos dagmammman Mia. Hon ska vara där 3 dagar i veckan mellan 9-13.30. Dagen börjar med 2 timmar ute lek, vilket jag "aldrig" :? erbjuder sen blir det lunch och sova på mage i 1,5 timme innan pappan hämtar, hon är helt med på noterna och lär sig mycket snabbt. Idag när jag lämnade så är det meningen att barnen sitter på trappen och väntar tills alla är klara (totalt 3 barn) men Mio som är minst ska sitta i vagnen, men icke sa nicke, jag ska minsann göra som dom andra gör, och hon satte sig på trappen och vinkade hej då till mig. :lol:

Anledningen till att vi valt dagmamma redan nu är att jag är sjukskriven och maken behöver börja jobba lite mer, och jag kan inte erbjuda varken social delaktighet eller utelek på ett sunt sätt. så så är det.

kram kristina

Social delaktighet
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Kiki och Mio, välkomna till vår emenenta tråd även om det varit ganska lugnt här på sistone, men det är väl som TorsMamma säger att vi har helt enkelt inga problem längre :lol: Måste vara en stor dag att lämna Mio till dagmamma. Skönt att det inte är så många timmar. Vad bra med så mycket utevistelse!

Indra, här har jag inte direkt märkt av förtrotsen. Jag ska börja jobba när Alice blir 18 månader och då tar pappa vid som inte har läst BB :roll: Har ju försökt men får till svar att det ska han gör senare men jag vet att det där senare inte kommer. Känner min man. Funderar även på att även om han faktiskt skulle läsa så undrar jag om han skulle ta till sig budskapet :?

Vi var på BVC för vägning och mätning idag. Vikt 8930 längd ca 76,5 cm lång. Det brukar vara svårt att mäta Alice då hon blir rasande av att ligga där och så sträcker hon ut sina tår allt vad det går för att bli längre :wink: BVC sköterksan tyckte dock Alice var för smal och att vi ska utöka hennes kost med 2 tsk fett varje dag :shock: Jag tycker ju dock Alice är en liten knubbis. Dock rör hon sig ju mycket då vi har som mål att krypa 1600 meter varje dag. Och det blir mycket kryp det!

Ni som följt tråden tidigare kanske minns att jag var lite orolig vid halvårskontrollen samt 10-månaderskontrollen. Läkarna har dock inte hittat något fel på Alice så hon är kanske helt enkelt lite sen i motoriken. Pratar ganska mykcet. Säger mamma, pappa, titta där, vad är det, boll, bok, nanne (betyder nalle), katt, vovve, lampa, bu(buss) och så en massa djurläten :wink:

Hon har ännu inte börjat gå men reser sig upp allt mer så det är nog inte så långt dit. Dock har den envisa tösen bestämt sig för att stå på tårna :o Går verkligen inte få henne att stå på hela foten. Jag måste verkligen trycka ner hennes föter allt vad jag är värd för att hon ska stå på hela foten. Vi har varit hos en sjukgymnast och ska även få tid hos ortoped. Har varit lite orolig för att det ska vara en nurologisk skada men förhoppninsvis är det någon annan "idè" hon har. Hon har ju inte börjat gå ännu så kanske rättar det till sig men känns lite svårt att tro just nu när hon står där högt på sina tår hela tiden :roll: För att ta det säkra före det osäkra kör jag ändå lite Doman genom att krypa massor samt göra läsprogrammet.

Här kör vi en lur på 1.5. På nätterna sover hon mellan 19-07.15 (eftersom jag är så morgontrött) Oftast brukar jag dock höra henne tidigare men som det sanna BB-barn hon är ligger hon och inväntar den glada morgonen :D
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Tack för fint välkomnande av er alla. :lol:

Nu är Mio kvalificerad för det där diplomet som jag vet att Tor har, diplomerad SS.

I går när Mio kom hem från Dagmamman, där hon skött sig exemlariskt hon fick massor av beröm för motorik och social delaktighet :lol: :lol: dessutom somnade hon på två röda minuter vi vilan.

men sen var livet lite trist, eftermiddagen tillbringades lätt gråtandes i de ömmas famn, framför tv´n eller på en köksstol, maten gick ner utan problem och badet var ialla fall lite kul, tempen efter badning var 38,2 vilket jag inte fäste så stor vikt vid eftersom hon badar rätt varmt :oops:

Jag laddade ändå med en alvedonsupp utanför hennes rum, utifall hon skulle vakna, för jag kände på mig att något inte var riktigt rätt.

Pappan gick upp med henne i morse 07.15, hon mornar sig själv i en kvart innan vi tar upp :lol:
Jag sov vidare till 9.00, som mamma har man ju hök ögon och jag såg direkt att något inte stämde i hennes öra :!: :!: :!:

Temp 37,5

Jag ringde till hennes örondoktor Olle, vi bor ju i en liten stad så vi är Olle med örondoktorn :P vi fick komma efter hennes vila.

Mamma har alltid rätt, sa Olle sprucken trumhinna :shock:
och massor med vätska bakom den andra.

Det visade sig att maken hade vaknat vid 01.30 inatt och undrat om det var Mio han hörde :?: men sen blev det tyst.

Hon sov alltså gott hela natten, alla som haft ont i öronen vet att det är nästan omöjligt att sova med ont i öronen, å vad ont när det spricker. Men Mio sov hela natten, diplom tack

Hon var inte förkyld innan och har varit som en solstråle hela veckan, det kom blicksnabbt, 4 timmar med lite gnäll det var allt.

Nu pratar Olle om rör, vilket jag tycker är bra men vi väntar ändå åtminstone en gång till.

Min stor kille var öronbarn och fick tillslut rör, det var en befrielse inte minst för att han kom igång med pratet, han hade ju inte hört sig själv innan.

Så TorsMamma, kvalar hon för diplomet :P

Kram Kristina

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"