SM för ovan tvåmånaders. Hjälp oss göra rätt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
alvaereva

SM för ovan tvåmånaders. Hjälp oss göra rätt!

Inlägg av alvaereva »

Hej! Vi är nya här på forumet och skulle behöva lite hjälp.
Vår lilla dotter, född den 20:e november sover extremt dåligt om nätterna och tyvärr var det först för några dagar sen som vi hittade SM, så vi vill köra in henne på det nu. Om man bara hade vetat när hon var mindre :)
Hon har tidigare varit van att sova på mammas mage eller om vagnen varit i rörelse utomhus, annars har hon varit otröstlig.
Vi har försökt läsa in oss på standardmodellen, men det känns lite oöverskådligt ibland, vi har läst både här och i BB och satt ett schema som skulle passa oss.
Såhär ser schemat ut:

8-9 1 timme mat och sånt enligt SM.
9-11:30 sova.
11:30-13 mat och sånt enligt SM.
13-15:30 sova.
15:30-17:30 vaken och mat enligt SM.
17:30-19:30 sova.
19:30-22:30 vaken och mat enligt SM med avbrott för tupplur om det behövs, bad osv.
22:30-4:30 sova natt.
4:30-4:50 nattmål.
4:50-8 sova.

Är detta ett passande schema för en strax åttaveckors som inte har någon som helst erfarenhet av SM?

Dock så finns det fortfarande några frågor som vi inte lyckats hitta svaren på, jag sätter upp det som en liten lista:

1. Inatt fick vi vagna mellan nattmålet och morgonmålet, alltså hela tiden utom kanske en halvtimme. Hon skrek hemskt när inte vagnen var i rörelse. Är det för att det är första natten? Om hon inte somnar om och har hungerskrik, ska man bryta schemat och ge mer mat mitt i natten då eller vara lite hård och stå ut och låta henne bli riktigt hungrig till morgonen?

2. Hon äter dåligt på morgonen, kanske 150ml vid första målet vid 8 och 65ml vid 11:30. Det GÅR inte att få i henne mer, hon stänger munnen, grinar illa och vill bara sova. Kommer detta att jämna ut sig efter några dagar när hennes mage och sömn kommit in mer i schemat?

3. Vi har inte fått hem vårt andningslarm än, så lillan sover för tillfället på rygg, även om vi tänker lägga henne på mage så fort vi fått larmet. Är det ett problem att byta sovställning mitt i?

Det dyker säkert upp många fler frågor innan dagen ens är slut, men vi börjar här och frågar mer när det dyker upp! Hemskt tacksam för hjälp.

Adam och Irina.
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: SM för ovan tvåmånaders. Hjälp oss göra rätt!

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej alvaereva och välkommen!! :lol:

Jag skriver lite kommentarer och svar till dig i citaten nedan, i kärlekens färg :heart:

alvaereva skrev:Hej! Vi är nya här på forumet och skulle behöva lite hjälp.
Vår lilla dotter, född den 20:e november sover extremt dåligt om nätterna och tyvärr var det först för några dagar sen som vi hittade SM, så vi vill köra in henne på det nu. Om man bara hade vetat när hon var mindre :)
Hon har tidigare varit van att sova på mammas mage eller om vagnen varit i rörelse utomhus, annars har hon varit otröstlig.
Vi har försökt läsa in oss på standardmodellen, men det känns lite oöverskådligt ibland, vi har läst både här och i BB och satt ett schema som skulle passa oss.

Grattis till ett mycket klokt beslut!! :lol:

Såhär ser schemat ut:

8-9 1 timme mat och sånt enligt SM.
9-11:30 sova.
11:30-13 mat och sånt enligt SM.
13-15:30 sova.
15:30-17:30 vaken och mat enligt SM.
17:30-19:30 sova.
19:30-22:30 vaken och mat enligt SM med avbrott för tupplur om det behövs, bad osv.
22:30-4:30 sova natt.
4:30-4:50 nattmål.
4:50-8 sova.

Är detta ett passande schema för en strax åttaveckors som inte har någon som helst erfarenhet av SM?

