Eget rum och förväl till nappen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LindaH

Eget rum och förväl till nappen

Inlägg av LindaH »

Jag håller som bäst på att försöka läsa på och hitta attityden.

Min minsta är 5,5 månad. Hon somnar bra (själv, lägger för det mesta bara ner henne, pussar henne rejält på kinden och pannan ett par gånger och går sedan ut), men vaknar och vill äta fler och fler gånger per natt. Hon tappar även sin napp. Jag vill att hon slutar äta dvs vakna på nätterna.

När bör jag ta bort nappen? Nu på än gång eller när jag beslutar att vi kör SHN-kuren?

Förutom min tjej på 5,5 månad så har jag en lite större tjej på 1 år och 8 månader. Hon sover i eget rum, har precis slutat med att äta välling på nätterna (vi tog helt enkelt bort den för 5 nätter sedan). Hon vaknar på nätterna och är lite ledsen och ropar på mig. Nu sover pappa därinne och det räcker med att han säger -Lägg dig ner och sov! så somnar hon om. Vi hoppas på att hon snart ska sova hela nätter, nu när hon förstår att det inte blir mer välling.

Men, alternativet för den minsta är att sova i vårt rum eller i storasysters rum. Vad är bäst? Och om hon ska sova i storasysters rum - ska vi införa det nu eller vid kurstart? Kommer de väcka varandra?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen! :D

Eftersom storasysters nätter inte helt sovande än, skulle jag nog nästan göra en avskilld hörna i erat sovrum. Om man händer upp mörkläggningstyg i takskena runt spjälsängen så får hon sin egen lilla hörna, helt avskilld från er.

Jag skulle plocka bort nappen i samband med kur, då har du en hel uppsättning med verktyg att använda dig av vid behov.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Vad bra att du kom över hit! Jag svarade dig under Mat, mage...

Jag fyller på lite här också tillsammans med Duggan.

Jag skulle ha kurat båda ungarna, som jag sa i mitt förra inlägg. Inte ska pappa behöva sova jämte stortjejen! Kuren kan verkligen användas på henne också. Här finns det många sätt ni kan göra på. Jag föreslår följande:

Läs på rejält så du är helt med på kurens filosofi och verktyg. Du måste vara kunnig och insatt och verkligen vilja genomföra detta.

Ta en tjej i taget. Kanske börja med stortjejen eftersom ni redan nu tagit ett steg där. Låt då lillan sova kvar i ert sovrum och ändra ingenting innan ni sätter igång kuren med henne. Jag tycker inte ni ska ta bort nappen innan kuren, utan gör det vid kurstart så att ni har verktyg att bemöta hennes frågor med.

Har ni spjälsäng till storasyster? Om inte, går hon upp själv på natten? Kan ni i så fall återinföra?

Genomför kuren med storasyster, men hoppa eventuellt över buffning om hon inte verkar uppskatta det. Använd i så fall istället bara tillrättaläggande så som hon är van vid, tryck till betryggande och gå ut med RAMSAN. Fortsätt enligt kurens anvisningar.

Hitta på en ramsa som kan användas till båda barnen samtidigt. Anna Wahlgren har: Gonatti med sig, sov så gott.

När storasyster sover hel natt tar ni er an lillasyster. HELST ska kurbarn ha eget rum. Avskärmning funkar ju, precis som Duggan skriver, men det vore liiite bättre att kunna ramsa utanför en dörr, göra husljud osv. Har ni någon hall eller gammal skrubb eller så som kan användas? Efter kuren lägger du båda tjejerna i samma rum, det blir kalas!

Inte kura barnen i samma rum alltså, för lillan kommer ni behöva buffa och springa in till ofta första natten. Senare backar ni ju från det också och ramsan tar över. Lillan behöver inte vara en säker sovare innan hon flyttas in till storasyster men kurnätterna bör ha genomförts och hon bör lyssna och svara på ramsan innan.

För lillasyster spikar ni ett schema (ja för storasyster också förstås med fast läggtid, middagssömn etc) med 3 daglurar och totalt 15 timmars dygnssömn. Bort med nappen i samband med kur. Eventuell saknad efter den försvinner i allt det nya ändå, så kör allt på en gång.

Kanske tycker ni inte att storasyster behöver kuras, eller känns kanske lillasysters sömn mer akut? I så fall kan ni förstås börja med lillan. Antingen kan ni då lägga storasyster inne hos er och lillan i eget rum under kuren. Invig då storasyster i att ni ska lära lillasyster att sova och att hon får sova hos er så länge. Förklara att båda ska sova tillsammans sedan... Men det kanske är vanskligt att ta storasyster in till er, nu när ni påbörjat lite uppstyrning av hennes nätter och andra alternativet är då att låta storasyster ligga kvar och försöka få till det där skyffet eller egna vrån till lillasyster.

