Eksem-behandling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Solglimt

Eksem-behandling

Inlägg av Solglimt »

Är det nå'n som har ett bra tips på hur man bäst behandlar eksem? I samband med att dottern var sjuk bröt det ut, småknottrigt, torrt, kliande på ena armen och ena låret. Kan man klara det utan kortison?
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag har aldrig använt kortison på det "lilla" min son haft, vi klarade oss med inotyol salva, och sen går vi över till "galacto base". Vet också att jag läste om en kräm från ccs som finns på apoteket. Det var TorpSara som rekommenderade, kanske den funkar mot eksemet också?

Jag skulle INTE använda kortison om det inte var ABSOLUT nödvändigt, och då talar vi om "atopiker" i min värld. :wink:

Har du läst denna tråden? Den är toppen!!!

Sen kan faktiskt sempers magdroppar (från apoteket) eller Lactiplus (från hälsokosten) hjälpa, 70% av kroppens immunförsvar kommer ju från magen!

Här är många BRA trådar på ämnet!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 2a0639d808

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8299

(det kan vara värt att ha koll på också så det inte är svamp, för då krävs HELT annan behandling... Läs då denna)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Tack för svar :heart: Ja, vi vill helst inte använda kortison, det är ju dåligt för huden egentligen. Ska pröva dina tips! Hoppas det hjälper.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Borago heter "min" kräm! Tippentoppen. Annars kommer man långt med mycket kräm. Rikliga mängder ska det vara.
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Innan vi kom iväg till hälsokostaffären började vi smörja med weledas väder och vid salva som vi hade hemma, för att mjuka upp huden. Efter några dagar såg eksemet mycket bättre ut! Så köpte jag galaktobase - och nu är eksemet nästan borta! Toppen! Läkare är alldeles för snabba med att förorda kortison, det är deras lösning på allt. Säkert finns det en del svåra eksem där man knappast har något val, men man kan ju först pröva med andra, mildare behandlingar.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Läkare är alldeles för snabba med att förorda kortison, det är deras lösning på allt. Säkert finns det en del svåra eksem där man knappast har något val, men man kan ju först pröva med andra, mildare behandlingar.
Amen
:thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Vad du än väljer för salva, se till att den är mineraloljefri, annars blir man snabbt beroende. Tyvärr är nästan alla salvor man köper på apotek och i vanliga affärer fulla med mineraloljor. Dermanord är "mitt" märke, där kan man vara säker på att det inte är något "skit" i, har även fått för mig att weleda är fritt. På Dermanord.se finns det bra information om mineralolja och massa mer.

Själv använder jag mest kallpressad jojobaolja på min dotters händer när de blir lite "exemiga".
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Lorei

Kanon (och billig) salva

Inlägg av Lorei »

Jag postade det här på en gammal tråd, så jag lägger det här inlägget här oxå. :)
"Nu är visserligen min dotter 15 år så det var ett tag sedan hon hade blöjor... ;) men jag skulle tro att detta funkar lika bra idag.

Jag gjorde en alldeles egen salva till Maja baserad på ringblommor. Jag kommer inte ihåg exakt vilka propotioner det ska vara, men jag skulle tro att det går att hitta ett basrecept på nätet.

Men i grunden:

Repa av kronbladen på ringblommor så det fyller en väl tvättad genomskinlig glasburk till 3/4.
Häll på valfri olja. Olivolja är alltid bra, jag inbillar mig att den har en slags läkande effekt. Jag använder den till ALLT, tar bort smink med, inte minst.
Mandelolja är oxå väldigt skön, men kan vara vanskligt med tanke på ev. allergier.
Ställ burken i fönstret, gärna ett soligt. Skaka om burken när du går förbi, se till att bladen är täckta. Öppna ibland och släpp ut ev. gaser som bildas.
Låt stå i ca 4 veckor. Sila av, det kan ta upp till ett dygn innan det runnit av ordentligt.

Det ska oxå gå att låta kronbladen sjuda på svag värme i oljan några timmar, men det har jag inte provat.