Ja du dessa tider ser alldeles strålande UT!! MEN, vi brukar inte prata så mycket om exakta scheman för barn under 2 mån utan mest ha just SM med sitt 2-2 tänk (för barn över 1 mån). Där dessa tider mera är en rytm, men man jobbar inte med det som ett "spikat" schema vílket man mera kan göra vid 2-3 mån. Så försök inte att se detta som en prestations grej, utan ett sätt att äta inom 1,5 timme, vara vaken och ha social delaktighet en stund, för att sen få sova 2-3 timmar sammanhängande och därmed också få alla behoven tillfredsställda LÅÅÅNGT innan man ber om det. :wink:

Hänger du med på lite hur jag menar?

Dock så finns det fortfarande några frågor som vi inte lyckats hitta svaren på, jag sätter upp det som en liten lista:

1. Inatt fick vi vagna mellan nattmålet och morgonmålet, alltså hela tiden utom kanske en halvtimme. Hon skrek hemskt när inte vagnen var i rörelse. Är det för att det är första natten? Om hon inte somnar om och har hungerskrik, ska man bryta schemat och ge mer mat mitt i natten då eller vara lite hård och stå ut och låta henne bli riktigt hungrig till morgonen?

Vid 8 veckor så skall de ju klara 6-8 timmars natt utan nattmat så det är helt ok tänkt. Men mellan 7-8 veckors ålder så har de en ökningsperiod och då kan man behöva t.ex pumpa lite från morgonmjölken och spara som kvällsslurk inför natten. Eller en del ger ersättning som kvällsslurk så de skall stå sig bättre. Men oftast är det MER mat som står på programmet, så se verkligen till att mata på ordentligt på dagen. Efter ca. 3 dygn brukar både barn och bröst ha börjat fatta galloppen lite och då äta bättre på dagen och mindre på natten om man står på sig.
Men först tycker jag du skall se till att ni verkligen passerat ökningsperioden. :wink:

2. Hon äter dåligt på morgonen, kanske 150ml vid första målet vid 8 och 65ml vid 11:30. Det GÅR inte att få i henne mer, hon stänger munnen, grinar illa och vill bara sova. Kommer detta att jämna ut sig efter några dagar när hennes mage och sömn kommit in mer i schemat?

Ursäkta, jag trodde ni ammade :oops: Om du flaskmatar, så tillaga gärna en flaska med 200 ml och försök truga ner så mycket du bara kan med SM på mat, rap, mat, rap- paus, mat, rap, mat, rap lek och smek, sova.
Ja, det tar ca. 3 dagar för deras små magar att fatta galloppen och få ordning på dygnet, sen ca. 1 veckas uppföljning så det hela kan sätta sig lite. Så tänk på att du vill jobba proaktivt och inte leka "brandman".
Inför lurar, och natten, under några dagar kan du göra så att vaknar hon inom 30 min lyft huvudet där hon ligger och fyll på med lite mat till. Lägg tillbaka och låt henne sova vidare som inget hänt.

Har du läst denna länken, den tycker jag är bra som inspiration
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

3. Vi har inte fått hem vårt andningslarm än, så lillan sover för tillfället på rygg, även om vi tänker lägga henne på mage så fort vi fått larmet. Är det ett problem att byta sovställning mitt i?

Nej, du bara byter och kör vidare som inget hänt. Hon kommer tacka dig!

Det dyker säkert upp många fler frågor innan dagen ens är slut, men vi börjar här och frågar mer när det dyker upp! Hemskt tacksam för hjälp.

Vi är alla här för att hjälpa, läs gärna runt på vårt forum. Jag länkar in mina "favoriter" till dig. Min egen resa med Tor (som påbörjades när han var som din) finns där också, AW själv svarar på massa frågor.
Läs gärna runt, de är kanon!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Adam och Irina.
VÄlkommen tillbaka!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej och välkommen säger jag med! Du har fått toppensvar av TorsMamma, och jag vill bara nöta lite till på just att inte vara 100% tokstrikt med schemat den första tiden (veckan) med SM. Det kan lätt bli så att man fastnar i tider och klockslag och glömmer att ha trevligt. :D Vissa inför schema med besked först när nätterna sitter bra, och man har längre natt. Det är inte så dumt tror jag. Se till att få styr på att få ner MASSA mat och visa att man kan somna själv så kommer mycket att fall på plats! :thumbsup:
alvaereva

Re: SM för ovan tvåmånaders. Hjälp oss göra rätt!