Oj, blev lite svamligt det här med alla alternativ. :shock:

Läs på och fråga på!

Kram Tinis
LindaH

Inlägg av LindaH »

Har funderat så det knakar hur vi ska göra. Vi har beslutat oss för att köa med lillan först och tills dess köra på bäst det går med storasyster.

Först ett par frågor om storasyster:
-Ska jag ta bort nappen för henne? Det är inte ofta hon vill ha den om hon tappar den och oftast tar hon ut den själv innan hon somnar. På dagarna är det en annan femma - hon och nappen = Piff och puff.
-Trots att hon bara är 1 år 8 månader så har hon nu varit blöjfri på dagarna i två veckor. Hon har dock börjat kräva att kissa på natten och i samband med läggning. Ikväll vägrade jag att låta henne kissa eftersom hon både kissat och bajsat innan läggdax. Gjorde jag fel? Stör jag hennes utveckling om jag vägrar kissning på natten? Då ska man ju sova...trots att jag inte just nu genomför en kur med henne.
-Vi har en växasäng till henne som hon kan kliva ut ur själv. Vi har ingen spjälsäng till henne då hon aldrig sov i den...och då tog vi den till lillasyster. Första natten i sin växasäng så sov hon hela natten...(drömmer mig tillbaka).

Med lillasyster har vi tänkt börja kuren nästa helg. Tills dess ska jag läsa på och det blir jag som genomför kuren. Pappa får sova borta med storasyster. Men, min syster kommer vara här för att stötta och se till att jag orkar hela natten.

-Måste det vara knäpptyst på natten när man börjar kuren?
-Borde jag lägga lillasyster i storasysters rum när vi börjar kuren eller kan jag kura och sen flytta henne till storasysters rum?
(vi tänkte att om hon sover kvar hos oss så får vi sova i vardagsrummet under kuren...Puh!)

Och en sista fråga.
AW har en film där hon visar buffning. Jag kan dock inte få upp filmen då det är något program som inte stödjer filen (och jag förstår inte hur man fixar sånt). Vet ni om filmen visas någon annanstans? Jag har googlat men inte hittat något.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Snabbt svar om filmen först bara. Du kan ladda ner Windows Media Player gratis här:

http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=sv

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har funderat så det knakar hur vi ska göra. Vi har beslutat oss för att köa med lillan först och tills dess köra på bäst det går med storasyster.
Bra! Vid närmare eftertanke hade jag nog gjort likadant. Jag inbillar mig att det är lättare att kura en liten än en stor, men det kanske är min totala ovana bara... :roll: . Nu kan ni hitta förhållningssättet och verktygen på lillasyster och sen bara helt självklart applicera tänket på storasyster, som ju kanske inte alls behöver en kur i stor stil, utan bara lite vägledning om hur man gör på natten.
Först ett par frågor om storasyster:
-Ska jag ta bort nappen för henne? Det är inte ofta hon vill ha den om hon tappar den och oftast tar hon ut den själv innan hon somnar. På dagarna är det en annan femma - hon och nappen = Piff och puff.
JAG hade gjort det, för ärligt talat hur roligt är det med napp till stora barn? Men jag har ingen vana att ta bort napp för så stora. Jag tog bort storkillens vid 10 mån och lillans vid 5 mån. Båda helt problemfritt. Ärligt! Jag skulle kunna berätta om allt strul som kom i samband med detta, men det blev verkligen inga! Storkillen började prata så otroligt mycket mer och uttrycka känslor på ett nytt sätt. Tröst och närhet ska man självklart ha, men det behöver ju inte sitta i munnen! :roll: en gosefilt, ett mjukisdjur, en kudde eller liknande är oftast lika bra att ty sig till. Sugbehovet är ju egentligen sen länge borta. Rannsakar man sig själv så ger man ju oftast nappen för att "få tyst" på barnet, för sin egen bekvämlighet. Jag hade med storkillen på diverse mindre barnvänliga upptåg och då var det förstås smidigt att tysta honom med nappen. Men idag tänker jag helt annorlunda. Lillflickan har ett schema som är anpassad till HENNES behov. Inte behöver hon tystas om hon skulle vara ledsen eller sur någon gång.

