Hej Igen - fortsätter på min "gamla tråd"
Nu är sonen snart 4 månader och allt fungerar bra utom just insomningen på dagarna.
Vi använde inte napp utan kämpade på med vagning och buffning.Detta för att vi var oroliga att den långa nattsömnen skulle störas. Det fungerade bra - alltid lite gnäll och "tuggande" men inte så farligt iallafall.
Nu fungerar nattningarna jättebra (sista delen av matningen sker visserligen i rummet, cirka 5 min , sedan rap, och stopp i säng på mage.) Det fungerar bra. Stor skillnad var när vi tidigarelade natten från 19:30 till 18:55 cirka
Problemet nu är insomningen på dagslurarna.
Han är supertrött ( från pigg till trött på två sekunder..) skriker direkt , trycker in händerna i munnen och är jätteledsen/arg tills han somnar. Det tar inte så lång tid - 5-10 min men är frustrerande då det inte var så för ett par veckor sedan. Han vagnas och jag försöker vara "effektiv" - bestämd och avslutar snabbt osv
Han sover alla dagspass ute i vagn - på sidan då han är stor och inte får plats på mage . Kanske stör det att han inte ligger på mage även då men vårt familjeliv måste ju fungera även med en "ny" bebis

Vi har hund som måste ut på promenader etc och det är praktiskt att ha honom i vagn under dagen.
Han sover oftast fint när han väl somnar. Somnar lätt om ifall han vaknar.
Vi har fungerande schema och jag lägger ofta 10-15 min innan för att han inte ska bli för trött.
Det som "oroar" mig är att han kanske är hungrig och därför biter på händerna och har svårt att komma till ro - eller är han övertrött
Han äter mycket mat ( 200-250 ml per pass Nan 2) men kräks också mycket så jag är osäker på hur mycket han behåller. Jag är också noga med att bara mata inom 1 timme så kanske är han "sugen" igen när det är sovdags
Vårt schema i korta drag.
6:30 Upp och mat
8:30 -10:00 sova ute ( läggs ofta 8:15)
10 - mat
12-14 sova ute
14 - mat
16 sova ute / ibland inne (20-45min - varierar oftast 20)Läggs 15:45
18:30 nattslurk
18:55 natt ( äter nattslurk 03:30)
Att jag lägger 15 min tidigare beror på att han verkar vara trött redan efter 1,5 timmar men då han snart är 4 mån bör han ju kunna vara uppe lite längre?
Har märkt att det är svårare att få honom till ro om jag lägger exakt på tiden eller senare.

Bör jag ge honom en x-tra slurp en tid innan läggning för att komma från skrikandet?
Just nu tror jag detta( strulet vid läggning dagtid) har blivit en dålig vanan som måste brytas.
Lite rörigt blir det men hoppas ni kan hjälpa oss att komma ifrån den "onda spiralen"....
Hör väl inte hit men ska tillägga att vi hade problem med nattningarna för vår stora tjej ända tills hon var 1,5 år. hon var konstant ledsen i upp till 20 min varje gång!! Det var kolossalt jobbigt för alla och vi provade hur mycket som helst - lösningen kom på en kväll då vi bestämde oss för att att lägga 18:45 istället för 19! Ända sedan dess har läggningarna gått problemfritt och hon är idag 2 år och 4 måmader!! Så lösningen kan vara enkel ibland......men jag tror det är det som "spökar" i mina tankar - är rädd för att detta ska upprepas även med Kelwin.