Inlägg av alvaereva »

TorsMamma skrev::lol: Hej alvaereva och välkommen!! :lol:

Jag skriver lite kommentarer och svar till dig i citaten nedan, i kärlekens färg :heart:

Jag svarar i svart då :)

Grattis till ett mycket klokt beslut!! :lol:

Jotack, något var vi ju tvungna att göra innan vi blev knäppa, sömnbrist är inte att leka med haha, men nu ska det bli ordning med det!

Ja du dessa tider ser alldeles strålande UT!! MEN, vi brukar inte prata så mycket om exakta scheman för barn under 2 mån utan mest ha just SM med sitt 2-2 tänk (för barn över 1 mån). Där dessa tider mera är en rytm, men man jobbar inte med det som ett "spikat" schema vílket man mera kan göra vid 2-3 mån. Så försök inte att se detta som en prestations grej, utan ett sätt att äta inom 1,5 timme, vara vaken och ha social delaktighet en stund, för att sen få sova 2-3 timmar sammanhängande och därmed också få alla behoven tillfredsställda LÅÅÅNGT innan man ber om det. :wink:

Hänger du med på lite hur jag menar?

Absolut! Det är väldigt skönt att slippa binda sig helt till tider ett tag. Då är det alltså ingen mening att med alla medel hålla henne vaken de där sista 20 minuterna bara för att följa schemat... :D Det är ju just nätterna som känns viktigast för oss just nu också, det gör ingenting för oss om hon vaknar några gånger och vill ha mat än så länge, bara hon inte skriker sig igenom nätterna och sover 1 timme på hela natten. Ska bli spännande att se om hon sover bättre i natt än igår! Jag håller er uppdaterade :D

Vid 8 veckor så skall de ju klara 6-8 timmars natt utan nattmat så det är helt ok tänkt. Men mellan 7-8 veckors ålder så har de en ökningsperiod och då kan man behöva t.ex pumpa lite från morgonmjölken och spara som kvällsslurk inför natten. Eller en del ger ersättning som kvällsslurk så de skall stå sig bättre. Men oftast är det MER mat som står på programmet, så se verkligen till att mata på ordentligt på dagen. Efter ca. 3 dygn brukar både barn och bröst ha börjat fatta galloppen lite och då äta bättre på dagen och mindre på natten om man står på sig.
Men först tycker jag du skall se till att ni verkligen passerat ökningsperioden. :wink:

Då ska lilla skruttan snart vara med på noterna, vi gör vad vi kan för att hon ska äta så mycket som möjligt. Dock är vi inte uppe i 800ml eller liknande än, hon är fortfarande rätt liten, född ett par veckor tidigt som hon är. På ersättningspaketet står det att hon bör äta cirka 750ml per dygn, ska vi sträva efter att hon äter mer eller bara att hon äter tills hon vägrar mer? Men hon har gått upp bra i vikt iallafall! En riktig liten tjockis börjar hon bli :)

Ursäkta, jag trodde ni ammade :oops: Om du flaskmatar, så tillaga gärna en flaska med 200 ml och försök truga ner så mycket du bara kan med SM på mat, rap, mat, rap- paus, mat, rap, mat, rap lek och smek, sova.
Ja, det tar ca. 3 dagar för deras små magar att fatta galloppen och få ordning på dygnet, sen ca. 1 veckas uppföljning så det hela kan sätta sig lite. Så tänk på att du vill jobba proaktivt och inte leka "brandman".
Inför lurar, och natten, under några dagar kan du göra så att vaknar hon inom 30 min lyft huvudet där hon ligger och fyll på med lite mat till. Lägg tillbaka och låt henne sova vidare som inget hänt.

Har du läst denna länken, den tycker jag är bra som inspiration
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

Ursäkta oklarheten angående ersättningen, tröttheten gör ju att man glömmer en del...
Hon tar väldigt ofta pauser i maten och vill inte äta vidare förrens hon rapats. Är det okej att lägga in fler pauser med rapar utan att störa hennes rytm?

