Behöver tips från er kloka föräldrar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tummelisa

Behöver tips från er kloka föräldrar

Inlägg av Tummelisa »

Arvid sover gott (i vårat rum eftersom vi inte har fler rum) mellan 19 - 06
Dår vaknar han och gnäller lite - då pangramsar vi och han blir tyst, sen ligger han och donar och snackar - sen reser han sig upp och givetvis ser han oss ligga och sova (el. iaf försöka) och då är det kört.......varken ramsa, solfjäder eller buffning funkar då (och jag lovar att attityden inte saknas). Vi har nu kört i ca två veckor men att försöka få honom att somna om el iaf ligga själv i sängen och dona om han nu måste vara vaken men som sagt vi har inte lyckats. ska vi göra tidigare morgon tycker ni????

Tanken är att han sedan skall sova 10-11.30 men han är ju stup trött kl. 9 så vi brukar stoppa honom i säng vid 9.15 eller 9.30 och han får sova till 11.30 vilket han oftast gör utan problem.

15-15.45 luren strular dock. Vid 15 verkar han inte ett dugg trött men jag stoppar honom gladeligen i säng och går ut med en ramsa. Varpå han hoppar upp och ställer sig och snackar och gosar med nallen och slåss med täcket och tar av sig byxorna (hur han nu lyckades med det...) Och oftast blir det inget alls av den luren (sömn alltså) Och då blir det aningen jobbigt att hålla honom glad till 19. Tror ni att han är pigg för att han fått sova för långt pass på förmiddagen?

Tror ni att han skulle sova till 07 om vi lade honom 20.00??? Vi vill ju att han ska sova 19-07 det är vad vi tycker att han behöver...

Vi fortsätter klura på hur vi skall lösa våra små frågor men ni får jätte gärna komma med tips för vi har klurat in oss lite i en hörna.
Tusen tack!!!
Mamma till Arvid f?dd 24 juli 2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

Mitt första tips är att försöka få till någon avskärmning, typ skynke från taket, så att han inte kan se er när han ställer sig upp.

Det andra är att köra en morgonomsomningskur (kul ord va :wink: ) Så fort du hör honom vakna, lägg honom tillrätta och lägg solfjäder på ryggen. Ge dig inte förrän han är riktigt sömntung - det får ta en timme om det måste. (Nu tror jag inet att det gör det, men det är den inställningen du ska ha.)

Tänk på när du solfjädrar att DU måste vara lugn och avslappnad i hela kroppen. Minstra stress eller irritation märks i fingrarna. Man spänner fingertopparna när man är stressad - egen erfarenhet...

Det tredje är att hålla tiderna - inom kvarten! Om du lägger honom 9.30 varje dag så kan det väl få vara så. 2 timmar är en bra lur-längd.

På eftermiddagsluren skulle jag nog gå in och lägga ner såfort du hör att han ställer sig upp och gå med ramsan igen, så att han fattar att han ska ligga. Sedan gör du inget mer. Annat än andra saker i huset.

Mer sömn ger mer sömn, inte tvärt om. Lägger du honom 20 är det risk att han vaknar ännu tidigare. Testa hellre att lägga honom en kvart/halvtimme tidigare om han verkar riktigt trött på kvällen. (På kvällen är det ok med en halvtimme utan at det stör schemat.)

Oj det blev långt... Hoppas du orkar läsa.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS.
Eftermiddagsluren. Jag menade inte att du ska göra så varje gång, bara en eller två gånger för att få till meddelandet att nu ska man sova.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Tummelisa

Inlägg av Tummelisa »

Imorse vaknade underbara Arvid 05.30 :x
Jag studsade upp och solfjädrade. Han blev tyst men låg och tittade. Efter ett tag försökte han ställa sig upp på alla fyra så jag fick snällt trycka ner honom (de är ju starka alltså...) Sen blev han arg och sen mycket arg och till slut ledsen. Vi solfjädrade utan paus i 45 min och då var han mkt ledsen och arg så vi gav upp ](*,) Jätte dumt jag vet. Men det kändes som en dead end. Vi tänker solfjädra imorgon också ihopp om att kanske kanske kanske ska han fatta vinken så småning om. Eftermiddagen fick vi till en 30 min vila idag iaf :D Man ska vara glad för det lilla :D

Vill gärna höra era funderingar och få era tipps och råd...
Mamma till Arvid f?dd 24 juli 2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tyvärr tror jag inte att attityden finns hos er. Det ska inte finnas irritation eller ilska utan en lugn trygghet som förmedlas till barnet.

När du håller solfjäder så upprepa lugnande ord i huvudet på dig själv (så ja, nu ska du vara lugn. Sov så sött, lugn och fin. schhhh, så ja lugn och sov så gott) För att du ska få in känslan i magen själv - först då kan du förmedla den till honom. Och tryck bara precis så mycket som du behöver. Slappnar han av så gör du det också, försöker han resa sig, så får du ta i lite till - men fortfarande lugn i magen.

Ge er inte, för då kommer det att bli värre! Det tror jag i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen tummelisa.

Jag menar inte att det är lätt med attityden och jag menar inte att ni är slappa eller dåliga. Det är bara det att attityden finns som en magkänsla. Det är många gånger jag vacklar, men när den finns där så vet jag hur det känns.

I går morse när jag gick upp för att få Vera att lugna sig och lägga sig, så sa min man innan jag gick upp, "du får inte förlora". Då kände jag direkt i magen att styrkan fanns där och jag skulle ha kunnat stå hur länge som helst.

Peppa dig och peppa varandra, så kommer det att gå kanon.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

LO!
Vilken man du har!!! :heart: :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Avskärmingen är verkligen A och O här. Han ska besparas alla synintryck, det är de som sätter igång lilla skallen. Stör så lite som möjligt, helst inte alls. Ser han inget gör han inget (i varje fall inte mycket). Sätt helst en skena i taket med mörkläggningstyg ända ner till golvet. Det gör susen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"