Skjut mina vargar! -ryggläge för 7mån i sittvagn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lovis

Skjut mina vargar! -ryggläge för 7mån i sittvagn

Inlägg av Lovis »

:shock: Ja, det blev en konstig rubrik....
Lilla Anna sover sina 45 minutare ute på rygg i sin vagn. Anledningen är att hon inte får plats i ligginsatsen så magläge funkar ej längre. Jag vill gärna att hon sover långluren ute också.
På flera trådar har många sagt att 45 minuter funkar på rygg men att långluren förlägger de inomhus i spjälisen på mage.
Finns det någon av er som har ert barn på rygg ute på långluren? Det gäller då barn som är vana magsovare.
Om jag ska börja med detta måste jag skjuta mina "sova på rygg-vargar" annars lär det gå åt pipan... :D
Kan tillägga att det såklart är sittvagn med fullt liggläge.
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lovis, tyvärr så vet jag inga som har "präglade magsovare" som sover långlur på rygg i vagn. Men jag vet ett GÄNG som kör långlur på mage i vagn!!!

Kan du inte fixa så hon kan ligga på magen istället där? Tor kan sova långluren sittandes i bilen, sittandes i vagn och liggandes på rygg, men då måste alla parametrar vara 100% rätt, typ köra på motorväg, promenera med vagn osv... Inte stillastående går inte. :wink:

Hoppas du får svar av någon som kanske har långlur på rygg i liggvagn. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Tack för svar, Torsmamma!
Jag hade Ingrid på mage i sittvagnen och vek filtar och grejer för att det skulle bli helt plant, -larmbrädan funkade ej då. Hon sov då utan larm...
Med Anna är jag mycket nojigare och vill ha larm hela tiden, annars rygg. Fast nu vid 7 månader kanske jag inte behöver vara så rädd egentligen.
Jag hade tänkt att vänjer man henne vid att sova långluren ute på rygg, så kan hon sova ute upp i hög ålder ( i alla fall till två år).
Måste ju bli lättare att sela henne om hon ligger på rygg också (när den dagen kommer).
Jag får väl helt enkelt pröva mig fram, men om det finns någon på forumet som har bra erfarenhet så vore det roligt att höra.

Blåsiga hälsningar

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag vet att t.ex Ewa selar sina stora barn på magen i vagnen. Kanske kan du göra en sökning på hennes svar, hon har säkert skrivit något på ämnet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Anton sover i normala fall långluren inne i sängen, men är vi ute på äventyr sover han på rygg i vagnen. Det brukar gå bra, även om han inte alltid sover den tänkta tiden (en dryg timme istället för vanliga 1,5-2 timmar).

Vår vagn är alldeles för liten för honom egentligen numera, när han är snart två. När han var 7 månader sov han utmärkt hela långluren på rygg i vagnen. Vi fick hänga för lite tyg.

MVH Jenny
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Jag var i samma sits, men sköt de vargarna och la henne på sidan med en filt bakom så hon inte tippade tillbaka till rygg, detta funkade kanon och sömnen på dagarna är lika bra som förrut.
Storasyster, feb 07, SM sedan start.
Lillasyster nov 09, SM sedan start
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej hej,

Jag har en kille på 3,5 år som kurades vid 6 månaders ålder.
Han sov faktiskt det flesta lurarna inne de första månaderna, men fram på vårkanten sov han väldigt många lurar i vagnen på rygg - även den långa. Han var då 11 månader.

Vad jag kommer ihåg ifrågasatte jag inte varken vagnen eller ryggläget(Vi har nämligen en emmaljunga som inte går att fälla riktigt plant ), utan förutsatte helt enkelt att detta kommer fungera fin-fint. Och det gjorde det :D Han sov ofta i sin vagn på rygg fram till 3 år faktiskt.

När han var lite mindre hängde jag för ett tunt tyg för att stänga ute allt som kan störa.

Mvh Anna
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Tack alla för era svar :!: :thumbsup:
Mycket trevlig läsning :!: Då kör vi då :sleep:

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vega har alltid sovit på rygg i vagn ( på mage inne i sängen annars) Sommaren när hon hade fyllt ett år sov hon ute i vagn varje dag. Hon kunde sova både 1.5 och 2 timmar. Fick ofta väcka.

Trots detta har jag varit jättenojig med lillebror. Han har enbart sovit på mage i vagnen, förutom på kortlurar efter vi bytte till sittdelen. Jag vill hemskt gärna att han ska kunna sova långlur i vagn framåt sommaren så jag kommer helt enkelt vänja honom vid det ( kommer behöva ta sats....) Vi har också en Emmaljunga, som inte alls går att få plan, ryggläge är det enda som funkar

Hoppas det går bra för er.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lovis

Inlägg av Lovis »

:idea: Lägesrapport!
Idag sov Anna sin första långlur ute - sov hela tiden+marginalkvart. Och därmed har dom vargarna sprungit sin kos :D
Kör hårt LindaVega, det kommer såklart gå alldeles utmärkt :!:
Med ett storasyskon som kräver sitt så måste lillasyskonet kunna sova ute, känns det som. Speciellt till våren/sommaren.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, då har vi ju nu en "hänvisningstråd" där man VISST kan köra långlur på rygg i vagn då. :wink: :lol: =D>
Tor 2006

Hanna_Lasson
Kontakt:

Inlägg av Hanna_Lasson »

Jag vill bara papeka att min lille Felix sover sin langlur i sittvagnen pa rygg! Det var inga problem. Jag korde med samma procedur som innan sittvagnen introducerades - badda och greja lite med filt (om det ar kallt), ramsa lite kort, puss pa lilla nasan och sen skynke pa! Det fungerade som bara attans. I mitt fall sover han battre i vagnen pa rygg an i sangen pa magen...konstigt!

Kram
Félix född 2007-04-10
Sélène född 2008-10-19
norna

Inlägg av norna »

Hej,
Min lilla nos är 9 mån. Magsovare inne. Ute i vagn sover hon i sin sittdel, både 45 min och 90 min. MEN hlet nedfälld och på sidan. På rygg sover hon inga 90 minutrar. Sen får man hänga för lite tyg över sittdelen, för på nya vagnen går suffletten inte lika långt ned. Välj ett mörkt tyg!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
fjällström
Kontakt:

långlur

Inlägg av fjällström »

Hej :)
Har inte sett denna tråd tidigare... Min Elin sover ALLTID på mage inne i sin säng. På dagarna sover hon dock långa luren ute i vagn - på rygg. I början gungade jag vagnen lite lagom tills hon NÄSTAN somnat. Men själva insomnandet fick hon sköta själv. Blev hon ledsen, gungade jag lite till. Efter ett par dagar lämnade jag vagnen med en ramsa - och ungen somnade :shock: :D Ibland ligger hon och pratar en stund. Kan skrika till också ibland, men bara kort. Skulle hon bli riktigt ledsen skulle jag nog bjuda på lite vagning. Är helt övertygad om att ungarna skiljer på natt och dagsömn och att man kan ramsa till natten fast inte på dagen.

Lycka till!!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Lovis

Inlägg av Lovis »

Tänkte bara rapportera så här en tid efter ryggfunderingarna...
Anna sover fortfarande sin långlur på rygg ute i vagnen och det går så bra! Så bra att hon däremot inte vill somna inomhus (dagtid) om det nu någongång är halv storm ute :?
Vill klargöra för denna tråden att det eventuella ryggläget gäller de lite större fisarna som inte får plats att sova på mage i vagnen längre.
För i övrigt vet vi ju att "Magläge rules"....
:wink:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"