Nej, du bara byter och kör vidare som inget hänt. Hon kommer tacka dig!

Bra bra, då ska bytet inte bli några problem, köpte just ett larm av en annan mamma här på forumet :) De var slut i alla butiker vi var i idag.

Vi är alla här för att hjälpa, läs gärna runt på vårt forum. Jag länkar in mina "favoriter" till dig. Min egen resa med Tor (som påbörjades när han var som din) finns där också, AW själv svarar på massa frågor.
Läs gärna runt, de är kanon!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

VÄlkommen tillbaka!
Några frågor till som också dykt upp såhär inför natten. Om hon vaknar gallskrikande efter en timme eller två, innan hon egentligen bör vara så hungrig, ska vi ta upp henne eller vagna vidare tills hon blir tyst? Isåfall blir det ju en tung natt med vagnande i många timmar. Eller ska man ta upp henne och fylla på om hon verkligen är otröstlig? Det skär ju i hjärtat när hon är ledsen men samtidigt vill man ju inte få henne för van vid att hela tiden äta slattar istället för att bli ordentligt mätt.

Sen angående vagningen, ska man sätta igång och vagna så fort hon vaknar till och gnyr och är tydligt vaken eller först när hon börjar gråta ordentligt?
Det är ju jobbigt att gå upp och vagna så fort hon ligger och fiser lite...

Tack för det fina svaret! Vi har en helt annan glädje nu när vi fått lite hopp om nattsömnen :) Vi lär återkomma med fler frågor hehe... :oops:
Elise f. 20/11-07 v.37+5
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

TorpSara skrev:Hej och välkommen säger jag med! Du har fått toppensvar av TorsMamma, och jag vill bara nöta lite till på just att inte vara 100% tokstrikt med schemat den första tiden (veckan) med SM. Det kan lätt bli så att man fastnar i tider och klockslag och glömmer att ha trevligt. :D Vissa inför schema med besked först när nätterna sitter bra, och man har längre natt. Det är inte så dumt tror jag. Se till att få styr på att få ner MASSA mat och visa att man kan somna själv så kommer mycket att fall på plats! :thumbsup:
Tack! Vi märkte redan idag, första dagen, att det inte fungerade att vara hundraprocentigt strikta, hon sov dåligt inatt och var så vansinnigt trött att hon somnade precis oavsett vad vi gjorde, ingenting fungerade för att hålla henne vaken. :) Hon sov bara 2x30 minuter på hela natten så man förstår ju att lilla skruttan var trött som ett ägg. När nätterna sitter som de ska så smyger vi på med ett lite striktare dagsschema. Härligt forum det här, så mycket positiv energi man får av att läsa och snacka när det faktiskt känns som om det kan bli en förbättring i livet!

Nu sover snuttan, får se hur länge hon är lugn. Men pappa har nattvak inatt så jag ska nog kunna sova lite iallafall! 8)
Elise f. 20/11-07 v.37+5
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

Vilken natt! Vi är utvilade! Lillan också för den delen.

Såhär gick natten till.

Vi la lilla skruttan igår vid tio efter att hon ätit lite mediokert men var trött, hon var helt enkelt för sömnig för att äta ordentligt. Vi räknade med att hon inte skulle sova så länge. Mycket riktigt, vid tolv började det pipas från vagnen, vi vagnar lite men hon är uppenbart hungrig, så vi tar upp henne i dunklet och ger henne stilla mat. Och som hon äter! 190ml glufsar hon i sig innan hon nästan somnar i pappas armar. Fort ner i vagnen och hon somnar själv. Vi får vagna några gånger tills hon somnar ordentligt, kanske en halvtimme allt som allt. Sen sover hon gott till fyra. Mer mat, vagning i fem-tio minuter och sen sov hon gott till halv åtta då det var dags för mer mat igen.

