Kan inte vagna om (dagsömn)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
muggles

Kan inte vagna om (dagsömn)

Inlägg av muggles »

Jag har en 5-månaders tjej som alltid haft svårt att sova på dagen. När hon var riktigt liten kunde hon vara vaken en hel dag utan att somna alls! Jag insåg ju att detta inte kunde vara bra och med inspiration av en väninna som hade samma problem läste jag på och började vagna.

Vår dotter har alltid sovit ganska bra på natten, nu somnar hon oftast 18.30 och sover till ca 06-06.30 och vaknar endast för ett mål däremellan.

Men det är dagsömnen som är problemet. Genom att skriva upp allt under några dagar kunde jag märka när hon blev trött och det är ung efter 1,5-2h. Då är det lätt mha av vagning få henne att somna. Då sover hon antingen 30 el 45 min - det är lite olika. Jag har många ggr stått och vaktat och börjat vagna om precis när hon håller på att vakna (tänkte att det är lättare om hon inte hinner vakna för mkt) men då somnar hon om och sover endast 5 min. Då vagnar jag igen, hon sover endast 5 min. Och så fortsätter det. Tilläggas kan att min dotter har ett humör som gör att börjar hon skrika så ger hon sig INTE, det spelar ingen roll hur mkt man "svarar" (hon kan hålla på i 1h). Men lägger man henne innan hon är övertrött så går det bra.

Jag har nu gjort så att jag låter henne sova fler pass på dagen, det blir 3-4 pass. Dvs hon är vaken 1,5h, sover 30-45 min, vaken 1,5h, sover 30-45, osv. Det här stämmer ju inte alls med standardmodellen (önskar att jag upptäckt den redan när hon var mindre).

När det gäller mat så har jag hela tiden haft amningsproblem och för lite mjölk. Detta medförde att det har varit strul med mat ända till runt 4 mån när hon inte ville amma så mkt längre, vilket betydde att hon får mer ersättning nu (och så klart är mättare). Hon äter ca kl 03-04 (ersättning), kl 07 (ersättning), kl 09 (gröt), kl 12.30 (smakportion + ersättning), kl 16 (ersättning), kl 18 (gröt + ersättning som nattslurk). Vi kommer att kura henne när hon är 6 mån om hon inte börjar sova över nattmålet (hon har senarelagt det successivt så det är möjligt att hon skippar det helt av sig själv).

Alla här verkar ha fått sina barn att sova flera timmar i sträck på dagen utan större problem... Hur ska jag göra för att kunna vagna om? Vad ger ni för råd?
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej!

Innan ngn av experterna hoppar in här och svarar så kan jag bara ge min åsikt om vagningen. Du vagnar väl inte tills hon somnar eller :?: Vagningen ska ju bara användas till att lugna barnet och sluta INNAN barnet somnar. Annars vaknar hon vid den första naturliga sömnskarven vid 5 minuter och undrar varför vagnen inte gungar. Vagningen ska även vara rätt så bestämd, ingen sköngung alltså :wink: Sen vet jag att en del har vagnat i förebyggande syfte, men kan inte ge min åsikt där tyvärr!

Nu hoppas jag att det kommer in fler experter och hjälper dig. Skriv gärna ner vilket schema du använder så att man lätt kan se totala sovtimmar osv!

Sen vet ju jag av egen erfarenhet att maten kan vara boven, det går alltid ner mer än man tror, så mat, mat, mera mat!!!

Kram/Kajsa
muggles

Inlägg av muggles »

Nej jag vagnar inte tills hon somnar utan bara tills hon inte rör på sig längre. Jag gör precis som när hon somnar första gången. Det går alltså bra att vagna henne första gången men att vagna om är svårare. Det är som att hon blir "för pigg" av sin powernap på 30 min???

Jag knör i henne så mkt mat det går men hon är ganska bestämd på att putta undan flaskan när hon är mätt. Ibland går det ner mer efter en rap men oftast inte.

Hon sover oftast 18.30 -06.30 med en matning (dvs minus ca 30 min): 11,5h natt
Plus i bästa fall 2x30 min + 2x45 min = 2,5 h dag
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

muggles skrev:"för pigg" av sin powernap på 30 min???
Nehe då! [-X Det är i ditt huvud. Hon må vara klarvaken, på precis samma sätt som man kan vara när man vaknar till själv mitt i natten. Men det betyder ju inte att man är pigg och utvilad. Hon kan somna om.

Du ska inte vagna tills hon ligger still utan tills hon är tyst! Framförallt vid insomning. Då borde hon inte behöva hjälp alls länge. Ju mindre hjälp hon får, destå mindre behöver hon.
Om hon går igång så vagnar du precis tyst, och sedan går du! Och sen upprepar du det så många gånger som det behövs. Vagna kort! När hon är tyst så gå. Hon är inte så liten längre, utan du kan ge henne lite förtroende tycker jag!

Se det som en liten kur. Bestäm en lång lur som du kämpar med, de andra kan gott vara 45 om du vill. Spika ett schema och kör hårt.

Har ni infört någon ramsa?
muggles

Inlägg av muggles »

Aha, då har jag gjort fel. Jag ska testa att vagna bara tills hon är tyst imorgon. Faktum är att idag sov hon helt plötsligt 1,5h pga att jag satt i telefon. Jag hörde att hon vaknade men sedan måste hon ha somnat om så du verkar ha rätt. Vad bra, då har jag ngt nytt att försöka!

