Vår lilla dotter, född den 20:e november sover extremt dåligt om nätterna och tyvärr var det först för några dagar sen som vi hittade SM, så vi vill köra in henne på det nu. Om man bara hade vetat när hon var mindre
Hon har tidigare varit van att sova på mammas mage eller om vagnen varit i rörelse utomhus, annars har hon varit otröstlig.
Vi har försökt läsa in oss på standardmodellen, men det känns lite oöverskådligt ibland, vi har läst både här och i BB och satt ett schema som skulle passa oss.
Såhär ser schemat ut:
8-9 1 timme mat och sånt enligt SM.
9-11:30 sova.
11:30-13 mat och sånt enligt SM.
13-15:30 sova.
15:30-17:30 vaken och mat enligt SM.
17:30-19:30 sova.
19:30-22:30 vaken och mat enligt SM med avbrott för tupplur om det behövs, bad osv.
22:30-4:30 sova natt.
4:30-4:50 nattmål.
4:50-8 sova.
Är detta ett passande schema för en strax åttaveckors som inte har någon som helst erfarenhet av SM?
Dock så finns det fortfarande några frågor som vi inte lyckats hitta svaren på, jag sätter upp det som en liten lista:
1. Inatt fick vi vagna mellan nattmålet och morgonmålet, alltså hela tiden utom kanske en halvtimme. Hon skrek hemskt när inte vagnen var i rörelse. Är det för att det är första natten? Om hon inte somnar om och har hungerskrik, ska man bryta schemat och ge mer mat mitt i natten då eller vara lite hård och stå ut och låta henne bli riktigt hungrig till morgonen?
2. Hon äter dåligt på morgonen, kanske 150ml vid första målet vid 8 och 65ml vid 11:30. Det GÅR inte att få i henne mer, hon stänger munnen, grinar illa och vill bara sova. Kommer detta att jämna ut sig efter några dagar när hennes mage och sömn kommit in mer i schemat?
3. Vi har inte fått hem vårt andningslarm än, så lillan sover för tillfället på rygg, även om vi tänker lägga henne på mage så fort vi fått larmet. Är det ett problem att byta sovställning mitt i?
Det dyker säkert upp många fler frågor innan dagen ens är slut, men vi börjar här och frågar mer när det dyker upp! Hemskt tacksam för hjälp.
Adam och Irina.