1 år och vill sova få timmar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
gunnar

1 år och vill sova få timmar

Inlägg av gunnar »

Vår Felix har precis blivit ett år. Fram tills för ca 10 dagar sedan sov han ca 13 h per dygn (han har alltid legat ca 1 h under AWs timmar), men den senaste veckan har det blivit krångel. Förut somnade han ca 19 och sov till 05 (okristligt tidigt, men vi har aldrig lyckats rucka på den) och sov 2 lurar per dag á 3h. Nu tar det ca 40 minuter innan han somnar. Ibland lyckas vi då få honom att sova till 5.30 men det är mer ett undantag än regel. Sen sover han ca 2.20 på dagen (sista luren vaknar han vid ca 14.30). Vet inte om vi ska skära ned till 1 lur på dagen (fast han är väldigt trött efter ca 3,5 h vaken tid på morgonen) eller lägga honom senare på kvällen.
Är det någon där ute som också har/har haft en bebis som inte vill sova så mycket? Eller har idéer i största allmänet?
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Elle

Inlägg av Elle »

Hej gunnar!

Jag skulle satsa på att genomföra en regelrätt kur för att få bukt på de tidiga mornarna och införa en dagslur. Han behöver 13,5 tim sömn/dygn ca ett år till.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
gunnar

Inlägg av gunnar »

jag har nu börjat kura om Felix. Men... 2 problem:
* de första nätterna fungerade läggningen någorlunda, ca 20-25 minuter men sen sov han hela natten. Men de 2 senaste nätterna har han vaknat storgråtande. Jag har inte lyckats trösta honom genom ramsa utan har fått gå in och buffa. Läggningarna är ganska uppslitande, h an gråter mycket och jag får bitvis sitta bredvid och lägga en hand på hans rygg. Men, som sagt, första nätterna gick bra men inte nu. Några förslag?
* sen - jag lyckas inte få honom att sova längre än 5. Innan sommartiden försvann var det 06, vilket var ok, men när den försvann var det endast läggningstiden jag lyckades ändra. Jag försöker ramsa, men det slutar med buffningar för han skriker så fruktansvärt och försöker klättra ur och fastnar så att hela familjen vaknar. Tips?

Det mest positiva jag kan säga är att vi alla fall är tillbaks på 13 h dygnet - någorlunda.
tack för all hjälp
Petra
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Vad jag kan utläsa så har du inte riktigt följt kuren´, så då är det inte konstigt alls att han ställer frågor i högan sky.

Jag tänker bla på detta:
han gråter mycket och jag får bitvis sitta bredvid och lägga en hand på hans rygg.
Här har du missat, att sömnen ska bindas till honom själv, inte till andra människor eller fysikak ting. och sitter du och strycker honom över ryggen, då bekräftar du hans värsta farhågor, sängen är ingen säker plats, han måste han ditt kroppsliga beskydd för att klara sig...vilken inte alls är sant, eller hur?
Jag försöker ramsa, men det slutar med buffningar för han skriker så fruktansvärt och försöker klättra ur och fastnar så att hela familjen vaknar
Komihåg att SHN är inget man försöker eller provar, utan man genomför! Så odla attityd och öva på att läsa av alla hans olika skrik, och det viktigaste av allt, få en dialog mellan er! Läs på en gång till, och backa sedan bandet till natt 2 tycker jag.

Här har du en underbar tråd att läsa: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
gunnar

Inlägg av gunnar »

Att jag sitter där beror också på att Felix är en klättrare. Än så länge h ar han inte forcerat spjälsängen men det känns som en tidsfråga. Jag är också väl medveten om attityden, men Felix har aldrig sovit länge på morgonen, inte ens som nyfödd. Jag har ramsat så många gånger på morgonen, men det har ofelbart lett till skrikande och hela familjens vaknande. Jag lyckas inte komma förbi det hela.
Petra
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Här har du lite alternativ hur man kan hantera tidiga uppvak:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

//Malin
gunnar

Inlägg av gunnar »

en liten fråga bara: ska jag redan nu slopa 3 h sömn på dagen och rikta in oss på 2 där, för att om möjligt göra att Felix blir så trött att han vill sova en extra timme på natten?

