säker sovare, men sjuk jämt - hur gör man?

Skriv svar
JH

säker sovare, men sjuk jämt - hur gör man?

Inlägg av JH »

Siri (9 mån) har varit förkyld med undantag för ett par veckor sedan hon var 6 mån :( Nu har hela familjen nån virusinfektion och vi ligger mer eller mindre däckade. Siri fick penicillin häromdagen vilket har resulterat i att den höga febern försvunnit, men snor och en rejäl hosta kvarstår. Alla andra i familjen har feber/hosta och eller halsont.

De dagar som Siri varit helt frisk har hon också sovit hela nätterna. Däremellan har det varit allt från ett uppvak per natt (i ett par veckor) till nu i natt då min man räknade till 25 uppvak :shock: :( Den sista veckan har hon vaknat minst 5 ggr per natt.

Nu är jag orolig för att hon kommer att vänja sig vid alla dessa uppvak.... vi avvaktar om hon inte låter allt för ledsen, men annars går vi in utan att försöka ramsa först. Hon är så ledsen och eländig så det känns liksom bäst att gå in och trösta. Fel? Hon blir oftast lugn när hon får lite vatten och blir omstoppad, men sen vaknar hon igen efter 5/10/30/60 min.

På dagarna har hon varit dödstrött den här veckan och naturligtvis sovit mer än vanligt. Hon brukar sova 2 ggr, men nu har det blivit 3, ibland 4 ggr. Har tänkt att vi ska försöka hålla tiderna, men det är omöjligt att "roa" henne när vi alla är så dåliga. Hon blir bara helt förstörd och försöker lägga sig att sova varhelst hon befinner sig, så vi har lagt henne när hon visat sådana tecken.

Vad är det jag undrar egentligen?
:arrow: Ska vi göra nåt annorlunda, eller är det bara att vänta ut sjukdomen och sen hålla på schemat och inte gå in så mycket på natten?
:arrow: Hur gör vi med dagssömnen? Är rädd att vi ska "vända på dygnet", men hon behöver ju sova....
:arrow: Kanske mest vill ha lite peppning i det här eländet... :oops: Ser framför mig hur hon fortsätter vakna 25 ggr per natt tills hon fyller 7 år.....
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej Jenny!

Nu är det längesedan Maja var 9 månader, men jag känner igen den där oron för att de ska fortsätta sina "ovana" tills de är 7 år. Skrattade när jag läste det :D , för det är ju precis så det känns.

Vi gjorde (och gör fortfarande) som så att vi försöker hålla på tider och rutiner så gott det går under skruttiga perioder. Sen brukar det vara en eller ett par mellandagar, så är allt på banan igen.

För precis som du skriver, ni är alla mer eller mindre sjuka och det går inte att roa henne så att hon ska hålla sig vaken. Fortsätt ge vatten vid behov och stoppa om, snart kommer uppvaken bli färre. Som vanligt gäller det ju att inte springa in i tid och otid, men det gör ni ju inte heller. Hon är ju hostig och vaknar säkert av hostan och nästäppan, så det har ju sin förklaring. Så snart det lättar upp är hon nog först i kön att vilja sova hela natten igen! :wink:

Hoppas verkligen att ni är på benen snart igen!

Hälsningar Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej JH!

Jo envis förkylning har vi också dragits med här hela halva hösten/vintern. MEN - barnen behöver ändå sin sammanhängande nattsömn och sina fasta rutiner. Ingen blir friskare av en sönderhuggen natt och en dag med alltför många lurar - det spräcker bara den jätteviktiga nattsömnen.

Så, vad jag vill säga är att ni lugnt och säkert kan strama upp allt och återgå till ordningen trots tösens förkylning. Tänk så här: blir hostan/snörvlandet bättre av att ni störtar in nattetid för att stoppa om? Knappast. Tvärtom leder det till allt fler uppvak eftersom ni har en hel vargflock i släptåg. Och så tar det längre innan hon blir frisk :cry: Däremot, om ett barn är febrigt - ja DÅ ska man gå in och kolla läget. Det är inte meningen att någon ska ligga och brinna av feber, den måste sättas ner med medicin för att undvika feberkramp om den stiger över 39 grader. Men när nu tösen inte har någon feber längre får ni tygla er. Hon måste få sova för att bli frisk helt enkelt!

Så mitt recept är:

:arrow: Återgå omedelbart till de två lurarna dagstid, enligt schema. Tillåt marginalkvartar åt båda hållen, inte mer!

:arrow: Lägg med marginalhalvtimme på kvällen om hon håller på att bli övertrött.

:arrow: Låt henne sova med marginalkvart på morgonen ifall hon inte vaknar självmant.

:arrow: RAMSA uppvaken! Det är ert bästa och främsta verktyg. Först vid absolut total kris går ni in.

:arrow: Första natten blir kanske full av frågor. Svara dem envist och övertygande hela tiden med att hon lugnt kan sova vidare. Buffning och solfjäder får naturligtvis användas om hon skriker upp sig. Första natten blir ju som en liten minilkur och de lugnande verktygen tas till fortare än följande natt för att sedan helt försvinna tredje natten och enbart ersättas av ramsa utanför dörren.