Värm upp oljan och bivaxet tills allt har smält ihop ordentligt. Låt det svalna under kraftig omrörning, annars blir det klumpigt och konstigt. När salvan är ung. 20 grader kan man droppa i lavendelolja som är utmärkt mot sår och andra hudskador. (Jag har alltid en flaska i kylen som jag droppar på när jag bränner mig. Svedan slutar och jag får aldrig några blåsor!) Ullfett (lanolin) är oxå jättebra att tillsätta.
Blir det för löst eller för hårt är det bara att värma upp igen och tillsätta mer olja eller vax. Prova er fram!

Den här salvan är kanon! Underbart mjuk för små barnstjärtar och samtidigt skyddar fettlagret mot bajs och urin.

Om man nu inte orkar göra egen salva hittade jag ett underverk på ÖB!
I deras ridavdelning har de en burk med sadelfett för ung. 35:-. Om ni tittar på den innehåller den enbart organiska ämnen. Bla lanolin och bivax! Den burken släpar jag numer runt i handväskan. Till mina torra vinterhänder, läppar, hårda armbågar, trötta och spruckna fötter, vintersåriga hundtassar, dotterns sminkeksem..... ja, det finns inget slut på det.

TESTA DEN!"

P.S Här hittade jag bra info: http://www.shenet.se/ravaror/ringblomsolja.html

http://www.shenet.se/recept/ringblomssalva.html

// Linda
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Tackar, tackar! Era tips och råd är ovärderliga! Skönt att det finns hjälp att få på detta forum och att man kan göra så mycket själv för att komma tillrätta med olika problem.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej
Jag har inte läst hela tråden, men jag har nyss beställt en tröja från dermasilk som tydligen ska vara bra när man har eksem. Kan rapportera när jag använt den ett tag på min son som har eksem på överkroppen.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har inte läst hela tråden, men jag har nyss beställt en tröja från dermasilk som tydligen ska vara bra när man har eksem. Kan rapportera när jag använt den ett tag på min son som har eksem på överkroppen.
Jepp! I Allergi(t)råd tipsas om Dermasilks kläder. För mina båda barn har det varit alldeles fantastiskt. Hoppas att ni ska få samma goda resultat, Mia79 :D .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Nu har jag inhandlat magdroppar och börjat använda både till sonen och mig :D och efter att ha läst trådarna om mineralolja har jag även bytt ut hudkrämen vi använt. Jag hittade en som iallafall inte innehöll paraffinolja som verkar vara skadlig enligt vissa rapporter. Den sista ingrediensen var propylen glycol som ju tyvärr tas från mineralolja, men det är åtminstone liten mängd eftersom det står sist. Den största delen verksamt ämne är aloe vera. Nu testar vi liten mängd på handen får vi se. Återkommer med rapport så småningon.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Apropå mineralolja: Tyvärr är det ingen idé att leta på apoteket eller i vanliga affärer efter mineraloljefria produkter. Det är skönhetssalonger och dylikt som har dem... på Dermanords sida kan man hitta återförsäljare (jag vet, jag gör reklam... :roll: men det är bara för att det ÄR bra, inget jag själv tjänar på...).

Apropå olivolja: Jag har hört att olivolja i längden är uttorkande. Alltså om man som t.ex. massör använder olivolja så kan händerna bli uttorkande eftersom man använder det så ofta. Men det är inte nån större fara för den man masserar eftersom den inte händer tillräckligt ofta. Så egentligen är det nog ingen fara...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag kan tillägga att DET FINNS mineralolje fritt på hälsokosten också! :D

Jag VET att "Galactobase" ÄR mineraloljefritt! :wink:

Vill också minnas mig att samtliga Weledas produkter är mineralolje fria, dock kan några barn reagera på att de innehåller "ringblomma".
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej igen!
Nu har vi smort med den nya aloe vera salvan i två dagar och REDAN märks en enorm skillnad :!: Förut blev han bara torrare och torrare :cry: . Till slut upplevde att det blev värre och värre ju mer jag smorde. Trots att jag smorde benen på kvällen var de alldeles fnasiga på morgonen.
Nu när vi använt aloe vera salvan är huden alldeles mjuk och len :D , behövde knappt smörjas ikväll :!: Jag hoppas bara att det fortsätter så bra. Tack snälla ni för infon om paraffin och mineralolja i övrigt.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"