Oj, nu for jag iväg här... men jag kan gå igång lite på det här... :wink:. Nappen står i vissa fall för något inte så positivt i föräldraskapet tycker jag (därmed inte sagt att det är så i ditt fall, jag bara filosoferar här...). Men hur man GÖR, SÄGER etc rent konkret till en så stor dam, nej där har jag ingen erfarenhet. Någon annan som kan hjälpa till?
-Trots att hon bara är 1 år 8 månader så har hon nu varit blöjfri på dagarna i två veckor. Hon har dock börjat kräva att kissa på natten och i samband med läggning. Ikväll vägrade jag att låta henne kissa eftersom hon både kissat och bajsat innan läggdax. Gjorde jag fel? Stör jag hennes utveckling om jag vägrar kissning på natten? Då ska man ju sova...trots att jag inte just nu genomför en kur med henne.
Mmmm, även här går jag bet på egna erfarenheter. Min storkille har aldrig kissat på natten sen vi kurade honom. Men det handlar kanske mer om hans fysiologiska förutsättningar än om SHN-kuren, han kan nämligen hålla sig vääääldigt länge... :shock: :lol:.

I alla fall vet jag att detta behandlats på många ställen här på forumet. Ska leta efter länkar... Det du ska fundera på är om hon använder kissandet som ett sätt att få något att hända på kvällen/natten. För att komma ifrån det kan du sätta in en potta i hennes rum och visa att där kan hon gå upp och kissa om hon behöver och så direkt tillbaka till sängen sen. Ingen underhållning av det! Kanske är hon inte så nödig när hon får hantera det själv och hon inte får komma upp på toan.
Ikväll vägrade jag att låta henne kissa eftersom hon både kissat och bajsat innan läggdax.
Klarade hon det bra? Har hon förresten blöja på natten eller inte?
Med lillasyster har vi tänkt börja kuren nästa helg. Tills dess ska jag läsa på och det blir jag som genomför kuren. Pappa får sova borta med storasyster. Men, min syster kommer vara här för att stötta och se till att jag orkar hela natten
Det låter som ett utmärkt upplägg! Det är befriande att inte känna sig orolig för att andra ska vakna etc. Då har man en gratis skjuts åt attityden. Härligt med stöd från syrran också.
-Måste det vara knäpptyst på natten när man börjar kuren?
Nej, nej! Tvärtom är husljud utanför hennes rum ett av verktygen. Det är betryggande för barnet att höra att någon finns där och stökar med saker som inte alls har med henne att göra. Jag använde många gånger dammsugaren mitt i natten vid uppvak :wink: :lol:.
-Borde jag lägga lillasyster i storasysters rum när vi börjar kuren eller kan jag kura och sen flytta henne till storasysters rum?
Du kan kura lillasyster var som helt, bara hon har en egen vrå, helst ett eget rum. Du kan sen lägga henne var som helst efter kuren. Vad har du för plan? Ska lillasyster och storasyster flytta ihop direkt efter kurnätterna? Lite varning i så fall för att ni springer in till storasyster och hennes nattstök och därmed stör lillasyster i hennes uppföljningsvecka och befästandet av hennes nattsömn. Det är nämligen viktigt att ni slutar gå in till lillasyster så att hon kan knyta nattsömnen till sig själv. Kan bli svårt så länge storasyster håller låda på natten. Jag skulle säga at ni kan flytta ihop barnen när ni inte längre behöver gå in varje natt till någon av dom (självklart kan man behöva göra det sen också, men då är det ett undantag, någon är sjuk eller så).

Men hur löser ni rumsfrågan tills dess??? :-k Kanske tillbaka med lillan i ert rum med rejäl avskärmning till er? Någon annan med input här?? Kan man flytta ihop ett kurbarn med ett storasyskon som inte är en säker sovare?

Grattis till ett bra beslut! Snart kommer nätterna åter att bli som du drömmer om! :D

Kram Tinis
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej!

Eftersom du nu har bestämt dig för att kura lillasyster först så svarar jag på frågor angående henne nu. Storasyster får vi ta sen, men jag kan säga så mycket att nappen borde tas bort, båda dag och natt, trots att jag själv aldrig haft "nappbarn" så har jag förstått att hon glömmer nappen på en dag/natt om DU gör det :wink:

Angående, tystnad och kurning: det behöver absolut INTE vara knäpptyst när du kurar, däremot kan det vara skönt att vara hemma utan storasyster och sambon de första nätterna så du kan koncentrera dig på lillasyster, du orkar ju inte ta hand om dem också :wink:

HUSLJUD är annars viktigt inget tassande alltså! Som du kanske har märkt här på forum så körs det både dammsugare, diskmaskiner och musik för att få de små att komma till ro och sova, MYCKET HUSLJUD ALLTSÅ!

