HJÄLP med SM, äter mindre?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
fras45

Inlägg av fras45 »

Efter gårdagen som va total kaos så somna ha til slut 20 o sov till 01. Då han totalvägrar att somna på mage så tror jag det va därför han vakna redan 1 o ville ha mat. Sen sov han vidare till 05 åt o sov vidare till nästan 8. Sen blev han trött igen 9 så vi gick ut med vagnen men efter 30 min så va han klarvaken men inte riktigt nöjd, hur ska jag göra för att få honom er utvilad dagtid?? Han åt tills han va PROPPMÄTT vid 8-9. Eftersom jag har fler barn o ett stort hus att ta hand om funkar det inte att bära o bara va med honom snart dygnet runt. HJÄÄÄLP!!
MSJ Lilla Emil 2mån
Nancy

Inlägg av Nancy »

fras45 skrev:Eftersom jag har fler barn o ett stort hus att ta hand om funkar det inte att bära o bara va med honom snart dygnet runt. HJÄÄÄLP!!
Nej det är verkligen inte meningen att du skall behöva bära dygnet runt.

Jag kan inte låta bli att fråga vad du har gjort hittills för att förändra situationen :?: Hoppas du inte tar illa upp men jag har inte sett att du kommenterat råden du får.

Vi är många som varit i din sits men det går att förändra, jag lovar :heart:

Nancy
fras45

Inlägg av fras45 »

Jag har verkligen försökt att köra enligt SM men när han ska sova 2timmar så blir det 45min o sen är det tvärstopp, går inte att få honom att somna om o då är han sååå trött när han ska äta nästa gång så han somnar o äter halva flaskan. Så är det rundgång på det viset.. Nu har han som sagt börjat o vägra ligga på mage ligger med hvudet upp som en uggla o blir galen när han inte orkar mer.,
MSJ Lilla Emil 2mån
fras45

Inlägg av fras45 »

Nu har det gått för långt!Jag orkar inte känner mig värdelös!! Han vägrar sova om det inte är vid mattillfället då han slumrar i 30 min efter som bäst. Grinar o gnäller hela tiden. Idag har han sovit hittills kanske 1timme sen kl 8Jag måste ju göra nåt fel annars skulle han sova på dagen också
MSJ Lilla Emil 2mån
Nancy

Inlägg av Nancy »

Du får inte låta honom somna till maten, då fortsätter bara karusellen av äta-sova-vaken i korta intervaller. Ta till ALLA tricks du har. Vad tycker han är roligt :?: Nån mobil i taket eller kanske tv :?: Bryt måltiden och hysta upp över axeln och låtsas att han behöver rapa... Alla medel (nästan) är tillåtna för att bryta "snuttericirkeln".
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du har fått så många bra svar. Det är verkligen så att du måste se till att vara den som "styr skutan" inte hänger efter som en brandman och försöker släcka elden.

Läste du min tråd?

Försök nu med alla medel att hålla vaken 1,5 tim på morgonen, DET skall han klara! Sen sova 1,5 timme och för det måste du dra vagnen med "rätt vagningsteknik" läs på om du behöver i verktygslådan. Men man drar den där förbenade vagnen i minst 1,5 timme och sen när tiden har gått, tar du upp (väcker!!!) och börjar mata igen! Sen vaken 2 timmar, med alla medel, sova 2 timmar, sen vaken typ 2 timmar och sova kanske 45 min sen vaken 2-3 timmar. Du måste försöka hålla dig till 5 mål/dag och 3-4 sovningar/dag. Inte ett evigt hack och snutteri. Då kommer det att vända, jag lovar!!

Nattmatning sker (med klockans larm om så behövs!) kl. 23 och 04 däremellan brukar man dra vagnen. Han gillar magläget kan jag lova, han bara är så upptagen med att "se sig om" och vara med så klart! Är han genuint ledsen så kan du vagna och samtidigt som du drar vagnen mot dig så trycker man till lite grann på huvud/skuldror så inte huvudet slänger runt. Är han inte ledsen eller gråter gör du INGENTING, du kan inte sova ÅT honom bara ge förutsättningarna! Häng över ett skynke över vagnen så han inte kan se ut, då är världen inte lika intressant heller. :wink: 8)

:arrow: Sen passiv social delaktighet! (läs gärna om detta i BB under spädbarnsvård!)

Läs gärna "magtrivsel tips" klistrad här under späda och små. Lägg på magen på bordet, diskbänken osv... I centrum skall man vara men inte utgöra centrum. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fras45

Inlägg av fras45 »

Imorrn ska jag försöka få krafter o ta tag i detta så jag kan njuta igen.
TACK för att ni tar er tid o orkar med mig!!
MSJ Lilla Emil 2mån
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"