HJÄLP med SM, äter mindre?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jadå, det kan du. Om han inte har mycket feber så är det toppen med frisk luft!
fras45

Inlägg av fras45 »

Usch nu är det jobbig med lilla emil!! Han är dunderförkyld o vill absolut inte sova nån annastans än på mig. Spyr ganska mycket efter maten men det är nog för allt slem, eller vad tror ni?Tar tacksamt emot tips o råd!! TACK alla som engagerar sig
MSJ Lilla Emil 2mån
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu kan jag ju bara svara för SM och hur man sköter enl. SM även om man råkar vara sjuk.
Tor fick en dunderförkylning när han var 2 mån och jag VET att det känns superjobbigt, men vi körde SM i alla fall. Jag såg till att han faktiskt fick sin sömn sammanhängande och mat så gott det gick när han var vaken.

Här kommer en massa förkylningstips!

Men, ett som inte står är att man kan faktiskt lägga dem på mage i vagnen, vagna lugn. När man sen går så ställer man upp vagnsjulen på några höga böcker eller liknande. Gärna runt 7 cm högt. Då är huvudändan höjd och snoret rinner neråt. Man vill absolut INTE lägga dem på mage, för då åker ju snoret bara in i huvudet istället för utåt.

Sug med näsfrida, använd renessans och nezeril. Alvedon om du måste.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... cd4b1fc343

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1587#11587

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... %F6rkyl%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9713

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld[/quote]
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

*pssst* TorsMamma :wink: jag tror det blev lite tokigt här:
TorsMamma skrev:Man vill absolut INTE lägga dem på mage, för då åker ju snoret bara in i huvudet istället för utåt.
Visst menar du att man inte vill lägga på RYGG, va :wink: :?: :!:
tänkte du hade skrivit fel i all hast, bara!

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

miar70 skrev:*pssst* TorsMamma :wink: jag tror det blev lite tokigt här:
TorsMamma skrev:Man vill absolut INTE lägga dem på mage, för då åker ju snoret bara in i huvudet istället för utåt.
Visst menar du att man inte vill lägga på RYGG, va :wink: :?: :!:
tänkte du hade skrivit fel i all hast, bara!

Kram :heart:
'

:lol: Tack Mia, så klart jag menar! :lol: Jag är bara så förbaskat trött, när man har en son som sover 12 timmar/natt och jag själv sov 10,5 :shock: och ändå inte få till det... :roll: :lol: :lol:

:heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink: :lol: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fras45

Inlägg av fras45 »

ännu en dag har gått o man e helt slut.Lillkillen har sovit på tok för lite o det resulterade i en övertrött bebis som skrek 1timme ikväll o kunde knappt få i sig mat. Hoppas jag lyckas få honom osova längre stunder imorrn
MSJ Lilla Emil 2mån
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, sömnen måste man ha för att bli frisk. Promenader och vagning är det bästa!
fras45

Inlägg av fras45 »

Idag har det varit lite bättre men han är fast i denna vagning. När jag slutar dra vaknar han? Hur ska jag göra för att få honom o sova när vagn stär still? Min kompis lilltjej somnar ju själv vart hon än lägger henne!! Blir så avundsjuk
MSJ Lilla Emil 2mån
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Fras45,

Du är snäll och går in under "profil/signatur" och skriver in ditt barns födelsedatum? Allt för att kunna hjälpa dig bättre. Jag har tyvärr hunnit glömma i min proppfulla hjärna hur gammalt barnet är. :oops: :roll: :wink:
Tor 2006

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hemligheten är att sluta innan han sover. Annars lär du honom att han måste vagnas för att sova, och så ska det ju inte vara. Han ska bara vagnas till ro! :D
fras45

Inlägg av fras45 »

Kan säga att jag håller på att bli galen känns det som. Han somnar i vagn men vaknar när den stannas annars efter en liten stund. Låter jag honom va så blir han galen. Det måste ju finnas tid till storebror också men just nu så känns det som att det bara är vagna honom som gäller. Matar honom proppmätt men då spyr han ner både sig mig o vagn. Undra om det vänder snart?
MSJ Lilla Emil 2mån
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, det brukar ta 3 dagar att ändra sina rutiner och införa nya, sen upp till 1 vecka och sig.

Så om du gör som TorpSara säger.. Och har tålamod, jobbar målmedvetet, så kommer polletten att trilla ner, jag lovar!

Som en liten pepping påminnelse kommer här TorpSaras vagningsråd. :wink:
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Tor 2006

fras45

Inlägg av fras45 »

Ännu en dag av snooor på lillen!! Han är inte dålig men jobbigt när han ligger ner med näsan! Idag har han knappt sovit nåt på dagen? Vad ska jag göra? Kan man börja få rutin nu vid 2mån? Behöver peppning! TACK ALLA SNÄLLA!!
MSJ Lilla Emil 2mån
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja det är klart att man kan! Men som min signatur säger, vägen är inte RAK utan lite kringelkrokig. Men man har ROM som målet och man viker sig inte.

Har du flanerat runt bland "mina favoriter" någon gång. Kanske min egen resa med Tor som påbörjades vid 2 mån kan inspirera. (oerfarenmammas frågor till mer erfarna) AW själv svarar på MASSA frågor. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Kör på era förkylningstips, ni kan dem bra nu, annars har du dem igen här i tråden.

Den absolut bästa peppingen man kan få, tycker jag, är att läsa sin egen tråd från början och se hur långt man faktiskt kommit och kanske hitta lite nya sätt att se på saker och få inspiration ifrån. :wink:

Pepping, pepping :!:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"