Torris bebis

Samtalsforum med barnen i fokus
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Nu ska jag lägga mig i diskussionen också :wink:

Ida, 1,5 år, är jättetorr och har massa eksem.
Det enda läkarna säger är att vi ska smörja med kortison och mjukgörande kräm. Jag vägrar!! :evil: Kompisar har gjort så med sina barn, och det blir en ständig rundgång, och kortison är ju inte bra!

Jag har sökt mig till en homeopat.
Vi håller nu prova en medicin på henne, och hon är faktiskt något bättre.
Vi märker att Ida blir sämre när hon badar, och gör inte det varje dag.
Jag frågade henne vad hon rekommenderar för olja i badvattnet.
Hon sa olivolja.
Jag nämnde att jag läst på en föräldrasida (här förstås :wink: )att olivoljans molekyler var för stora för att gå in i huden, men hon svarade då att om man blandar olivolja och lite mild tvål i handen INNAN man häller i det i vattnet, krossas molekylerna och det går lättare in i huden. F.ö sa hon att ingen olja egentligen är så finfördelad att den går in längst ner dit den ska, men att hon ändå tyckte olivolja, eller rapsolja var det bästa, om man blandar det som hon sa innan man blandar ner det i baljan.

Ja, jag ska prova iallafall, och så ska jag läsa igenom innehållsförteckningen på Propyderm som vi fått som mjukgörande kräm genom BVC. Man vill ju inte att huden ska bli beroende! :shock:
Det där lät ju hemskt!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Intressant det där med olivoljan..........ska testa.

Någon som provat Weledas "Vind- och väderskydd" mot de små kinderna? Tänkte köpa och prova.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Japp, :D jag har använt den i en vecka ungefär och jag tycker att jag får bättre resultat med den än med andra krämer. Luktar lite starkt bara... doften lite lik tee tree-oil tycker jag...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sussi

Aloe vera!

Inlägg av Sussi »

Jag använder Aloe vera jelly till allt :D Torr hud, solsveda, skavsår, ja det mesta faktiskt! Använder en superbra från Foreverliving.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Med tanke på ett annat inlägg som varnar för just tee tree-oil vill jag bara säga att weledas kräm inte innehåller tee tree-oil, det är bara den fräna lukten som påminner om den.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Linda

Inlägg av Linda »

Forever Living Products som det tidigare tipsats om :wink: har även en annan kräm - Propoliskräm - som förutom Aloe Vera även innehåller Propolis som kommer från binas kupor och är väldigt steril. :shock:
Det som är fördel med den jämfört med de allra flesta krämer som finns på marknaden är att den inte innehåller vatten (som faktiskt kan torka ut :evil: )
Det går alltså UTMÄRKT att smörja på nu vintertid då det t o m kan vara farligt - man kan få frostskador i huden - att använda produkter med vatten i när det är mycket kallt ute, t ex i pulka eller skidbacken :) .
Den går bra att använda över hela kroppen , går väldigt snabbt in i huden utan att bli kladdig, luktar gott och brukar inte svida där huden är sårig!
UNDERBAR!!! :D
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
father of sons

Inlägg av father of sons »

Vi använder uteslutande weledas produkter och är mycket nöjda. Ännu har vi inte stött på ett problem som inte går att lösa med weleda. Lite dyrare, men defintivt värt pengarna.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej vänner!
Några inlägg i debatten: Den stora fördelen med Miniderm är att den inte svider om man är torr eller har sår i huden, vilket många krämer gör. Att mineraloljor skulle vara mer berodendeframkallande än någon annan olja tror jag faktiskt är struntprat. Oljan i badvattnet är inte till för att smörja huden utan för att minska vattnets uttorkande effekt. Vilken oparfymerad olja som helst är nog bra, men om man har ett barn med eksem bör man vara försiktig med att smörja IN olivolja eftersom den kan framkalla kontaktallergier om man har en sårig och trasig hud.
Att behandla barn med naturläkemedel eller homeopati är faktiskt olagligt! :!: :evil:
INTE att ni som föräldrar gör det, utan om de butiker/behandlare som säljer produkter till er är medvetna om att det är till ett barn, gör de sig skyldiga till ett brott som i brottsbalken sorterar under kvacksalverilagen.
Kortisonprodukter används mot KLÅDA vid eksem. Har barnet eksem och torr hud men ingen klåda skall man bara använda mjukgörande krämer men desto mer av dessa, plus olja i badvattnet förstås. Den svagaste formen av kortisonkräm - hydrokortison - kan man "dutta" med när barnet har klåda, dvs smörja bara den dan det kliar. Men man måste smörja in rejält när man gör det och inte bara på den hud som har eksemet, utan sitter fläcken på underarmen skall man smörja in HELA underarmen, eftersom eksemet sitter även i omgivande hud där det inte syns. Det vanligaste misstaget man som förälder gör med sitt eksematösa barn är att man smörjer för lite när man väl gör det. Starkare kortisonpreparat skall man ge i intensiva kurer med behandlingsfria intervall däremellan.
Slutligen tror jag på att leta sig fram till metoder som man själv tycker funkar och använda dessa. Människan är inte konstruerad för att bada varje dag helt enkelt, fråga en hundraåring hur ofta de badade vintertid! :D (Va de ska ha luktat! :shock: :lol:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
father of sons