Angående rum så skulle nog jag välja rum där jag kan ha lillasyster under hela kurningen och sen flytta ihop med evetuellt kuras storsyster, samma plats under kuren alltså, men här kanske ngn annan kan hoppa in och ge sin åsikt!

Nu är det bara läsa på och läsa på och samla på sig attityd och sen köra! Fråga gärna mer och du får säkert fler svar från kurare också!

Pepp, pepp!
Kram/Kajsa
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Dubbla svar, dubbel pepp! :wink:

Kajsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :heart:
LindaH

Inlägg av LindaH »

Inser nu att jag inte svarade på era inlägg i helgen - det kommer.

Måste be om råd.

Jag och min syster har bestämt att kura lillasyster i helgen. Jag övar ramsa och buff samt är mentalt förberedd.

Pappa skulle sova borta med storasyster.

MEN, nu har han fått extrapass som vi måste ta då vi precis köpt bil. Alla bäckar små är välkomna. Han kommer jobba till 22.00 och därför inte ha möjlighet att sova borta med storasyster.

Hur ska vi lösa det?
Att storasyster får vara hemma och att vi hoppas att hon inte vaknar olämpligt?
Att min syster har storasyster hos sig- då är jag helt själv på natten och har inte stödet om det sklulle krisa.
Kura nästa helg istället?
LindaH

Inlägg av LindaH »

Storasyster har blöja på natten. Kommer inte ihåg hur det gick just den natten, men generellt säger vi nej till nattkisseri nu då vi inser att det är "kul". Just nu är hon dock dålig i magen så då är vi mer generösa och vi hör också på henne om det verkligen är dax eller inte. Hon gillar verkligen inte att bajsa i blöjan längre.

Nappen kommer tas bort vid hennes kur. Lillasyster först alltså.

Vi kommer också kura lillasyster i vårt rum med avskärmning och efter storasysters kur flytta in lillasyster till henne.

Husljud alltså. Då kan man passa på att storstäda kanske..eller sitter man utanför dörren för att agera direkt? Är direkt, NU. Eller 30 sekunder? Om man sysselsätter sig så tar det en liten pyttestund att förflytta sig.

En annan fråga. Min flicka gråter mycket sällan. Hur mycket gråt ska man "ta" innan man agerar? Så tårarna sprutar och hon inte får luft? Jag vet inte hur hon gråter hysteriskt...hon gråter aldrig på riktigt. Hon kan bli arg någon gång och gnälla lite, men inte mer än så.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Måste bara börja med att korrigera mig lite:
Tinis skrev:Min storkille har aldrig kissat på natten sen vi kurade honom.
Såklart han har kissat på natten. Han var ju bara 10 mån när han kurades. Vad jag menade var att han aldrig gått upp på natten sedan han blev blöjfri. Lät nog lite skumt det där... :roll:
LindaH skrev:Vi kommer också kura lillasyster i vårt rum med avskärmning och efter storasysters kur flytta in lillasyster till henne.
Ok, men jag föreslår då att ni sover någon annanstans under själva kurnätterna. Det är betydligt lättare att inte befinna sig i samma rum. Madrass utanför dörren är ett hett tips!
Husljud alltså. Då kan man passa på att storstäda kanske..eller sitter man utanför dörren för att agera direkt? Är direkt, NU. Eller 30 sekunder? Om man sysselsätter sig så tar det en liten pyttestund att förflytta sig.
Första natten är det superviktigt att du är där på studs. Då ska det handla om den pyttetid det tar att ta sig in i rummet och fram till barnet. Redan natt nr 2 avvaktar man mer och du kan då sova när bebis sover eller ägna dig åt storstädning.