:arrow: Tösen behöver inte vatten i tid och otid på natten bara hon får det på dagen istället. Se till att hon dricker mycket dagtid (sugrör brukar vara poppis) så slipper ni vätskevargen.

:arrow: Om NI inte orkar strama upp dygnet igen - ja hur ska då liten orka?

:arrow: Massa attityd!

:arrow: Och så till sist en hel massa krya på sig :wink: Glöm inte bort C-vitaminet som gör underverk! Ni själva ska inta chockdoser, flera gram per dag. Liten kan också få extra, men det ska hellre vara i askorbatform istället för askorbinsyra som kan reta små magar på grund av surheten!

En stor kram från Finland! Ni fixar detta :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, är man själv slut som artist till på köpet, så är det ju inte så lätt att ha styr på tillvaron. Hoppas ni alla får krya på er. Det låter rejält eländigt att hon har varit sjuk så mycket, dock, tycker jag. Disa var riktigt mycket sjuk i början, så vi började träffa kompisar utomhus istället för inomhus på Öf och så för att slippa värsta virusen - och det HJÄLPTE verkligen. Förra våren hade de 2 lindriga förkylningar jämfört med 6 stora med infektionsastma efteråt under förra hösten. Det kanske inte är något alternativ för er, men jag ville ändå tipsa om det :D.

När man ÄR förkyld brukar jag se till att ge optimala förutsättningar när det ska sovas. Här hemma innebär det:
:arrow: Koksalt/Nezeril för att man ska kunna andas (särskilt viktigt för tumsugerskan i familjen, den store är inte lika känslig)
:arrow: Om feber över 38,5 - febernedsättande (panodil eller liknande)
:arrow: Skål med hett vatten och eucalyptusolja (alt vickssalva) ställs in på rummet 30 min innan läggning och tas sen ut när de läggs
:arrow: Vid hosta ställer jag in lök i skål med hett vatten under sängen. Luktar apa, men gör gott
:arrow: Svalt i rummet
:arrow: Höjd huvudända

På det sover de oftast hela nätterna igenom. Är man sjuk behöver man sömn framför allt annat för att kunna bli frisk. Behövs det påfyllning av någonting skulle jag förstås ge det under natten, i övrigt skulle jag ramsa. Känner man att man gjort allt man kan och de har det bra och det inte är något annat än just frågor de ställer, så skulle jag sakligt och säkert ramsa, för att förmedla att allt är i sin ordning - du kan lugnt sova vidare. Det är ju inte omöjligt att det är lite 8-månadersångest som spökar och gör att det ställs lite extra ihärdiga frågor. Har ni märkt av något sådant i övrigt? Hur som helst kan ni förstås vänta och ta tag i det när ni alla är piggare och har mer ork - det gör ni som ni känner.

Krya-på-sig-kramar!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hehe :lol: - där var vi ute samtidigt. Och jag är rörande ense med Sagalinda, egentligen :wink:. Bara NI har orken!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
JH

Inlägg av JH »

Åh tack för alla svar! :D :heart: Har inte hunnit svara eftersom jag nu är lite bättre och maken är dödssjuk så jag tar hand om allt just nu....

Självklart har du rätt Sagalinda, jag kände väl det egentligen men orken har faktiskt inte funnits. Men nu verkar min feber vara borta och det är bara hostan som är kvar så i natt kanske jag har mer kraft att stå emot vargarna :twisted:

Grejen är att hon låter så förtvivlad och ledsen, inte så att hon bara ropar utan hon gråter och gråter där inne - då är det så svårt att inte gå in.... Har inga problem att ramsa ett argt barn, men ett ledset... :(

Tack för alla husmorstips! Ska införskaffa C-vitamin och en lök ska ställas in i rummet. Sängen har vi haft i högt läge de sista 3 mån :twisted:

Ewa vi har faktiskt inte hängt så mycket på ÖF, eller träffat folk inomhus, men däremot går ju storasyster på dagis och därifrån får man ju en massa virus såklart. Hoppas, hoppas att detta är sista stora virusslängen, men nån mer blir det säkert.

Oj, nu måste jag ta hand om skrikande bebis igen- tack!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag är glad att jag kunde vara till hjälp! Och vilka fina husmorstips Ewa kom med, dem ska jag minsann lägga bakom örat :wink: Tänk att jag aldrig kommit på det där med att lägga in en skål med eucalyptusolja i rummet! Så får det bli nästa gång... :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

De bästa tipsen jag läst ang. större syskon som går på dagis och tar med baciller hem är:

Byt kläder på en gång man kommer hem från dagis, till hemma "myskläder". Och tvätta sig ordentligt i ansikte och händer.
Många baciller fastnar faktiskt på kläderna och det glömmer man lätt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
JH

Inlägg av JH »

Tack torsmamma! Vi är faktiskt dåliga på att tvätta händerna i den här familjen :oops: Efter toalettbesök - absolut, men annars så är det nog något som vi inte gör så ofta. Själv har jag extremt torra händer och försöker undvika tvål och vatten mer än nödvändigt, så därför glömmer jag bort att påminna Elsa om att tvätta sina händer - bättring! :twisted: :?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"