Även om hon knappast sovit en hel natt så är det här ett enormt framsteg, från att ha skrikit konstant om man inte vaggat henne eller haft henne på sig hela natten så sover hon själv i sin vagn timmar i sträck, vaknar, äter och somnar om utan krångel! Det absolut härligaste är att nu ser vi fram emot nästa natt, det är spännande att se hur det går. För bara några dagar sen fruktade vi nätterna, nu är det bara skönt!

Vi lär återkomma med mer frågor dock :)
Elise f. 20/11-07 v.37+5
Nancy

Inlägg av Nancy »

alvaereva skrev:Även om hon knappast sovit en hel natt så är det här ett enormt framsteg, från att ha skrikit konstant om man inte vaggat henne eller haft henne på sig hela natten så sover hon själv i sin vagn timmar i sträck, vaknar, äter och somnar om utan krångel! Det absolut härligaste är att nu ser vi fram emot nästa natt, det är spännande att se hur det går. För bara några dagar sen fruktade vi nätterna, nu är det bara skönt!
Heja mamman, pappan och lilla bebisen :thumbsup: :-({|= Med er nyvunna attityd sover lilltösen snart sina hela nätter :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. fina råd ni fick från TorsMamma, en klippa :heart: ds.
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

Nancy skrev: Heja mamman, pappan och lilla bebisen :thumbsup: :-({|= Med er nyvunna attityd sover lilltösen snart sina hela nätter :D
Japp, vilken härlig dag det blir när man sovit och lillan också! I sanningens namn hade vi varit glada om hon sovit tre timmar på hela natten, det här är så mycket mer än vi vågat hoppas på! Underbart forum med varma människor som faktiskt vill hjälpa till! Frågar man någon annanstans så kommer genast amningsfascisterna och skäller och säger att man får skylla sigsjälv som inte är en bra människa och kan få sitt barn att sova. Här får man riktiga råd :heart:
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Jo även om paketen säger 750 ml så brukar inte vi här på forum tänka bruksanvisningarna. :wink:

Här matas man mätt, mera mätt, ännu mera mätt, massor - proppmätt! :lol:

Visst kan du ta och rapa oftare om du vill det, du har ju 1,5 timme på dig. Nu när du även skriver att hon är född 2 veckor tidiare så skulle jag även ta det i beaktande, så då är man också lite mera generös med just dessa 2 veckors avvaktande vid månadskiftena och ändringar. Man brukar säga att de kommer ikapp under första levnadsåret. :wink:

Tillaga som jag sa, gärna 200ml ersättning i flaska, ha under hela matpasset och truga ner så mycket det bara går vid varje mål.

Om hon vaknar efter bara 1 timmes sömn (främst dagtid, men även tidig natt) så skulle jag försöka att i första hand vagna om så hon sover vidare. Det är rytmen du strävar efter. Mycket sammanhängande sömn och sen mat inom 1,5 timme. (bara några dagar nu om hon vaknar inom 30 min, så matar du på lite extra så DU vet att hon står sig).

:idea: Du kan även (jag vet detta om NAN, inte säker på semper) gå över till NAN 2 (står på paketet att barn som inte ammas kan få detta från START!) och det tror jag också hon skulle stå sig på lite bättre.

Ps. Tack goa Nancy för all din värme och vackra ord. :oops: :heart: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

TorsMamma skrev:Hej igen,

Jo även om paketen säger 750 ml så brukar inte vi här på forum tänka bruksanvisningarna. :wink:

Här matas man mätt, mera mätt, ännu mera mätt, massor - proppmätt! :lol:

Visst kan du ta och rapa oftare om du vill det, du har ju 1,5 timme på dig. Nu när du även skriver att hon är född 2 veckor tidiare så skulle jag även ta det i beaktande, så då är man också lite mera generös med just dessa 2 veckors avvaktande vid månadskiftena och ändringar. Man brukar säga att de kommer ikapp under första levnadsåret. :wink:

Tillaga som jag sa, gärna 200ml ersättning i flaska, ha under hela matpasset och truga ner så mycket det bara går vid varje mål.

Om hon vaknar efter bara 1 timmes sömn (främst dagtid, men även tidig natt) så skulle jag försöka att i första hand vagna om så hon sover vidare. Det är rytmen du strävar efter. Mycket sammanhängande sömn och sen mat inom 1,5 timme. (bara några dagar nu om hon vaknar inom 30 min, så matar du på lite extra så DU vet att hon står sig).

:idea: Du kan även (jag vet detta om NAN, inte säker på semper) gå över till NAN 2 (står på paketet att barn som inte ammas kan få detta från START!) och det tror jag också hon skulle stå sig på lite bättre.

Ps. Tack goa Nancy för all din värme och vackra ord. :oops: :heart: Ds.
Tack för alla råd! Vi lyckas inte riktigt få henne att äta ordentliga mängder alla mål under dagen. Vissa mål kanske hon bara äter 80ml och sen tvärvägrar äta mer, sen sover hon några timmar, vaknar hungrig och äter bara 100ml. Det känns som om hon äter mycket, dock inte jämt mellan målen utan vissa mål äter hon 200+ och andra knappt 100. Ju närmare natten vi kommer, ju mer äter hon. Nu har hon just satt i sig 210ml och är helt proppmätt. Egentligen ska hon vara vaken en stund till men hon kan inte hålla ögonen öppna. Jag tycker det är lite trixigt att få tiderna att hålla på ett ungefär. Nu somnar hon utan vagning och det är heller inga problem för henne att sova på dagen. Matningstipsen för krånglande bebbar fungerar inte heller särskilt bra, än iallafall. Är detta vanligt, att det tar några dagar innan alla måltider blir så stora de bör? Det är ju trots allt bara andra dagen för henne. Vi vill ju vara så konsekventa som möjligt så hon själv får pejl på rutinerna, men hon är så oberäknelig när det gäller hur mycket hon äter och hur snabbt. Man vill ju gärna peta i henne så mycket som möjligt, men ska vi bara sluta mata när 90 minuter har gått och hon inte verkar vilja ha mer, även om hon bara druckit 80-90ml och inte står sig ordentligt tills nästa mål? En fråga till! Hur länge håller sig tillagad NAN i rumstemperatur? Uppvärmd mjölk håller ju en timme, men det kan ju skilja sig antar jag...

Återigen, tack för alla svar och allt tålamod! Det är guld värt för oss, om inte mer ;)
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, har du trugat och så i 1,5 timme och hon faktiskt är mätt på 80 ml. så kan du ju inte göra mer om man säger. :wink: Det är ca. 1000ml/dygn man har som måttstock. Dvs. den totala mängden mat över dagen är det som styr hur bra man sover på natten.

Ett litet tips kan vara att inte mata med ersättning längre än max 20 min nattetid och på så sätt kanske inte nattmålet blir så stort och morgonmålen blir lite större. Men jag kan säga, att Tor är inte heller någon frukostmänniska så han tankar på kvällarna han också. Och hans måltider har också varierat en del. Så håll huvudet kallt och tänk på mängden över dygnet.
Precis som du skriver, proppmätt var hon inför natten. :thumbsup:

Hmmm.... ersättning i rumstemperatur är jag tyvärr dålig på :oops: Kanske någon annan här vet detta?
Men jag har svårt att tänka mig att 1,5 timme skulle skada. Du kan ju bara inte använda den sen igen vid nästa mål skulle jag gissa.
Om jag minns rätt så står sig ersättning i ca. 24 timmar i kylen utan problem.
(Tor drack faktiskt sin kall dessutom :roll: :shock: )
Tor 2006

Nancy

Inlägg av Nancy »

Om ersättning: Jag använder samma flaska till hela målet sen slänger jag ev rester och börjar på en ny flaska nästa mål.

I kylskåp håller sig tetra-Nan 24 tim och färdigblandad pulverersättning 12 tim.

Pulverersättning tillagar jag såhär (efter instruktioner från Neonatal): kokar upp vatten och väger det sedan i litermått. Svalnar av i rumstemperatur och sen i kylskåp. Mäter sen (väger även här) upp pulver och vispar noga. Häller upp på rena flaskor och ställer dem i kylen. Värmer upp till lagom ättemp. i micro eller i vattenbad.
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

TorsMamma skrev:Ja, har du trugat och så i 1,5 timme och hon faktiskt är mätt på 80 ml. så kan du ju inte göra mer om man säger. :wink: Det är ca. 1000ml/dygn man har som måttstock. Dvs. den totala mängden mat över dagen är det som styr hur bra man sover på natten.

1000ml per dygn kan jag omöjligt få i henne. äter hon bara 80 ett mål betyder ju det att hon måste äta enorma mängder dom andra målen.
och hur mycket ska man egentligen truga? våra matningar har blivit som en hel kamp känns det som. hon skriker så fort jag sätter flaskan i munnen på henne när hon har bestämt sej för att vara mätt. ibland får jag ändå ner några ml och ibland går det inte alls.
elise är ju lite förtidigt född och vägde bara 2880 när hon kom. nu väger hon runt 5kg så hon har gått upp bra, men då hon är lite tidig och sen lite mindre, kan inte det betyda att hon inte heller ska få i sej riktigt dom mängderna?

Ett litet tips kan vara att inte mata med ersättning längre än max 20 min nattetid och på så sätt kanske inte nattmålet blir så stort och morgonmålen blir lite större. Men jag kan säga, att Tor är inte heller någon frukostmänniska så han tankar på kvällarna han också. Och hans måltider har också varierat en del. Så håll huvudet kallt och tänk på mängden över dygnet.

jag försökte inatt att inte mata längre än 20 minuter men det funkade verkligen inte. känns som ett nederlag :-( jag var så trött och yrvaken så jag gjorde säkert helt fel.
först försökte jag vagna så att hon skulle somna om, men det gick inte. jag lugnade henne, tog upp henne och gav henne mat i ca 30 min. då var hon jätteglad och låg och skrattade (jag tog ingen notis om det men jag log inombords) la henne och vagnade men hon vägrade slappna av och vaknade hela tiden. efter 40 minuters vagning tog jag upp henne igen och gav henne mat, hon åt då lite till. började bli riktigt gnällig och sur. försökte återigen lägga henne när hon absolut vägrade äta mer. vagnade ända till 02:40 innan hon äntligen gav upp!
hon vaknade sen halv6 och jag vagnade och hon somnade om till klockan sex. jag gav henne mat, trugade och höll på och hon var fullkomligt vansinnig. försökte lägga ifrån mig henne och göra något annat så att hon istället skulle tröttna på det och gladeligen bli upplockad och matad igen, men icke då.
07:30 somnade hon om igen.

jag känner mej stressad över att göra fel, att inte vara tillräckligt konsekvent och det skär i mammahjärtat när lillan är ledsen.
i och för sig är hon gladare än innan, men det känns hemskt när hon försöker värja sej från maten och skriker och är förbannad.
gårdagens natt var ju mycket bättre än den här natten, är det vanligt att det går från katastrof (allra första natten) till en bra natt och sen tillbaka igen? inte riktigt så fullt katastrofal som första natten, men det kändes ändå stressande när klockan närmade sig tre och lillan egentligen skulle sova 00.20.

eftersom hon håller på såhär på nätterna är hon jäääättetrött då hon ska vara vaken på dagen. försöker med alla medel att hålla henne vaken men det är så svårt! nu somnade hon efter 1.5timme trots att hon skulle vara vaken 2. lyckades hålla henne vaken en kvart extra med hjälp av en musikmobil. när hon sen somnade ifrån den la jag henne på rygg på hårt underlag som jag läst i BB att man skulle göra. hon sov lugnt vidare med armarna ovanför huvudet. då la jag henne i vagnen och hon sa inte ett ljud.
fram på eftermiddagen börjar hon bli piggare.
det är dock aldrig något problem att lägga henne under dagarna och när hon vart vaken 3timmar på kvällen. men att somna om henne när hon vaknat på nätterna verkar stört omöjligt.
om hon håller på såhär inatt igen, ska jag då vagna från ena nattmålet till nästa mål? lillan är otroligt envis och seg. första natten vagnade vi ju i ca 5 timmar sammanlagt.

usch, känner mej riktigt ledsen och gnällig, men ska försöka bita ihop och vara konsekvent. behöver peppning :-)

Hmmm.... ersättning i rumstemperatur är jag tyvärr dålig på :oops: Kanske någon annan här vet detta?
Men jag har svårt att tänka mig att 1,5 timme skulle skada. Du kan ju bara inte använda den sen igen vid nästa mål skulle jag gissa.
Elise f. 20/11-07 v.37+5
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

TorsMamma skrev:Ja, har du trugat och så i 1,5 timme och hon faktiskt är mätt på 80 ml. så kan du ju inte göra mer om man säger. :wink: Det är ca. 1000ml/dygn man har som måttstock. Dvs. den totala mängden mat över dagen är det som styr hur bra man sover på natten.

