Jag har en liten klätter apa....

Samtalsforum med barnen i fokus
blomman

Inlägg av blomman »

Det är nog nu de äldre barnen och ni vuxna måste vara snabba som kodror, fånga hennes hand INNAN hon slår, och klappa, och glöm inte att säga (precis som om hon gjorde det här alldeles själv) " vad fint du klappar"

Lägg in mer ojjande över den slagne, kanske, om hon slagit t.ex storasyster så kan ni andra samlas runt henne och klappa och krama henne, tycka synd om kinden och ge henne jättemycket uppmärksamhet. Lilla My kommer förmodligen ansluta sig ganska snart till skaran.
Teater är bra, spela över ordentligt när ni klappar om den slagne. :D

När det gäller bärandet, vill hon bli upplyft från början? Eller blir hon bara upplyft av ren vana?
Om ni slutade bära en period? Helt!
En stol gör att man når upp och kan se, utan att lyftas (och det har ni ju redan börjat med!). Gå kan man göra själv. Klätttra i vagnen själv. Upp i barnstolen.

Jobbar barnen ihop mycket? Kan de inte få en egen matdag t.ex, som såklart inkluderar lilla My! Att arbeta tillsammans stärker ju deras flockkänsla, och kanske det är det som hon behöver mest.

Hur mycket social delaktighet har My själv?

Kramar!
tröttmamma

Inlägg av tröttmamma »

Hej.

Tack för ditt snabba svar :!:

Det här med teaterspelande kring stora syster... om jag inte är i samma rum som de när det händer, ska då Tina ropa: My slog mig? :?: Eller? För... om My ser och hör att tina och Dennis kommer springande till mig och pappa och "skvallrar" är det då något negativt eller positivt? Ska barnen lära sig att tala om när det är någon som varit dum eller är det fult att skvallra? Konstig fåga kanske, men jag vill veta.

Bärandet... det är nog både och, ibland vill hon komma upp och ibland är det vi som tar upp henne bara. Men det du säger är ju faktiskt sant :!: Av vilken anledning ska vi gå och bära runt på henne :?: Hon kan ju både klättra springa och gå själv :!: Jag tror, när jag sitter här och fundrar... :idea: Att det är så att de vill hjälpa My för att hon inte ska slå sig eller om de ska se efter henne så om man bär på henne så vet man var man har henne...

Barnen leker nog mest ihop :oops: det är sällan de gör nått "arbete" tillsammans. Men jag köper även den tanken. Duka, duka av, ... :oops: Ja här var det inte lätt. HJÄLP :!: Vad kan de göra mer?

My´s uppgifter är viktiga! Hon:
Släpper ut katterna.
Kastar blöjpåsen i tunnan.
Ger katten vatten och mat.
Plockar av tv-rumsbordet på morgonen.
Slänger skräp.
Sköljer ur nappflaskan.
Ser till att napparna ligger på rätt ställe.
... det är vad jag kommer på så här rakt upp och ner. Sedan hjälper hon till om vi ber henne hämta saker och så. Det är saker som hon själv har valt att göra. det tycker jag är lite kul. hon började och när vi har sett att hon fixar det så har vi börjat be henne om hjälp. Det värmer så gott när jag tänker på det :heart: Jag har liksom inte tänkt på det förut.

Tack för att det finns nån som vill hjälpa oss :!:
:heart: Kram :heart:
Helene
Ewa

Inlägg av Ewa »

Fler tips på arbetsuppgifter:
Röra i grytorna på spisen, stoppa saker i stekpannan (ståendes på en stol framför spisen)
Diska (ståendes på stol framför diskhon) - troligen kommer hon främst hälla vatten mellan olika kärl, smygdricka ur diverse koppar, undersöka strålen osv
:lol:
Plocka ur diskmaskinen
Plocka in tvätt (låt lilltösen ta ut rentvätten ur maskinen, så kan de stora hänga den)
Fylla på kattmat (vi har torrfoder, kanske ska tilläggas)
Hälla olja i badet, hämta handduk
Tända, släcka lampor
Hämta saker i skafferiet/kylskåpet
Dammtorka, skura golv med egen trasa
Städa badrummet med egen svamp

Allt går att göra själv eller gemensamt. Vi har inga veckoscheman, men har man lite större barn, kanske inte det är någon dum idé. Så att de är med på vilka uppgifter man har - och när.

För att sen få bukt med tjongandet, kan man - förutom naturligtvis att fånga handen INNAN och lära sig klappa fint, hundra, tusen gånger om så behövs - också ha lite annan träningskur. Ni som har katt kan ju t.ex. öva på katten. "Titta, där ligger ju x och är kelsjuk. Du som är så bra på att klappa fiiiint, kan inte DU klappa henne!" Det kan man öva på ofta, hela dagarna - så lär man sig snabbt att händerna är bra till annat. Och är man därtill upptagen av en massa andra sysslor om dagarna så blir nog inte så mycket tid över till att tjonga till folk :wink: . Särskilt om man slipper bli upplyft utan att man bett om det - en modig ettåring kan ju det mesta "HELV", faktiskt 8) .

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

tröttmamma skrev:Ska barnen lära sig att tala om när det är någon som varit dum eller är det fult att skvallra? Konstig fåga kanske, men jag vill veta.
:D Energiskt tips: Syskonblocket i Barnaboken :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"