7 månaders som fastnat i gnällträsket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Goåglad

7 månaders som fastnat i gnällträsket

Inlägg av Goåglad »

Hej

Nu ska vi se om jag kan bringa ordning och reda i mina tankar, vår vardag etc…

Vår tjej, Nellie, blev sju månader i veckan. I ca två månader har hon varit en pest på nätterna – med många uppvak och mycket ätande på nätterna. Jag slutade att amma vid tre månader, och efter det sov hon i vagga brevid vår säng. Det var mycket bekvämt att kunna stoppa till flaskan på nätterna – även om hon då (som jag minns det) vaknade två till tre ggr per natt och sen snabbt somnade om.

Men, sedan två månader har hon haft dessa ”uppvak” där hon gnällt, rullat fram och tillbaka, gråtit etc. vi har gett mat, nappen, vaggat i famnen, gungat i vaggan – in i absurdum. De långa uppvaken (där hon ändå främst blundade). Till slut var vi så trötta att vi knappt fungerade på dagarna.

Efter att ha läst på om Elisabeth Pantleys ”no cry sleep solution” och agerat i enlighet med några råd av henne kände jag att detta räcker inte. Rent krasst – ungen sover inte som hon behöver.

Jag hittade till detta forum och kände att ja – det här kan jag ta till mig trots tidigare tvivel .

Vi har sedan ca en vecka ” i princip” kurat – vi har;
• tagit bort nappen dag som natt (måndag natt)
• infört mat + sovschema
• skapat en ramsa ”sch sch sch – natti natti natti”
• använt oss av buffning natt 1, solfjäder och enstaka buffning natt 2 och därefter ramsa, ramsa, ramsa
• igår natt satte vi på klassisk musik när hon inte svarade på ramsa och ”krishanteringstid”

Vårt schema:

Natt kl 19.45 – 7.15
Äta kl 7.30 gröt + frukt
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11 lunch; puré + frukt + vatten
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14 mellis; yoghurtgröt + välling
Sova kl 16 – 16.20 20 min)
Äta kl 16.45 middag; gröt + frukt + vatten
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30

Nattsömn 11,5
Dagsömn 2,5
Totalt: 14 timmar

Situationen är inte värre än tidigare, men hon har inte visat tendenser på att vilja sova hela nätterna ännu . Hon vaknar ca 22/00/02/04 – 05.30 och sover därefter som en stock till dess hon väcks vid 07.15.

När vi lägger henne vid 19.45 har hon ätit en slurk, skrattat och i sängen fått pussar och fått se när vi drar ner persiennerna, släcker lampan etc. Runt hennes säng har vi en sänghimmel som är fördragen hela tiden.

Jag ramsar mig ut x4 och oftast somnar hon lugnt efter lite jollrande – jag går då och bekräftelseramsar x1.

När hon sen vaknar ramsar jag högt och tydligt, ibland svarar hon, ibland protesterar hon mer, men hon somnar om.

Vid det sena uppvaket pangramsar jag (försöker med en gång, arbetar hon upp sig och det inte slutar gör jag det igen), hon protesterar, högre och högre, kanske tystnar, och börjar sen om i ca 1-1 ½ timme. Häromnatten var första och enda gången hon blev riktigt ledsen, då klev jag in och solfjädrade och pussade på kinden. Till slut somnade hon om. Inatt satte jag så på klassisk musik och faktiskt lugnade hon sig till den. Försökte att stänga av och bekräftelseramsa när jag trodde att hon somnat. Ibland kom jag in rätt, ibland för tidigt och fick börja om.

Vi lägger henne inte på mage – men hon vänder sig oftast till mage själv under natten. Hittills är häromnatten enda gången jag kikat in eller rört henne. Känns lite konstigt men jag förstår att det kan verka störande för henne.

Det svåra för mig är att jag är lite orolig att jag skapar en känsla av otrygghet för henne i sängen…när hon nu dagtid läggs i sängen gormar hon alltid en stund och somnar sen iof sen oftast. Jag kan ta det arga, det sura och det ifrågasättande hos henne – men när jag upplever det som att hon inte känner sig trygg känns det hårt.

Jag känner mig trygg i beslutet att ”köra hårt” med dessa rutiner och verktyg – det var ju faktiskt så att hon inte sov eller lät blir att gråta innan heller. Men, jag vill få hjälp med att gå igenom våra rutiner och handlingssätt för att se om vi borde göra mer/mindre. Ramsar vi för lite – när i frågandet bör vi inse att vi inte gör tillräckligt, vad kan vi göra för att hon ska känna sig extra trygg i sin säng..ja ni förstår säkert vartåt mina funderingar bär.

Jag är med på att detta är en process och att målet är satt och fast och därifrån viker vi inte en tum (även om dogmer som att ”andra natten sover de 12 timmar (typ ) ställer till det i mitt sinne för jämförelser. Det är ett enormt ansvar och stor makt vi som föräldrar har över våra barn…

Nu är jag HELT slut, har tagit samtliga nätter den här veckan för att få in teknikerna. Vi har en son på 2 ½ (som jag också har sömnhjälpsfrågor kring – kan dessa två trådar förekomma på två ställen eller ska jag skapa en ny i det forumet?). Han sover i eget rum intill vårt (där vi alla sover nu, dvs vi vuxna och Nellie) och vaknar när hon gastar . :? :lol:
Calle 050814
Nellie 070613
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej o varmt välkommen hit. Kul att du hittat till forumet!
Jag gjorde det i dec och ångrar det inte en sekund!
Jag är ingen expert på området utan vill bara säga att du är duktig och målmedveten, du vill få ordning på torpet o det är en jättebra början. Det tar tid, och man får inte stressa på, utan ta en bit i taget o glädjas över de små sakerna som händer varje dag. Till slut får man en helhet! Se framåt och tro på din familj, det här kommer gå bra!
Hoppas att du får bra hjälp med schemafrågor och annat smått o gott!
Vill säga-att du tagit bort napp är kalas. Och väckarklocka borde ni införa! Det är ett mkt bra verktyg.
Kram o trevlig helg! :D
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Tack! Jag sitter faktiskt här med lite fjärilar i magen...väntar spänt på fler inlägg 8) . Jag är helt inne på långsiktighet - vill bara försäkra mig om att vi inte gör några "generalfel" - om det går att säga så...

ska tilläggas att hon gått från att ha ätit tre ggr/natt á ca 400 ml till en gång/natt vid 01. hon äter mer och mer på dagarna och jag är beredd att när som helst ta bort all mat på natten (NU säger säkert ni :oops: ) :oops:
Calle 050814
Nellie 070613
Gotlandsmamma

Det är så skönt när nattmålen är väck, när man går o lägger sig o vet att nu får JAG sova gott en hel natt, också, för visst är barnens sömn i fokus. De är värda endast det bästa! När man får sova gott själv, får man ladda batterierna o får därmed mer energi som man kan förvalta, tillsammans med godbitarna!
När de inte äter på natten kommer aptiten öka på dagen också, det märkte jag också på min son, när han sov hel natt från ca 7 mån. Min äldste gav vi mat tills han var 1 år, gud vad idiotiskt, och så undrade vi varför han inte åt så bra på dagen...idag äter han lyckligtvis jättebra! Hungrig varg!
Det är nog klokt att hålla dig till en tråd, du får hjälp med båda dina barn i samma.
Hoppas du får fler svar snart!
Gotlandsmamma

Förresten, varför samsover de inte? När jag fick det förslaget trodde jag inte mina öron - men de kommer ju väcka varann...men icke! Jag tror att tryggheten av varann tar över, de hör inte varandras skrik till slut, de lär sig att lita på sin egen sömn...kanske värt att fundera över när ni fått lite kläm på allt!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Goåglad och välkommen hit :heart:

Jättebra att ni tagit tag i er dotters sömn :D :D
Jag skulle omedlebart bums ta bort nattmålet. Jag tror att det förvirrar henne. Hon är tillräckligt gammal för att klarar sig utan mat, men det visste du ju redan, eller hur :wink:

Är inget proffs på det här men min erfarenhet är att det tar olika lång tid för olika familjer att få 12 timmar utan uppvak, men alla kommer dit och jag tror att ni snart är dår. Och det är en så härlig känsla när man gå och hämtar en superglad unge på morgonen :heart:

Hoppas att den diplomerad kurare svarar dig snart. De är suveräna på att ge tips :heart:

Skickar styrekramar och tålamod till dig :heart:
Ida

PS. Nu när det är helg kan inte din man ta en natt så du får sova?
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej!

Jag tycker som Gotlandsmamman, du har kommit en bit på vägen och har jobbat JÄTTEBRA!

Nu till mina tankar:

Nattmål är ju inte nödvändigt längre precis som du själv säger, tjejen är tillräckligt stor för att klara natten! Släpp matvargar och skippa detta helt!

Jag funderar på ramsandet och när hon vaknar före kl 04, då borde nog du backa och låta henne försöka klara uppvaknanden själv. Vet själv av egen erfarenhet att man lätt kan hamna i ramsträsket. Lyssna jättenoga om det är ett ledset gråt eller en annan typ av fråga. Du ska INTE ramsa en arg unge, arg "får" man vara och hon blir bara ARGARE om man ramsar henne då!

Angåendet schema: Jag tänker på sista luren där, ifall inte det är lite kort tid mellan den och natten. Jag vet att när min tjej var 7 månader var det svårt att få till 3 lurar, utan jag gick över till 2 istället. Nu ser jag att ni bara har kurat 1 vecka, så då borde man låta schemat sätta sig och INTE göra ändringar. Lite tankar kring det bara!

Sover hon i samma rum som ni? Jag förstår att ni kanske inte har möjlighet till eget rum, men tänk på att skärma av ordentligt, hon ska verkligen INTE se er!

Sen vill jag poängtera maten, hon ska vara proppmätt efter varje mpltid, truga truga, så gott det går!

