Dagliga sammanbrott!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Cec

Dagliga sammanbrott!

Inlägg av Cec »

Hej!

Elvis sover numera gott om nätterna och dagarna (två lurar fortfarande varav en 20-minutare) och äter för det mesta bra. :)

Problemet de senaste två veckorna är de dagliga sammanbrotten för till synes ingenting. Han kan leka glatt ena sekunden för att sen i nästa fälla sig dubbel och gråta som om jordens undergång var nära. En hel del tröst och lugnande krävs då innan han tystnar. Han får även sammanbrott om han upplever att han inte klarar något men blir då oftast glad om man hjälper honom lite grann såsom att klättra upp i soffan, öppna garderoben som man just stängde etc. Så jag tror inte han upplever att jag eller hans pappa "hindrar" honom.

Han har under denna tid hunnit få en framtand och den andra är oxå på väg fram nu. Är det så enkelt att det är tänderna som besvärar honom?

Min andra teori är att han inte känner sig behövd. Jag läste igen i Barnaboken idag och jag måste erkänna att vi är lite dåliga på att ta honom i bruk. Jag har nog haft lite höga krav där och trott att man bara kan göra saker som han faktiskt klarar (och det är inte så himlars mycket!) men förstod idag att man kan använda handen om handen. :oops: Hjälp mig förstå hur jag ska hjälpa kungen att må bättre! :lol:

Hälsningar!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag håller högt på din andra teori!!
Han är ju drygt ett år! :shock: Han kan göra MASSOR!!! :D
Jag tror definitivt du får bort dessa små sammanbrott om du låter honom vara med mer i det du gör!

Några förslag:
*Sätt honom på diskbänken eller i diskhon när du lagar mat, och låt honom hjälpa dig t.ex lägga potatis i grytan.
*Langa tvätt
*Lägga i tvätt i tvättmaskinen
*Ge dig saker du pekar på
*Langa bestick, och lägga i lådan.
*Handen om handen när du vattnar blommor, låt honom hålla i vattenkannan alltså.
*Egen diskborste och hjälpa till med disken, blött, men värt det :wink:
*Lägga matvaror i kundvagnen när ni handlar.

Ja, det finns mycket en sådan liten grabb kan göra!

Glöm inte att visa i kombination med talet än så länge.
"Kan mamma få DEN?" PEKA "Tack, tack, vad BRA att du hjälper mamma"
Uppskattning i överflöd på temat BRA, inte SNÄLL.

Det KAN också vara ett "vill-innan-man-kan"-stadie.
Kan han gå? Annars är det kanske därför han är gnällig. Han vill kunna, men kan inte än. När han kan, kommer humöret tillbaka :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D

Mer social delaktighet, alltså :D (Och tänderna kan du stryka som skurk (ge honom bara sockerfri fullkornsskorpa att gnaga på, ofta :!: )

Här tänds en varningslampa när du skriver om sammanbrotten att "en hel del tröst och lugnande krävs då innan han tystnar".

Om man inte förstår varför en liten unge bryter samman - och det gör du ju inte alltid, eller alls - ska man vara mycket försiktig, så att man inte ingriper för tidigt, i onödan, eller fel. Dvs "hindrar" frågor och reaktioner i stället för att avhjälpa problemet eller låta barnet självt lösa aktuell livskris :idea:

Det är inte tröst barnet vill ha. Barnet vill känna sig förstått, om man alls ska blanda sig i, och därför måste man avvkta, observera och verkligen tänka sig in i saker och ting. Vilket tar tid och möda!

Om han skriker argt t ex för att han misslyckas med något, eller även ledset av samma anledning, blir trösten alldeles fel. Den bekräftar bara att det är synd om honom som är så "dålig" och inte kan. Det är därför man av hänsyn till och respekt för barnet helt enkelt inte ska "höra" vissa sammanbrott :idea:

Och förstår man inte - utan tröstar och lugnar bara för att barnet bryter samman och LÅTER - är risken stor att man är ute efter något annat än förståelse för barnets besvikelse (eller vad det nu är) och en väg, en hint, ett sätt att kanske kunna hjälpa, på riktigt hjälpa (stödja, peppa, uppmuntra), som barnet måste ha tid på sig att kunna ge och man själv ta tid på sig för att kunna ta emot. Risken är stor att man då bara är ute efter att TYSTA barnet, till varje pris tysta. Men den tystnaden löser så att säga inte problemet för barnet - bara för de vuxna som inte orkar höra skrikandet :roll: och därmed inte heller försöker förstå vad det betyder.

Jag hoppas jag har kunnat uttrycka mig någorlunda begripligt - det är en viktig sak detta, som kräver sin tankeverksamhet och framför allt iakttagelseförmåga. Och sitt tålamod :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cec

Tack för svaren!

Inlägg av Cec »

Hej!

Tack Anna & Anna för era svar! Elvis är numera satt i bruk och får hjälpa till att laga mat, tvätta och damsuga. Plocka ut saker i frysen är favorituppgiften (med en hel del bonusföremål). Några färre sammanbrott har det nog varit men inte någon större skillnad. Vi fortsätter dock kämpa! :D

Skorpor knaprade vi redan för fullt vilket medför ett ständigt härligt knaster under fötterna. :lol:

Vi försöker oxå backa lite när han får sina sammanbrott och trösta först när han ber om det. Vi har pratat om att agera så, så det är skönt att få den tanken bekräftad!

Han går inte än förresten, så en del frustration kan nog mkt riktigt komma därifrån.

Än en gång, tack för svaren!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

Viktigt också är att vara ute. De måste få röra på sig och springa av sig (även om de inte kan springa). Upptäcka världens mysterier om så bara i trädgården. Hink och spade i sandlåda kan vara fantastiskt - fylla och hälla ur, fylla och hälla ur - länge.

Ni kanske är ute varje dag, men om inte så var det - mycket!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"