Nattningen tar längre tid tredje dagen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Whalla

Bakslag med min 20 månaders

Inlägg av Whalla »

Hej!
Nu behöver vi hjälp igen! Vi kurade ju vår dotter, idag 20 månader i november. Det funkade jättebra tills hon blev sjuk i julas. Hon fick feberkramper och var okontaktbar, så rutinerna föll, eftersom vi ville övervaka henne på nätterna, ( i efterhand vet vi att det inte var så bra, men då var vi så oroliga). Vi började direkt köra kuren igen 1/1 men nu lyckas vi inte. Hon somnar oftast bra, men de flesta nätterna vaknar hon och gallskriker. Ramsan hjälper inte och att solfjädra tystar henne ca 2 minuter. Vissa nätter har det tagit timmar att få henne att somna om. Vi vet inte vad vi gör för fel denna gången. Hon har även börjat skolas in på förskolan. Hon sover 7:15 till 7:15 är tanken och 12:00 till 13:30 på dagen.
Vi är tacksamma för all hjälp!
Dotter på 18 månader
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Whalla :D

Jag måste börja med att be om ursäkt för mitt föregående inlägg, där jag ber dig skriva in åldern på dina POJKAR :shock: var jag nu fick det ifrån :oops: Men jag hoppas du har överseende med mitt misstag, nu gäller det din lilla tös och ingen annan :wink: :!:

Nu är det nya tag som gäller, och en handlingsplan för er del omhur ni ska hantera nätterna!

Du skriver att ramsan inte tar, men ramsan lever inte sitt eget liv, utan det är ni som ska se till att ramsan går fram, och då ger man sig inte med mindre!
Börja med att bekräfta henne på kvällen, att du ramsar henne in i sömnen, och se till att ramsan får sista ordet!

Och nu tycker jag att trafiken in till lillan ska dras in!

All nattunderhållning ska väck, för nu tror jag ni stör mer än lugnar!
När hon vaknar, avvakta!
Och avvakta igen!
OM hon inte somnar om själv, och du känner att nu måste jag gå in - DÅ ramsar du! Och då ramsar du tills ramsan når fram!
Och sen avvaktar du igen!

För börjar man springa in, solfjädra lite, springa ut, ramsa lite, springa in igen... ja då vet inte hon och inte du heller vad det är som gäller. För det som gäller och du vill förmedla, är att på natten då sover alla som grisar :sleep: :wink:

Och OM du känner att det går inte utan solfjädring, då tycker jag du ska fjädra henne EN gång, och rejält då, stå tills hon är på väg eller kanske ända in i sömnen, men GLÖM inte att ramsa när du går, för det är alltid ramsan som ska ha sista ordet, fast det kan fresta att försöka smyga ut!
Det är så man befäster ramsan, genom hårt arbete och en dialog med barnet!

Har du läst om säkra sovare med fnurran?
Ska hämta länken så du kan läsa mer, den är så klockren!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "