Ska jag ge napp? 3 mån med STORT sugbehov vid insomning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

Ska jag ge napp? 3 mån med STORT sugbehov vid insomning

Inlägg av Novas mamma »

Min 3 månaders är så snuttig! Innan han somnar gråter han mycket, hugger i täcket och trycker in fingrarna i munnen. Han har inte hittat tummen men hållit på på detta sätt lång tid tillbaka ( när jag matade innan sovpassen fungerade läggningarna perfekt - detta började när matningen skulle ske inom en timme för att sedan följas av vakentid - dvs för 5 veckor sedan , cirka)
Han är inte hungrig ( ratar flaskan ) - utan äter bra och är nöjd men varje sovpass inleds med 2-30 minuters skrikande, bitande och sugande på fingrar osv.
Jag har frågat en gång tidigare men fick rådet att avvakta om han skulle hitta tummen och istället ge en snuttis.
Han har snuttis - använder den inte direkt och på dagarna har jag lättare att få honom lugn när jag vagnar - men han är snuttig då också.
Funderar nu på om jag gör honom ( och oss ) en otjänst när han inte får napp? Kanske har han ett stort sugbehov som nu inte tillfredställs???
Han har vid ett par tillfällen tidigare fått napp - han har tagit den , men tappat den så vi bestämde att vi inte skulle ha någon.
Jag får honom lätt lugn med vagning eller buffning vid de tillfällen när han inte är så snuttig. Vissa dagar / tillfällen går det bara att lägga honom - men det verkar som om snuttbehovet inte är lika starkt då. är det möjligt?
Han sover fint när han väl somnar - både på dagen och natten, följer schema och mår bra i övrigt och är alltid glad :D
Det känns olustigt när han skriker eftersom jag egentligen vet att jag tillgodoser alla hans behov ( utom sugbehovet :roll: )
Om det spelar roll så flaskmatas han.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du ge napp. Men kom ihåg att det är du som ska ta bort den också! :wink: :D Vi hade napp tills Edvard var knappt fem månader, han fick den ibland när han hade svårt att komma till ro, men var inte så intresserad egentligen. Han tappade den direkt när han somnade, bra tyckte vi. 8)
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Vår son fick napp när han var 4 månader. Jag var väldigt tveksam innan men så här i efterhand ångrar jag det inte. Det var underbart rogivande för sonen som innan haft en längre period av gnälliga insomningar. From nappintroduktionen somnade Albert på 2 minuter. Vi bestämde dock direkt att nappen endast fick användas i samband med insomning, ALDRIG annars. Efter ett par månader blev nappen allt mer ointressant och i samband med en förkylning i julhelgen (då nappen inte kunnat användas på ett par dagar pga täppt näsa) tog vi bort den. :shock: Den var ju så att säga redan bortglömd så det var egentligen mer fråda om att inte återinföra den. :wink:
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej Igen - fortsätter på min "gamla tråd"
Nu är sonen snart 4 månader och allt fungerar bra utom just insomningen på dagarna.
Vi använde inte napp utan kämpade på med vagning och buffning.Detta för att vi var oroliga att den långa nattsömnen skulle störas. Det fungerade bra - alltid lite gnäll och "tuggande" men inte så farligt iallafall.
Nu fungerar nattningarna jättebra (sista delen av matningen sker visserligen i rummet, cirka 5 min , sedan rap, och stopp i säng på mage.) Det fungerar bra. Stor skillnad var när vi tidigarelade natten från 19:30 till 18:55 cirka :lol:
Problemet nu är insomningen på dagslurarna.
Han är supertrött ( från pigg till trött på två sekunder..) skriker direkt , trycker in händerna i munnen och är jätteledsen/arg tills han somnar. Det tar inte så lång tid - 5-10 min men är frustrerande då det inte var så för ett par veckor sedan. Han vagnas och jag försöker vara "effektiv" - bestämd och avslutar snabbt osv
Han sover alla dagspass ute i vagn - på sidan då han är stor och inte får plats på mage . Kanske stör det att han inte ligger på mage även då men vårt familjeliv måste ju fungera även med en "ny" bebis :?: Vi har hund som måste ut på promenader etc och det är praktiskt att ha honom i vagn under dagen.
Han sover oftast fint när han väl somnar. Somnar lätt om ifall han vaknar.
Vi har fungerande schema och jag lägger ofta 10-15 min innan för att han inte ska bli för trött.
Det som "oroar" mig är att han kanske är hungrig och därför biter på händerna och har svårt att komma till ro - eller är han övertrött :?:
Han äter mycket mat ( 200-250 ml per pass Nan 2) men kräks också mycket så jag är osäker på hur mycket han behåller. Jag är också noga med att bara mata inom 1 timme så kanske är han "sugen" igen när det är sovdags :?:
Vårt schema i korta drag.
6:30 Upp och mat
8:30 -10:00 sova ute ( läggs ofta 8:15)
10 - mat
12-14 sova ute
14 - mat
16 sova ute / ibland inne (20-45min - varierar oftast 20)Läggs 15:45
18:30 nattslurk
18:55 natt ( äter nattslurk 03:30)
Att jag lägger 15 min tidigare beror på att han verkar vara trött redan efter 1,5 timmar men då han snart är 4 mån bör han ju kunna vara uppe lite längre?
Har märkt att det är svårare att få honom till ro om jag lägger exakt på tiden eller senare.
:arrow: Bör jag ge honom en x-tra slurp en tid innan läggning för att komma från skrikandet?
Just nu tror jag detta( strulet vid läggning dagtid) har blivit en dålig vanan som måste brytas.
Lite rörigt blir det men hoppas ni kan hjälpa oss att komma ifrån den "onda spiralen"....