Just storstädning är faktiskt jättebra. Du får något att göra och lillan hör trevliga husljud utanför dörren. Under kurnätterna tycker jag du ska befinna dig hyfsat nära. Gärna dammsuga utanför ert sovrum, röja någon byrå eller så. Hon ska höra dig och veta att du håller vakt där utanför dörren.
Hur ska vi lösa det?
Att storasyster får vara hemma och att vi hoppas att hon inte vaknar olämpligt?
Att min syster har storasyster hos sig- då är jag helt själv på natten och har inte stödet om det sklulle krisa.
Kura nästa helg istället?
Det är inget problem att storasyster vaknar. Bara en av er finns till hands för lillan hela tiden. Ensam med båda är alltså lite vanskligt, men att pappa tar storasyster och du lillasyster går utmärkt. Ljud som inte har med lillan att göra är inget problem. Men det viktiga är att inte DU störs av att ha storasyster hemma, då är det bättre att hon sover borta. Vad blir bäst för din koncentration och attityd att genomföra detta? Stödet tror jag du har störst nytta av dagen efter kurnatten. DÅ kommer du behöva vila och ha hjälp med barnen. Att vara ensam med lillasyster under natten är nog bara positivt (skulle jag tycka i alla fall, men här är vi olika...)
En annan fråga. Min flicka gråter mycket sällan. Hur mycket gråt ska man "ta" innan man agerar? Så tårarna sprutar och hon inte får luft? Jag vet inte hur hon gråter hysteriskt...hon gråter aldrig på riktigt. Hon kan bli arg någon gång och gnälla lite, men inte mer än så.
Här ska inte gråtas så tårarna sprutar och hon inte får luft. Hon ska lugnas med verktygen som SHN-kuren erbjuder! Men såklart kommer hon att ställa massa frågor och det i form av skrik, gnäll, ilskna yttringar eller ledsamma snyftningar. Du lär dig snart att tolka vad hennes skrik betyder. Är hon arg? Frågande? Ledsen? Du agerar sedan därefter. Första natten ska du alltså in direkt och buffa! Hon ska lugnas på direkten. Inte avvakta en sekund alltså. Inte stå och fundera på vad skriket betyder. In direkt och få henne lugn. Ut med ramsan sedan. Det är nu du lägger grunden för fortsättningen. Du lär henne lita på att du finns där, att du har koll. Och du börjar plantera ramsan som snart tar över all kommunikation.

jo, det kan nog vara lite ovant när man effektivt har tystat bebisen med bröstet, nappen, famnen... (och misförstå mig inte, det GÖR man ju med små späda älsklingar, så ingen som helst skugga över det :wink: ) Men nu ska hon lära sig att det är tryggt att somna själv och utan nappen, bröstet, famen... Det blir nåt det! :D

Fortsätt fråga så du känner dig helt redo och peppad!

Kram Tinis
LindaH

Inlägg av LindaH »

Hej!

Min syster var här igår och vi pratade om kurnattningen...som ska ske på lördag!

Hon frågade då:
- Om barnet börjar gnälla innan man hunnit gå ut genom dörren och avslutat ramsorna, går man då tillbaka och puffar/solfjädrar direkt? Eller avslutar man ramsningen innan man går tillbaka? Denna undran gäller första natten.

och jag undrar om jag ska slänga napparna på morgonen eller vänta tills kvällen..samt om det ska vara så att hon just nu ammar fritt, men sedan inte får något mål alls på natten fr o m natt 1. De som kuras direkt introduceras mer milt.
LindaH

Inlägg av LindaH »

och så skulle jag vilja ha respons på schemat!

7.30 Godmorgon.
7.40 Frukost så snart vi kommit upp. Amning och gröt/frukt smakis.

9.30 Sova 45 min
9.40 Mellis. frukt+amning

12.00 Sova 1 tim 45 min
13.55 Lunch. Mat + frukt alt amning+frukt.

Sedan har jag svårt att bestämma mig hur schemat ska se ut. Vi hämtar på dagis kl 15.00 och är hemma 15.45. När jag då lagt henne så har hon haft svårt att somna. jag vill då inte lägga henne för tidigt, men samtidigt så vill hon äta innan läggdax om jag lägger henne senare....och då håller jag inte 3 timmars regeln.

Jag har två alternativ till eftermiddagen.

16.45 Amnings-slurk
17.00 Sova 30 min
17.40 Bad
19.00 Middag. Mat, frukt
19.30 Amninsslurk/välling om hon vill ha. Skrattet till gonatt.
19.15 Godnatt

Då blir Godnatt lite senarelagt...kanske 15 min.

Alt

16.00 Sova 30 min
16.40 Middag. Mat+frukt
17.40 Bad
19.15 Amning/välling. Skratt till godnatt.
19.30 Godnatt.

När jag lagt henne vid 16.00 så har hon svårt att komma till ro.

