11 månader och skriker efter uppmärksamhet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mallan2

11 månader och skriker efter uppmärksamhet

Inlägg av mallan2 »

Hej!

Hoppas på lite hjälp här: Min dotter är snart 11 månader. Vi äter frukost, lunch och middag ihop. Ofta så matar vi i henne först och sedan får hon sitta och plocka med t.ex. grönsaker när vi äter upp vår mat. Sista veckorna har hon dock börjat att krångla lite. När hon inte har vår 100% uppmärksamhet (alltså vi äter) så skriker hon ganska högt. Det börjar ofta med att hon pekar på 20 tal grejer och säger dä. Här svarar vi glatt på alltifrån vinflaskor till tandpetare och bekräftar att det är roligt att man vill lära sig vad allt heter. Sedan övergår detta dock till att hon vill fortsätta ha fullständig uppmärksamhet och d'ärför börjar skrika (det är skrik alltså inget ledset). Jag personligen vill bekräfta henne medan min man vill att hon ska ignoreras när hon skirker. Vad tror ni erfarna föräldrar är bäst för barnet? Hur ska vi göra för att hon ska må bra?
Mamma till en liten snäcka som är född feb 07, en liten groda född juli 2011, och en liten gosunge som kom 140225
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mallan2 :D

Jag tror det skulle lugna ner sig om ni började äta samtidigt!
Ge henne tallriken och en sked, låt henne plocka och äta själv (skeden är mest för syns skull, händerna brukar vara bästa vertyget :lol: ) och mata in en tugga då och då när tillfälle ges!
Och fortsätt visa, låta henne smaka, tala om vad saker heter! Att bli ignorerad är inte kul, inte för en 11-månaders som har fullt sjå att lära sig hur allt fungerar :!:
Det är nu er "lärar"-roll växer fram, det är nu ni ska : visa, leda, lära och hjälpa! Inte ignorera och hindra! Så glöm inte att ha med tösen när ni lagar maten också, det hjälper henne att lära och stilla hennes nyfikenhet :!:

Kram och lycka till, och som det brukar sägas här på forumet:
Låt matglädjen blomstra!!!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sullan

Känner igen!

Inlägg av Sullan »

Hej!

Håller fullständigt med Miar, ät tillsammans! Vi hade samma problem att våra måltider blev kaos, fast jag upplevde det som att vår son (nu 1,5 år) ville ha allt på bordet och blev arg när han inte fick det. Vi lät middagen bli familjemiddag när alla alltid äter tillsammans och samma mat (även lilleman sedan åtta månaders ålder). När de är så gamla kan de ju äta allt som vi äter och man kan alltid lägga undan lite mat till barnet och krydda mer efteråt. Vi kör med devisen, allt som finns på bordet får alla äta av (undantag såklart vin och öl). Vill vi inte att barnen ska äta sötsaker eller dricka saft så har vi inte det på bordet helt enkelt.

Vi har också upplevt att ju mindre saker på bordet desto färre "utbrott" från lillen, så ofta så ställer vi bara grönsakerna och dricka (vatten och mjölk på bordet) och lägger upp resten av maten vid spisen.

Kram
Sullan
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"