Växasäng

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Ewa

Växasäng

Inlägg av Ewa »

Hej!

Sonen ska få växasäng i 4-årspresent. Är fullständigt hopplös i pryldjungeln :roll:. Botaniserade bland IKEA:s barnsängar men ingen bra växasäng kunde jag hitta där. De var ju stora på en gång, eller olämpliga på annat vis. Jag skulle vilja ha en gammaldags typ som man kan ställa i typ 2-3 stl med början runt 135 eller så, så att den inte blir gigantisk på en gång. Jag har sökt på Blocket och Tradera men inte hittat något häromkring. Har ni några bra tips på lager, både om märken om sånt finns, eller vad annat man bör tänka på med madrasser osv [-o< - tacksam för synpunkter.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D
Hej Ewa!
Ett tips är att söka noooga på Blocket på alla möjliga stavningar. Så gjorde jag och hittade våra sängar. Folk kallar dessa sängar för utdragssäng (även stavat med ett s ibland) barnsäng, växasäng, flicksäng -you name it. Det är lätt att missa några guldkorn om man inte prickar rätt!
Nya växasängar lyckades jag nämligen inte att hitta som jag tyckte var bra nog. Jag vill gärna ha lite högre kant.

Tjohej
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Lovis

Inlägg av Lovis »

:oops: :oops:
Inser nu att mitt ovanstående inlägg fick det att låta som om du var tappad bakom en vagn...inte min mening. Men en del tycker det är lurigt att hitta på Blocket. Min syster till exempel :D
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Lovis!

Jag ÄR uppenbarligen tappad bakom en vagn :lol: 8) - för med dina tips fick jag faktiskt lite träffar! Ska botanisera runt lite till och se vad det ger!
Tack!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ewa, jag tycker växasängar är väldigt söta men så opraktiska! Eller inte opraktiska för barnet, men som säng generellt i huset. Min kille fick en vanlig 90-säng utan några som helst ben eller ram eller så, direkt på golvet. Den blev hur mysig och lättanvänd som helst och dessutom en bra säng för gäster eller föräldrar vid sjukdom osv...

Fast som sagt, väldigt fina...

/Tinis
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jaha, Tinis :-k - det var ju en annan aspekt, förstås. Men jag tycker det skulle bli väldigt ödsligt från mysig inbonad spjälis till stor 2-meterssäng på en gång... Vi har två fina 80x1,90-sängar som barnen ska få så småningom, men vill gärna ha något mindre däremellan. Eftersom jag inte hittat någon mindre säng i typ 1,40 eller så, så var ju då alternativet växasäng istället. Vuxenaspekterna behöver vi inte ta hänsyn till, eftersom vi själva sover mittemot barnen, så vi brukar inte behöva kampera inne hos dem. Och gästrum har vi också, lyxigt nog - däremot ett väldigt litet barnrum om vi ska få in något mer än bara två stora sängar där så småningom, så jag tror det får bli växasäng så länge som sötnosarna kamperar ihop. Svammel, svammel :roll: (och tack för tipsen!) :thumbsup:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Sonen fick en säng med måtten 70x140 och den ser stooor ut :lol: . Den har höga kanter från huvudänden ner till mitten av sängen. Kanon! Jag tror den heter Nicole.

/Mamman till Sönerna :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, då förstår jag. Vi har behov av storkillens säng vid besök av släktingar (fast inte länge till, för vi har fått BYGGLOV och ska bli med storhus!! :lol: pust! )

Lite ödsligt blev det allt, men maken gjorde en fin liten inbyggnad vid huvudändan med månelampa och mysigt tyg. Och så massa kuddar och gosdjur.

Visst är det härligt med i-landsproblem! :lol: :wink:
Ewa

Inlägg av Ewa »

I-landsproblemet är löst :lol: ! Tack alla för hjälpen :heart: . Hittade en urfin "utdragssäng" - från 30-talet, med vita spjälor och höga karmar på Blocket. Stabil och fin, luftig men ombonad, lite som en STOOOOOOR spjälsäng med låga sidor.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vi köpte en på ikea till sonens 3-årsdag och den har tre lägen och en speciell madrass som man får köpa till. Från början är den ganska inbäddad eftersom både huvudändan och fotändan är uppvikt med madrass i, så det blir mjukt att ligga mot. Man kan sedan fälla ner en sida i taget.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"