Jag har utgått från hennes naturliga rytm som hon har nu samt hämtning och lämning på dagis. V
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D
LindaH skrev: Om barnet börjar gnälla innan man hunnit gå ut genom dörren och avslutat ramsorna, går man då tillbaka och puffar/solfjädrar direkt? Eller avslutar man ramsningen innan man går tillbaka? Denna undran gäller första natten.
Du buffar tills barnet är tyst och sömntungt. Då släpper du och går med ramsan. Kanske blir det omedelbart protester, men fortsätt ramsa dig ut och slutför ramsan x4. Därefter ger du plats för reaktion (som kanske startade redan i rummet, eller kommer nu).

Lyssna! Stegras det? Mattas det av? Är det lite gnöl? Är det ledset? Anna skriver såhär i lathunden:
annawahlgren skrev:Lille Gustav kommer antagligen att protestera redan när du börjar ramsa i rummet på väg ut. Då får han göra det. Öka röststyrkan! Dra ramsan x 4 eller x 6, inte mer.
Nu reagerar han, och det kan man inte förbjuda honom. Titta på klockan. Hur dags gick du ut? Skriv upp. Vänta och lyssna av. Jobbar han upp sig? Lyssna noga. Upp och ner? Av och till? Mattas skrikandet av, till slut? Förmodligen inte, på det här stadiet. Gå då in igen, utan ord, snabbt och beslutsamt; lägg barnet på plats, snabbt och effektivt med distinkta tag, armarna, benen, huvudet. Filten på och buffa igen. Var inte rädd för att ta i, så som du har övat.
och jag undrar om jag ska slänga napparna på morgonen eller vänta tills kvällen..s
Man brukar säga att man börjar kuren på kvällen, så släng dom till kvällen. Det är ju först då du introducerar andra sätt att lugna och göra henne trygg. Det är nog ingen bra uppladdning för kvällen att ta bort nappen under dagen och kämpa med daglurarna utan att ha något annat att ta till.
samt om det ska vara så att hon just nu ammar fritt, men sedan inte får något mål alls på natten fr o m natt 1. De som kuras direkt introduceras mer milt.
SHN-kuren betyder nada, nichts och intet att äta om natten. Det enda undantaget är en tumme eller så... :wink: Det fungerar helt enkelt inte att nattmata ibland och ramsa ibland. Hur ska lilla älsklingen förstå det motstridiga budskapet att det ibland serveras läckerheter om natten och ibland bara en väldigt mjölklös ramsa??? :wink: INGEN NATTAMNING från och med kurnatt 1 allltså!

Sen tror jag du menar att dom som följer Annas standardmodell får en gradvis avvänjning av nattmål. Man har bestämda mattider på natten och tar bort ett mål i taget. Därmed kanske man inte SHN-kurar i stor stil utan gör mer en liten punktinsats för att få bort nattamaten.

Över till schemat! Då ska vi se, hon behöver 15 timmars dygnssömn, fördelat på 3 daglurar och sammanhängande natt. Lite feedback på dina schematankar:

:arrow: Naturliga sovpass är 5, 20, 45 min och 1,5 och 2 tim. Inte 30 min och inte 1 h och 45 min. Så där bör du tänka om!

:arrow: Du tänker ganska sen morgon. Som en liten varning kan jag berätta att mååånga kämpar med tidiga morgonuppvak länge, länge. 7:30 KAN bli tufft, men självklart sätter det också sig så småningom. Vaknar inte storasyskonet tidigare? Då blir det nog ännu svårare att hålla 7:30.

:arrow: Du bör inte ha längre natt än 12 timmar.

:arrow: Det bör gå minst 3 timmar mellan sista sovpasset och nattningen.

:arrow: Fyra stora mål ska planeras in + nattslurk. Försök håll 3-4 timmars mellanrum, men för att få ihop helheten kan man vid något tillfälle behöva avvika från den tumregeln.

:arrow: Kan hon sova i vagn när du hämtar på dagis eller vill du att hon ska vara vaken vid hämtning?

Jag har svårt att kommentera dina förslag konkret. Jag får inte ihop vissa tider (kanske felskrivningar?) tex sovpasset på fm och mellis 10 min därefter. Och nattningen 19:15 före nattslurken. Jag antar at lite tryckfelsnissar smugit sig in, men jag vill be dig tänka en gång till och återkomma med nytt schema utifrån de punkter jag gett feedback på ovan.

Kolla gärna runt i andra trådar (bl a den låsta) för schemainspiration. Här finns massor av tips och utförliga beskrivningar kring scheman.

hm, här får du nog lite akutläxa inför kurstarten :wink: . I morgon kväll måste du ha ett uttänkt schema!

Jag bollar gärna schema igen! :D

Kram Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"