Jag har läst här inne ett tag och nu känner båda jag och maken att vi måste få ordning på vår sons sovande. Det är vår tredje son och han har på nåt sätt bara "hängt med". Dvs vi har inte orkat (!) lära honom att sova själv, utan har han ända sen han var nyfödd somnat genom att ammas, bäras eller åka vagn. Och så är det fortfarande.
Kvällarna ser ut så här: Mat kl 18, amning 19.30, sen kvällsrutin med bok, sång och så bli lagd i spjälsängen, vilket hans pappa har hand om den senaste månaden. Sen börjar det! Han gallskriker och ställer sig upp, ropar och pekar och är helt förtvivlad. Går vi ut så gallskriker han tills vi kommer in igen. Hans pappa lägger honom och tar upp honom när han blir för hysterisk, går runt, vyssar, sjunger etc..för att när han precis ska till att somna lägga ner honom i sängen, och så börjar det om..Detta tar ca 40 min tills han somnar. Men han somnar alltså aldrig själv i sin säng. Varje kväll så vaknar han sen var 40 onde minut hela kvällarna tills jag går och lägger mig. Varje gång han vaknar ammas han eller så vyssas han av sin pappa. (pust!) Han ligger sen mellan oss på nätterna. Vissa nätterna sover han någerlunda bra, ammar kanske 3-4 ggr i sömnen och vissa nätter kan han amma säkert 20 ggr!
Vi har läst igenom forumet och ska försöka börja med kuren nästa helg. Jag behöver lite råd och tips. Hur gör vi det bäst? Det är idag omöjligt att göra solfjädern på honom och få honom lugn och sömntung. Han ställer sig upp och gallskriker. För att få honom att ligga kvar måste man hålla fast honom och det är väl inte meningen?
Jag vill inte sluta amma på dagarna, men gärna på nätterna. Jag vill att min underbara lilla son ska sova hela nätterna och vara pigg och glad när han vaknar på morgnarna!
1 årig strulputte
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Låt mig citera en pappa (från Livet efter kuren - en uppmuntran) som jag också citerar i nya, Internationella SHN-boken som utkommer snart.
Av pappans berättelse kan du bland annat lära att reservationer, tvivel och tvekan inte är någon bra utgångspunkt för kurandet
Läs också månadens krönika: "Säkerhet är trygghet."
Och LYCKA TILL
* * * * *