Jodå jag har infört en ramsa men jag vet inte om jag gör exakt rätt där heller. Jag säger den vänligt men bestämt "Nu ska du sova gumman". Möjligt att den är lite kort men den har jag kört från början så jag vill ogärna byta. När kör man ramsan - i början? Och ser om det funkar? Låter hon så vagnar man då först?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Faktum är att idag sov hon helt plötsligt 1,5h pga att jag satt i telefon.
Detta är mitt favvo verktyg!!! Kör mera på det!! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
muggles

Inlägg av muggles »

Tack för tipset TorpSara - idag vagnade jag om. Det tog en halvtimme men det gick till slut. Från att hon vaknade, började jollra nöjt, sedan irriterat, sedan skrika i "vågor" och till slut skrik utan ngt mellanrum (det sista ca 15 min). Puh!

Skönt att det funkade till slut - nu har man självförtroende att fortsätta. Man vet ju att det går... :-)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bravo! Jo, jag har också en skarvare av rang, det kan jag lova. Men jag vet att jag vinner tillslut, precis som du. 8) Handlar, som alltid, att vara envisare än sitt barn, förälderns plikt! :wink:

Men: Öva på att
:arrow: Lära henne somna helt utan vagning
:arrow: Vagna allt mindre i skarvarna!

Det är vad som gör susen. :thumbsup:
muggles

Inlägg av muggles »

En sak till som jag behöver hjälp med: ibland blir hon "hysterisk", dvs hon skriker utan uppehåll tills hon blir hes. Och även om jag försöker att inte tycka synd om henne så vet jag ju att hon omöjligt kan somna när hon är på det sättet. Man måste "bryta" det på ngt vis. Sättet jag normalt gör om jag tex håller henne i min famn är att sjunga minst lika högt som hon skriker, gärna tätt intill hennes öra, det brukar funka.

Men om jag vagnar vill jag ju inte ta upp henne. Man kan bryta detta med napp (vid vagning) men jag vill att hon ska somna utan napp även på dagen (vilket hon gör på natten utan problem).

Det bästa är väl förstås om hon aldrig hinner jobba upp sig till hysteri men ibland går det inte att undvika. Igår försökte jag att "bryta" hysterin genom att vagna så kraftfullt jag kunde - jag blev helt genomsvett kan jag tala om ;-) Jag försökte tom sjunga lite (ramsa högt och ljudligt hjälpte inte alls). Men det enda som till slut funkade var att stoppa in nappen, för jag ville verkligen att hon skulle få sin sömn.

Men nästa gång vill jag lyckas utan. Tips?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hmm, det SKA gå att få tyst på henne med bara vagn. Hur ser dragen ut? Har du en ordentligt "knyck"? Inga mjuka rull utan knyckar ska det vara. Både ut och in. Då tystnar de, även om de jobbat upp sig ordentligt!

Sover hon på rygg eller mage? Ryggbarn skarvar ofta mer, även om jag inte märkte någon skillnad på det.
muggles

Inlägg av muggles »

Jodå jag har ordentliga knyck i varje vändning med rak arm när vagnen är längst bort, vagnen gungar till i varje vändning. Jag prövade med olika frekvens också, att variera hastigheten och kraftfullheten men hon bara skrek. Som sagt i 15 min utan uppehåll (inga "vågor"). Jag har dock inte sett den berömda DVD:n - hur kan man få tag på den??? Såg att SHN-boken var slutsåld här.

Jag har länge misstänkt att hon är ovanligt envis (undrar vem hon kan ha fått det ifrån? ;-)).

Hon sover på rygg. Hmmm... det är möjligt att det går men då undrar jag hur länge som är rimligt att hålla på.
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Nu vill jag inte röra till det för mycket, men min lilla tjej slutade skarva när jag började lägga henne i sängen även dagtid, på magen! Kanske värt att prova! :sleep:

Kajsa
muggles

Inlägg av muggles »

Min dotter tycker inte om att ligga på mage.

Men jag ska försöka med att få henne att sova ute på balkongen för jag när jag vagnar henne ute så sover hon längre. Och så har jag börjat vagna väldigt kort och det funkar bra!
muggles

Inlägg av muggles »

Jag börjar tappa modet (och tålamodet), behöver nog lite peppning :-(

Vagnade min dotter ute på balkongen - hon sov då 55 min (varför sover inte hon de här normala 45 min???). Höll på i 25 min och vagnade om. Hon somnade, vaknade nu efter 10 min.

Obs, jag vagnar bara tills hon tystnar. Varför vaknar hon efter så konstiga tider? Och varför kan hon inte sova längre pass :-( Efter hur lång tid kan man se en förbättring???

Såhär gör jag: när hon vaknar, väntar jag tills jag inser att hon inte kommer att somna om själv. Jag säger ramsan bestämt. Om det inte hjälper, vagnar jag tills hon tystnar, avslutar med små skakningar. Men jag hinner inte ens därifrån innan hon börjar igen. Ibland vagnar jag kort och går därifrån och påväg därifrån börjar hon gråta igen. Ibland låter jag henne hållas en stund, går dit och vagnar kort. Går därifrån. Hur länge ska man orka hålla på?!
Om man vagnar, hon tystnar, man avslutar med skakningar och är påväg därifrån - ska man gå då???

Det är så lätt att det blir "överkoncentration".

Jag känner mig som en misslyckad mamma som inte får ordning på hennes sömn :-(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur ser era tider ut? Är hon mätt nog?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"