Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Oj oj vad klängigt och gnälligt det är här hemma nu! Antar att det är 8-månaderskris på g. Han är dessutom så himla trött redan vid 16-tiden. Han hade 37.3 i kroppstemp när vi mätte, lite högre än vanligt men jag tror ändå inte han är sjuk. Kinderna är alldeles rödblommiga, men det känns som upslag. Han har aldrig varit sjuk så jag vet inte riktigt.

Tror vi ska lägga om lurarna för han har sin långlur vid lunch och har börjat vakna efter halva tiden redan. Somnar om, vaknar och håller på så tills vi tar upp honom. Ingen kris men ingen bra sömn. Efter första luren på morgonen får vi alltid väcka honom så jag tror vi tar 12-1,5-45-20 istället och ser om han är piggare framåt kvällen.

Ovant är det verkligen med detta dåliga humör, han har varit en sån solstråle tidigare. Men jag vet att det går över och nu gäller det bara att hålla fast vid rutinerna så kanske det går över lite snabbare.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej.
Emma: Om du lägger 1,5 först så kommer du väl få ändra den igen vid nästa schema änding. 12+ ? Eftersom långluren då brukar förläggas efter lunch... Bara en tanke..
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

mo skrev:Fick förslaget av Tinis att gå ner till två lurar för att få bukt med natten 8)
Sussane hur gjorde du i omställningen :?: hur har du lagt dina lurar :?:
mo

Jag bara ändrade till två lurar, det gick bra. Först tänkte jag att det var dumt ifall hon hade 8-månadersångest, men sen tänkte jag att hon kanske var lite sur ibland för att hon jämt vaknade så tidigt. :roll: Hon är ju rätt nöjd av sig ändå. Fast idag har hon varit tröttare än vanligt och sovit 2 timmar + 1,5 och var ändå trött till kvällen.

Vi har såhär nu

7.00 Ammas frukost
8.00 Second breakfast, gröt
10.00-11.30 sova oftast ute
11.30 Lunch när hon vaknat
14.30 äta mellis (har blivit lite tidigare p.g.a. trött bebis)
15.00 sova 45 är det meningen men det har också blivit mer
17.30 mat
18.45 ammas

Hon ammas lite före och efter målen som det faller sig också. Verkar inte mätta alls.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Liv är så lång, hon drar 86 på body och 80 på byxor. Längesen vi mätte nu, ska göra det på torsdag. Snart kan hon ju inte ha bebiskläder längre. :o
Är det försent att lära en bebis äta välling nu tro? Hon vill inte ha det. Inte kall heller. Och inte i pipmugg heller.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag ska försöka svara ordentligt på era inlägg sen, jag är så trött idag, måste sova. :sleep:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Du har helt rätt Johanna. Struntar i att ändra. Får jobba in långluren helt enkelt så att den sitter och kanske bara ta den inomhus för jag upplever att han sover bättre där.

Jag tycker det är svårt nu när man bara har ett barn att hitta meningsfulla saker att göra på dagarna. Står ju i Barnaboken att man gärna ska renovera hemma, plugga eller annat för att barnet ska komma till en vardag som inte utgår från barnet självt. Men jag har inget sådant på gång just nu, blir ju att man sitter en del framför datorn och då får Emil krypa omkring själv hemma och upptäcka saker. Går ju oftast bra men jag märker att han börjar bli smått uttråkad. Han är med vid matlagning och städning, men det går rätt fort. Jag läser gärna, men det är inte heller irktigt något han kan vara med på. Går ut varje dag, men som jag skrivit förut så är lille herrn inte så förtjust i vagnen så jag kan inte vara ute och röra mig så länge.

Lite svammel så här på måndagsmorgonen... Hoppas ni får en skön vecka alla!
Kram Emma
mo

Inlägg av mo »

Sussane, du verkar så lugn... :wink: Hur gör du :lol: Själv vill jag ha en bestämd plan, så jag inte kan smita och fuska.... :lol: För det gör jag så snart chansen finns! Och sen står jag där och undrar hur allt blev kaos :oops:
Emma, du kan ha lurarna hur du vill! Jag har nästan som Sussane fast 45 först och 1,5 sedan! Har sett alla möjliga förslag, någon hade vakentid fem timmar på kvällen, så gör som du tror passar Emil och dig!