Hej Mammamy! :D
Vilka produkter klassas som naturläkemedel? Hudsalvor, krämer och badoljor kan väl inte klassas som läkemedel?
Är det något som nämnts i denna tråd som är naturläkemedel?

:)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Läkemedelsverkets definition av naturläkemedel finns på deras hemsida ifall du är intresserad. Har inga listor att ge dig men produkter för både invärtes och utvärtes bruk ingår, dvs även salvor och krämer.
Jag vet med all säkerhet att homeopater inte får behandla barn iallafall, jag har för mig att det gäller naturläkemedel också men jag kan inte svära på det, hälsokostpreparat är också olagligt att sälja till barn.
Men som sagt, som förälder får man behandla sina barn med vad man vill så länge barnet inte tar skada (att ge sitt sockersjuka barn naturläkemedel istället för insulinsprutor är alltså inte lagligt tex, ens för föräldrar). Jag själv är dock ruggigt försiktig med allt som inte är vetenskapligt bevisat och biverkningsprövat men jag är en mamma som tar det säkra före det osäkra.
Hoppas du blev lite klokare. Våga lita på dina föräldrainstinkter och kräv bra information när du är hos doktorn, det är mitt bästa råd. :)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
father of sons

Det är en konstig värld vi lever i...
Tvättservetter, schampo och oljor med syntetiska ämnen och annat skit i får säljas med diverse miljömärkningar. Men lotion, olja och krämer baserade på biodynamiska produkter får inte säljas?

Jag tycker att det är läskigt när apotekets salvor innehåller ämnen som heter cetostearylalkohol, paraffin och metylparahydroxibensoat - vad är det?

:D
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack father of a son!!

Håller med dig totalt. Smörjer hellre sonen med bivax o dyl än preparat som används till ex. symaskiner(mineralolja). Otäckt, har upptäckt att det mesta innehåller mineralolja.

Har precis inhandlat en hel del grejer, 100% naturliga ingredienser, till både mig och sonen.

Finns en tråd om "sårig tumme". Karl suger på tummen och blir röd, torr osv. Testade idomin odyl, inget hände, tummen fortfarande "ful". Körde istället olja från Weleda och vips så var tummen fin igen.

De krämer och salvor som innehåller mineralolja blir bara konstgjord andning. Problemen kvarstår och huden blir beroende.

Om barnet har eksem är det väl bättre att ta reda på orsaken istället för att döva med kortison.
/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Håller med både J & Å och Father of a son!

Jag håller mer på det naturliga :D
Jag vet att man inte "får" behandla barn med homeopatiska preparat, men det är upp till oss som föräldrar att ta det beslutet.
Faktum ÄR att Ida har blivit nästan helt bra nu!! :D :D :D

Som Åsa säger är det väl bättre att få tag på ORSAKEN med barnets eksem, än att bara få rådet att smörja med kortison "för en del barn HAR eksem, så är det bara, då är kortison bra" som läkaren säger... :cry:
Det har vi gjort, tagit reda på alltså - och vilket resultat vi fått! :D
Jag är jätteglad! :D :D :D
Mina instinkter ledde till något bra! :D :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vad skönt Anna att det har ordnat upp sig. Tack vare er! Så skönt för Ida. :D

Kloka föräldrar. Karls lilla jämngamla kusin har haft massor med utslag odyl. Och precis som du skriver blivit rekommenderad kortison och sånt. inget hjälpt. Mamma har stridit för lilla kusinen och nu äntligen fått reda på orsaken till eksemen - Och vips - hur fin som helst. Inge kortison här inte.

/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Anna!
Så underbart att eksemet verkar vara på väg bort, det är bara att gratulera! Att hitta orsaken är varje förälders (och jag är säker på också varje läkares) dröm, men det är möjligt endast i få fall, därmed inte sagt att vi alla inte försöker! Men i de fall det går är det ju underbart!! Och som sagt, det är inte förbjudet att som förälder behandla med homepatiska preparat, bara att som homeopat göra det. Var och en blir salig på sin metod heter det och jag tror på att köra på det som funkar för en själv! Eksem är orsakat av en sjukdom hos vissa, av överkänslighett eller allergi hos andra, kan vara värt att komma ihåg. Än en gång grattis till dotterns tillfrisknande, får man vara nyfiken och fråga vad orsaken var?
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"