Morgonvälling av pappa - ej mamma!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
70-talsmamman

Morgonvälling av pappa - ej mamma!

Inlägg av 70-talsmamman »

Hej,
min dotter Alva på 22 månader brukar få välling i vår säng på morgonen innan hon sitter i sin säng och leker för sig själv en timme. Det har alltid fungerat mycket bra.
När hon var 18 månader föddes lillebror och hennes pappa var hemma i två månader. Då blev det något av en uppdelning på morgonen, mamma ammade lillebror eller sov :D och pappa gav Alva mat. Sen började pappa att åka iväg till sitt arbete igen...
Nu är det stört omöjligt för mig att få henne att dricka vällingen! På helgerna när pappa är hemma går det utmärkt om han ger henne. Men inte av mig. Hon kan dricka den sittandes/liggandes i soffa/säng. För sig själv när pappa går och hämtar en blöja eller något sånt. Det spelar ingen roll bara hon får vällingen av pappa!
Så istället har jag gett henne gröt vid köksbordet om morgonen. Det går alldeles utmärkt. Men, det var så skönt att bara kunna ge henne vällingen i sängen och inte behöva sätta igång direkt...
Är det någon annan som varit med om detta? Hon favoriserar inte någon på något annat märkbart sätt.

Hälsningar,
Emelie
Mamma till pussgurkan Alva född 060505 samt till smilisen Adam född 071101.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Förstår jag det rätt att ni matar henne med vällingen?
Jag tror att hon är för stor för att bli matad. Vore jag du skulle jag ta det det lilla lugna i sängen. Ställ vällingflaskan på nattduksbordet och ligg kvar och läs eller mata lillebror eller vad du nu gör.
Är hon jättehungrig så varsågod, där finns vällingen och låtsas som om det regnar. Annars får hon väl vänta på gröten till dess att du stiger upp. Hon har ju alla möjligheter - tycker jag. Och hon svälter inte ihjäl. :wink:

Och jo, jag har varit med om diverse trix i liknande stil (fast mer högljutt än du beskriver då....) och låter man det gå överstyr så är man vips betjänt i sitt eget hem. :wink: :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
70-talsmamman

Hej Mindy,
nej vi matar henne inte, men hon tycker att det är mysigt när man ligger bredvid och pratar eller klappar håret eller något. (När jag skriver det här låter det verkligen urlarvigt!) Jag brukade lägga flaskan bredvid henne eller ge henne den i handen (så gör fortfarande pappa). Om jag sen behövde göra något gå på toa eller dylikt kunde jag för all del göra det.

Det verkar så knäppt att bara vakna och sedan ha sin tid till ensamlek utan att ha ätit något innan...men det är klart, hon har ju alla möjligheter som du skriver...

Så om jag fattat dig rätt så tycker du att jag skall fortsätta att presentera en flaska välling på morgonen, men utan att bry mig om hon äter upp den eller ej?

Hälsningar,
Emelie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stoppa med henne den i ensamleken då? Om hon inte käkat upp den kan hon ju få gröt efteråt? Skulle det fungera?
70-talsmamman

Snälla, snälla!! Vad är det som händer!! Nu har saker och ting blivit ännu sämre. Jag har gjort så att jag gett henne vällingen med sig i sängen till ensamleken - hon rör den inte för fem öre! Nähä, då får hon gröt vid 10:00. (Hon vaknar ca 07:30).
Sen en vecka tillbaka vill hon inte ha sin insomningsslurk av välling på kvällen heller!!

Så här ser matordningen ut hemma hos oss:
07:30 - Välling (som hon inte längre vill ha)
Ensamlek ca 1-1,5 timme
10:00 - Mellis (en fruktbit/något litet)
12:00 - Lunch (gårdagens hemlagade eller gröt med frukt)
Sova ca 2 timmar
15:00 - Mellis
18:00 - Middag (hemlagad)
19:45 - Kvällsslurk (som hon inte heller längre vill ha)

Så här har hon ätit tidigare, och med god aptit. Ordentliga portioner. Inget bråk eller tjafs. Väldigt mycket tycker jag, och då hon är så tunn (väger endast drygt 10 kg och är ca 86 cm lång) har jag bara tackat och tagit emot.
Numer vill hon alltså skippa välling på morgon och kväll helt. Dessutom verkar hon tröttare än vanligt. Förutom nattsömnen på 12 timmar kan hon nu allt som oftast sova i 3 timmar på dagen. Är detta normalt?

Hon är frisk och glad i övrigt men i och med att ordningen ruckas har det blivit lite gnälligare.

Det är väldigt viktigt för mig att hon har sin ensamlek på morgonen så att jag får tid till mig själv och hennes lillebror, men jag tycker det är så lång tid från middag 18:00 och mellanmål 10:00. vad tycker ni? Vad skulle ni göra?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"