Vill även tipsa om väckarklocka, SUPERVERKTYG :wink:

Jag kanske inte fick med alla detaljer, men erfarna kurarna kommer nog snart och hjälper mig och dig här!!!

Vill skicka peppkramar från mig och tänk framåt, mål framför ögonen!!!

Kram
Kajsa
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Tack!

Jag är väl den ende som sitter här nu i dans och tågtider :lol: men det är klart, vi spelar in båda...

Ja nattmålet ska bort. Vi har gjort stora framsteg - nu har hon bara ätit en gång/natt mot tre för ca en vecka sen. Hon sover förbi den första, har fått den andra och ramsas och gnäller sig mer eller mindre framgångsrikt förbi den tredje... Idag har hon ätit massor så inatt kör vi cold turkey - utan mat!

Hon sover under sänghimmel så hon ser oss inte - men hör. Storebror bor vägg i vägg, i hennes blivande rum. Han förbereds på att de ska dela, men vi vill få me rordning på våra nätter innan - även han har arbetssamma dagar... Hans insomnande är ett kapitel för sig där vi gjot bort oss totalt och behöver en helomvändning. Tänker ta lillasysters inflytt som en anledning att ändra på nattningsrutinerna..behöver massor av tips kring det också - men det kan vi ta sen :P !
Calle 050814
Nellie 070613
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Jag funderar på ramsandet och när hon vaknar före kl 04, då borde nog du backa och låta henne försöka klara uppvaknanden själv. Vet själv av egen erfarenhet att man lätt kan hamna i ramsträsket. Lyssna jättenoga om det är ett ledset gråt eller en annan typ av fråga. Du ska INTE ramsa en arg unge, arg "får" man vara och hon blir bara ARGARE om man ramsar henne då!

funderar på det här - alltså ramsande INNAN 04 ser du som no no om hon inte blir ledsen? om hon frågar, pratar och gastar- tystnad? har hört någon annan säga "en direkt ramsa vid minsta pip" och sen tystnad - men du menar INGEN ramsa?
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra beslut att ta bort nattmålet redan i natt. Ser fram emot rapport imorgon :wink:

Jag sitter med datorn i knät framför dansande kändisar. Jag tycker att det är ett klokt beslut att kura ett barn i taget. Sedan kommer ni att få sova hela nätterna :heart: :D

Danshälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

ilindstrom skrev:Bra beslut att ta bort nattmålet redan i natt. Ser fram emot rapport imorgon :wink:

Jag sitter med datorn i knät framför dansande kändisar. Jag tycker att det är ett klokt beslut att kura ett barn i taget. Sedan kommer ni att få sova hela nätterna :heart: :D

Danshälsningar
Ida
tack!

ledsen quote tidigare - tog visst bort citeringen så att det blev som min text!

vi satt just och övade vår ramsa (ska snart kolla dans och tåg :) ) och vi har ju valt "sch sch sch - natti natti natti", bland annat efter Pantleys råd att "sch" påminner om ljud i magen. Det är bara det att det är svårt att alternera tonen på detta "sch"! sista klämmen går ju att vara ap-hurtig på, räcker det?
Calle 050814
Nellie 070613
Gotlandsmamma

Jag undrade lite över ramsa när vi satte igång i dec. Fick ett bra förslag från SusanD.

" Godnatt, godnatt å sov så gott!" Den är enkel att säga x 4, det blir en bra melodi.

På dagen (där man inte ska säga ordet natt) säger vi
"Sov så gotti med dig"

Har min lille gosse börjat skrika till vid ex 22-snåret på vkällen, vilket hänt några ggr, har jag ramsat och då slutar han. Men det är med ett ordentligt magstöd, typ-nu är det natt å då sover man, punkt slut. Inget trams nej!

Tänkte också glo på dumburken, men så fick jag mig ett ryck o bakade bullar. Nu ids jag inte gå ner i källaren o sätta på tv:n. He he.

Rapportera i morrn, lova! :D

Klokt att ta ett barn i taget.
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej igen!

Lite snabbt, tittar också på dans :wink: !

Vad jag menar är att pangramsa används under vargtimmen dvs mellan 4-7 på morgnarna, så fort den lille håller på vakna till, behöver alltså inte ens "fråga", du är ett steg före och talar om att "det är fortfarande natt, somna om skönt!" . Före kl 04 är jag MYCKET restriktiv med ramsan!

Lycka till inatt :thumbsup:
Kajsa
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Får se om någon är uppe nu :) , borde väl själv ligga och sova... Nu ligger hon och gnäller - klockan är 00.00. Inte arg, inte ledsen. Hon har gnällt lite i omgångar sen hon lade sig - vi har varit knäpptysta och bara lyssnat...er taktik?

Jag tänker mig att arbetar hon upp sig ramsar vi - inte förr. Men det kan ju också vara så att hon frågar - är ni där?
Calle 050814
Nellie 070613
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Bekräftelseramsar ni även om ni inte ramsat, som nu tex satt jag på musik efter långvarigt gnällande - när hon tystnar, skulle ni komma in med en bekräftelse?
Calle 050814
Nellie 070613
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"