Vi fixade gårdagen med fem minutare här och var, men Bror va sååååå trött när det var läggdags att han inte ens orkade bajsa :( 5.30 kom det istället, men han somnade om ändå :shock: Så nu kämpar vi på med två lurar och ser framemot trevliga nätter :sleep: :sleep:

Jo, angående socsialdelaktighet. Det bäst tycker jag är att se på familjen, oavsätt hur många eller få man är, som ett team som skall se till att få det att funka tillsammans, och att alla behövs i det på nått sätt! Men ett projekt är väl jätte bra! :heart:
mo

:santa: :mrgreen: :?: :evil: :twisted: (fick lite hjälp av Joanna!)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Oj, oj vad jag strulade till det för oss idag...
Vaknade inte förrens kvart i åtta och vi har morgon klockan 07. :oops: . Vet inte riktigt hur det gick till, och hur jag ska lägga upp resten av dagen eftersom jag antar att Karisma också sovit. Men jag la henne för hennes 20 min lur på fm och hon sov 5 min. Resten av tiden låg hon och skrattade och hade roliga konversationer m mörkret :) .

Vi blir väldigt utråkade av att bara vara hemma varje dag om vi inte har något särskillt för oss( något vi måste göra tex stor städa). När det händer brukar jag passa på att gå hem till vänner el till min mamma, åka och handla. Det funkar bra.
Jag ska ju börja studera nu och då kommer det ju att bli en del läsning och dator användande som du skrev om Emma. Vet inte riktigt skillnaden mellan att "bara" surfa och faktiskt plugga på riktigt? Kanske Attityden? Men jag hade tänkt att göra det när K sover, men det kanske är bättre att göra det när hon är vaken? Några tankar???

Ha en underbar måndag njut av de små människorna :!:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

*smyger in*
Johanna w. skrev:Oj, oj vad jag strulade till det för oss idag...
Vaknade inte förrens kvart i åtta och vi har morgon klockan 07. :oops: . Vet inte riktigt hur det gick till, och hur jag ska lägga upp resten av dagen eftersom jag antar att Karisma också sovit.
Du fortsätter dagen som vanligt och låtsas som inget hänt. Vadå "försovit sig" :sleep: , en gång är ingen gång, två gånger är en vana :wink:

Puss på näsan till din juvel :heart:
Kram Elle

*smyger ut*
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Mo, jag kanske missförstod din fråga lite. Jag menade att den dagen jag ändrade så ändrade jag bara, la henne nya tiden, hon sov, skarvade vid 45 minuter och fick en ramsa, det var allt. Em luren fick jag väcka. Lika har hon skarvat på fm några dagar efter det, men annars funkar det fint.
En plan hade jag ju, hade funderat fram och tillbaka någon vecka innan ändringen. Skrivit ett schema innan. Jag har alltid varit generös men att lägga på lite sömn om hon verkar vara trött, det har inte haft några negativa effekter vad jag har kunnat märka. Men försöker hålla det till marginalhalvtimme. :) Jag har hållpunkter, kl 11.30 är en nu, då måste hon upp för att äta lunch. 16.00 är en annan, då måste hon upp för att det ska bli tillräckligt med vakentid innan natten. Men ser jag att hon är trött för tidigt så brukar jag lägga henne ändå, om det är inom rimlig tid. Det funkar bäst med Liv.

Jag tycker också det kan bli tråkigt ibland. Önskar att jag hade fler andra mammor som hade tid med mig om dagarna. Vi brukar gå på öppna förskolan, det är kul, men jag skulle vilja ha någon att vara ute med. Det är kallt och mörkt och regnigt och tråkigt. Karl vill inte ens gå ut, jag får tjata ut honom varenda dag.
:cry:

Johanna w:
Om det var jag som skulle plugga skulle jag ha gjort allt annat, diska, städa, osv när bebisen var vaken så det var ordning och reda när bebisen sov. Det är roligare jobb att göra tillsammans. Och ordning och reda gör att man tänker bättre när man pluggar. :) Jag har aldrig kunnat plugga om det är rörigt hemma. :roll:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej på er!
Hoppas ni och era små mår bra :D
Vi har det bra med undantag för dagssömnen som strular. Hon sover inte under sin första lur ( 20 min) och lur två kortar hon ner till 60 min istället för 1.5 h. Så hon blir ju väldigt trött :? om dagarna. Jag tänkte höra hur ni har det, som har två lurar. I dagsläget ligger lur 1 kl. 09,10-09,30 och lur två kl. 13-14,30. Jag funderar ev på att flytta fram långluren till 11,30 precis efter lunch och lägga 20 min luren kl. 16,
Någon som har lust att bolla lite tankar och dela med sig av erfarenheter :?:
Annars är hon super glad. Mycket prat hela dagarna på hennes egna språk- såklart :wink: . Hon har börjat ställa sig upp och gå utmed möbler så nu äntligen kan världen ovanför golvytan utforskas :lol: .
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej allihopa!

Är ganska ny här på forum. Såg er spännande tråd och undrar om Tore och jag kan få vara med fast han är född i juni-07. Skulle vara roligt att få byta erfarenheter med andra AW-föräldrar :D :D

hälsningar
Tore och hans mamma Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Välkommen :D
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

tack Johanna W :heart: !

Jag läste lite bakåt i tråden och såg att du skulle börja plugga. Vad roligt :D :D . Mitt tips är att plugga det mesta medan bäbis sover. Så gör jag. Sedan diskar, städar och lagar jag mat tillsammans med barnen när alla är vakna. Man behöver ju koncentrera sig när man läser och de små liven jollrar och låter ju en hel del och då har ivarjefall jag svårt att få in saker i skallen :wink: :wink:

Får jag fråga vad det är du ska läsa?

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Johanna w. skrev:Hej på er!
Vi har det bra med undantag för dagssömnen som strular. Hon sover inte under sin första lur ( 20 min) och lur två kortar hon ner till 60 min istället för 1.5 h. Så hon blir ju väldigt trött :? om dagarna. Jag tänkte höra hur ni har det, som har två lurar. I dagsläget ligger lur 1 kl. 09,10-09,30 och lur två kl. 13-14,30. Jag funderar ev på att flytta fram långluren till 11,30 precis efter lunch och lägga 20 min luren kl. 16,
Någon som har lust att bolla lite tankar och dela med sig av erfarenheter :?:
När är natten? Det låter nog som att lur ett ligger för tidigt när hon inte somnar.
Liv har lång lur på fm, men före lunch, mellan 9.30-11.00 har det blivit tillslut, annars blev hon för trött. Hon vaknar fortfarande lite tidigt. Men det är ju olika vad som passar. En del är förmiddagströtta och andra trötta på em.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Välkommen Ida :!: :) Klart att Tore och du får vara med.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D
Jo, jag har funderat på det. Om luren ligger för nära morgonen... Hon har morgon kl 07. Jag vill helst undvika ( om det går) att lägga långluren innan lunch, då det passar oss bättre med övrig verksamhet att den ligger efter lunchen. Sen tänker jag att om två månader ca, när hon bara har en lur, antagligen så kommer den ligga efter lunch och det blir ju lite hattigt att gå fram och tillbaka.
Igår hade hon bra en lur från 11,30-13,30 och sen gick jag ut på promenad och gav henne förutsättningar för en 5-20 minutare som hon inte ville ha. Jag gjorde det kl. 15,30.
Hon var pigg ända till kvällen :shock: . Tror jag ska köra på det att ge förutsättningar för en 20 minuters på kvällen och ha en 2 timmars på dagen.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Här trillas det friskt! Emil ställer sig upp mot allt numera. Ävem om jag tycker att vi har koll så ramlar han och slår sig flera gånger per dag. Aldrig allvarligt, men han blir ändå ledsen. I morse fick han en liten fläskläpp också :( . Hur hanterar ni andra detta? Är ni med precis hela tiden och håller i dem? Känns överdrivet att skaffa hjälm, men kanske ändå. Ja, jag är nyfiken på hur ni andra gör.

Har ni dagar när era små äter pyttelite? Idag var det verkligen tvärstopp när man närmar sig med skeden. Detta trots att han fick små bitar att själv stoppa i munnen.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"