1000ml per dygn kan jag omöjligt få i henne. äter hon bara 80 ett mål betyder ju det att hon måste äta enorma mängder dom andra målen.
och hur mycket ska man egentligen truga? våra matningar har blivit som en hel kamp känns det som. hon skriker så fort jag sätter flaskan i munnen på henne när hon har bestämt sej för att vara mätt. ibland får jag ändå ner några ml och ibland går det inte alls.
elise är ju lite förtidigt född och vägde bara 2880 när hon kom. nu väger hon runt 5kg så hon har gått upp bra, men då hon är lite tidig och sen lite mindre, kan inte det betyda att hon inte heller ska få i sej riktigt dom mängderna?

jag försökte inatt att inte mata längre än 20 minuter men det funkade verkligen inte. känns som ett nederlag :-( jag var så trött och yrvaken så jag gjorde säkert helt fel.
först försökte jag vagna så att hon skulle somna om, men det gick inte. jag lugnade henne, tog upp henne och gav henne mat i ca 30 min. då var hon jätteglad och låg och skrattade (jag tog ingen notis om det men jag log inombords) la henne och vagnade men hon vägrade slappna av och vaknade hela tiden. efter 40 minuters vagning tog jag upp henne igen och gav henne mat, hon åt då lite till. började bli riktigt gnällig och sur. försökte återigen lägga henne när hon absolut vägrade äta mer. vagnade ända till 02:40 innan hon äntligen gav upp!
hon vaknade sen halv6 och jag vagnade och hon somnade om till klockan sex. jag gav henne mat, trugade och höll på och hon var fullkomligt vansinnig. försökte lägga ifrån mig henne och göra något annat så att hon istället skulle tröttna på det och gladeligen bli upplockad och matad igen, men icke då.
07:30 somnade hon om igen.

jag känner mej stressad över att göra fel, att inte vara tillräckligt konsekvent och det skär i mammahjärtat när lillan är ledsen.
i och för sig är hon gladare än innan, men det känns hemskt när hon försöker värja sej från maten och skriker och är förbannad.
gårdagens natt var ju mycket bättre än den här natten, är det vanligt att det går från katastrof (allra första natten) till en bra natt och sen tillbaka igen? inte riktigt så fullt katastrofal som första natten, men det kändes ändå stressande när klockan närmade sig tre och lillan egentligen skulle sova 00.20.

eftersom hon håller på såhär på nätterna är hon jäääättetrött då hon ska vara vaken på dagen. försöker med alla medel att hålla henne vaken men det är så svårt! nu somnade hon efter 1.5timme trots att hon skulle vara vaken 2. lyckades hålla henne vaken en kvart extra med hjälp av en musikmobil. när hon sen somnade ifrån den la jag henne på rygg på hårt underlag som jag läst i BB att man skulle göra. hon sov lugnt vidare med armarna ovanför huvudet. då la jag henne i vagnen och hon sa inte ett ljud.
fram på eftermiddagen börjar hon bli piggare.
det är dock aldrig något problem att lägga henne under dagarna och när hon vart vaken 3timmar på kvällen. men att somna om henne när hon vaknat på nätterna verkar stört omöjligt.
om hon håller på såhär inatt igen, ska jag då vagna från ena nattmålet till nästa mål? lillan är otroligt envis och seg. första natten vagnade vi ju i ca 5 timmar sammanlagt.

usch, känner mej riktigt ledsen och gnällig, men ska försöka bita ihop och vara konsekvent. behöver peppning :-)

Elise f. 20/11-07 v.37+5
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"