Tack för tipsen om morgonbestyren. Vi får prova något, fast jag vet inte om Mozart på hög volym kommer att uppskattas av alla runt oss... :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Vad har ni för schema?

Jag brukar köra på alternativ 1 och det rekomenderar jag varmt!

//Malin
gunnar

Inlägg av gunnar »

Igår startade jag om igen. En omkur. Jag buffade i 10 minuter tills protesterna var slut och kroppen lugn, ramsade och gick ut. Felix gnydde lite, bekräftelseramsan och han sov. Hela natten (några små pip som jag faktiskt valde att ignorera) och vaknade vid 04. Jag buffade, ramsade fram tills klockan 5 (har tänkt att imorgon försöka med 6, idag blir det mindre sömn på dagen) - Felix somnade aldrig om. Sen hälsade jag honom god morgon. Ska försöka bestämma mig för ett av alternativen nedan. Problemet för oss är att Felix är så fruktansvärt superpigg, så vi får hoppas att bristen på dagssömn gör att han sover längre till slut.
duggan

Inlägg av duggan »

Se till att ha mycket socialdelaktighet och utevistelser dessa dagar, eller jag alltid för den delen, så han verkligen blir trött påde i kropp och knopp! :lol:
gunnar

Inlägg av gunnar »

I kväll var läggningen som jag antar den brukar vara första gången man kurar barnen. Vårt första barn var jättesmidig att lägga och så har Felix också varit men men. Jag fick gå in massor av gånger och buffa då han bara storgrät, och buffandet drog ibland ut på tiden då han var hysterisk. Men jag var ihärdig med ramsandet, och jag fick till slut sista ordet - då var han lugn gudskelov. Nu får vi se hur natten och morgonen blir.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Hur går det för er?[/quote]
gunnar

Inlägg av gunnar »

Det går både si och så. Felix somnar av sig själv, men det kan ta upp till en halvtimme innan så sker. Han sover sedan exakt 10 h. Somnar han 7 vaknar han 5, somnar han 7.30 vaknar han 5.30. De första mornarna ramsade jag, förde oväsen etc men Felix blev först arg sedan grät han. Ingen dialog överhuvudtaget. Efter ha genomlidit det i flera dagar har jag nu gett upp det, idag fick han komma upp.
Han har bara fått sova 2h varje dag för att på så sätt tvinga honom att sova längre på natten vilket gör att han nu sover 12 h per dygn. Men för det mesta är han pigg och glad ändå. Så jag vet inte hur vi ska göra nu. Ge upp och låta honom sova 3 h på dagarna eller se om det ger med sig om ytterligare några dagar.
Tack för all hjälp
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag hinner bara svara snabbt och kanske blir det lite lösryckt, men det finns fler tips och tricks. En höjdare är ju musik. Gärna klassisk, utan sång. Det fungerar toppen hemma hos oss. Annars är han nog stor nog för införande av klocka. Använd sökfunktionen så hittar du massor om det. Vi hade väldiga problem med vår stora tjej, ungefär som du beskriver. Sen hon fyllde 2 och vi införde både musik och klocka sover hon alltsom oftast på morgonen.

/P
gunnar

Inlägg av gunnar »

Nu har det blivit smått kaotiskt hemma. Häromdagen skulle pappa lägga Felix vilket urartade totalt. Felix bara grät och grät, vilket han nu fortsatt med de senast 2 läggningarna (när jag har lagt). Han är tyst till att börja med, sen när han börjar pipa och för höra ramsan börjar han storgråta. All kommunikation fallerar. De senaste dagarna har han mer somnat av utmattning än av något annat. Hans dygnssömn är fortfarande 12h, han äter bra och är glad på dagarna. Jag tror dock att när han vaknar 05.30 måste vi lägga honom 19.30, annars ligger lurarna för nära nattsömnen, för Felix har verkat pigg vid läggdags.
Vet inte riktigt hur vi ska göra med ramsandet, just nu gör det honom bara mer och mer hysterisk och ledsen
Petra
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"