Hör väl inte hit men ska tillägga att vi hade problem med nattningarna för vår stora tjej ända tills hon var 1,5 år. hon var konstant ledsen i upp till 20 min varje gång!! Det var kolossalt jobbigt för alla och vi provade hur mycket som helst - lösningen kom på en kväll då vi bestämde oss för att att lägga 18:45 istället för 19! Ända sedan dess har läggningarna gått problemfritt och hon är idag 2 år och 4 måmader!! Så lösningen kan vara enkel ibland......men jag tror det är det som "spökar" i mina tankar - är rädd för att detta ska upprepas även med Kelwin.
Alexandra - mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jo jag minns att när Tor var för lång för insatserna så var det bara "resesängen" som gällde tyvärr för att han skulle kunna ta hand om uppvak själv.

Jag hade ju schemat 12-45-2-45 till Tor mellan 3-4 mån och detta gjorde att de två 45 min lurarna var lättare att lägga lite var stans (typ vagnen) medans långluren ALLTID var i säng. Var vi borta sov han i deras spjälsäng. :thumbsup:

Som jag räknar nu har ni 11,5-1,5-2-20 och det blir också nästan 15,20 min vilket är helt ok, men då får inte sista luren vara mer än 20 tycker jag. :wink:

Detta med att lägga sig glad och jollra sig till sömns krävs en attityd för att få till!
Det är här skrattet till gonattet kommer in, på ALLA lurar och även till natten. Man skall skratta så där så man kiknar och har ont i magen! De skall i princip BE om att du slutar! Du vet när någon kittlar dig så du skriker att de skall sluta och när de slutar är man alldeles andfådd, man skrattar så man kiknar och när man skrattat klart (allt mellan 5-20 min) tar man emot sängen med GLÄDJE, och läggningen skall ske på långt under 2 min. Flyg in i redan kolsvart rum, gå med ramsan. Sen väcks man med ett särledes glatt hummör också.
Ge detta ca. 3 dagar att införa och sin vecka att följa upp så lovar jag att läggningarna blir bättre och skojigare. Om vi någonsin haft "slarv" med skrattet så märks det på både insomningen och framförallt på uppvaknandet.

En annan sak är att se till att DU är den som väcker!!! På alla lurar! Genom detta säger du att mamma har kontroll på situationen och du behöver inte "bevaka några av dina intressen" själv.

Tror du att du skulle kunna skjuta på 10 målet med kanske 30 min? På det sättet skulle han få mat lite senare och kanske stå sig lite bättre inför luren. Helammar du fortfarande eller ger du smakisar också?

6:30 Upp och mat
8:30 -10:00 sova ute ( läggs ofta 8:15)
10 - mat
12-14 sova ute
14 - mat
16 sova ute / ibland inne (20-45min - varierar oftast 20)Läggs 15:45
18:30 nattslurk
18:55 natt ( äter nattslurk 03:30)

Om jag räknar här så får jag bara ihop 3 mål mat och 1 kvällsslurk (+1 nattmål) Detta är lite för lite också tycker jag. 4 mål+en kvällssluk skall du få in. :wink: Kvällsslurken kan komma så tätt som 1 timme inpå sista (4:de) målet. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

hej och tack för svaret.

jo, han får mat också vid 17:00 - jag hade missat att skriva...
Som läget är nu tror jag inte det är lönt att flytta maten: Han är jättehungrig då.
Anledningen till att vi har natt 11,5 timmar beror på att det är enklare att ta upp barnen olika tider. Nu hinner han äta färdigt tills stora tjejen skall upp och äta frukost kl 7. Både läggs dock i stort sett samtidigt.
Det känns inte som att han inte trivs på sidan i vagnen eftersom han sover både 1,5 och 2 timmar utan problem när han väl somnar. Det borde han väl inte göra om han låg "fel" eller trångt?
Han äter ännu bara Nan 2 - han är 4 mån nästa vecka och då ska han såsmåningom börja med smakiskar.
När ´det gäller skratt så skrattar vi - dock inte så länge. Han blir lätt sur och gnällig sista 30 min på passet. Dock är det i stort sett alltid jag som väcker ( han skriker sällan då ) och han är alltid glad då.
Vi skrattar med storasyster också men inte "på kommando" - det blev så konstlat.. Vi äter välling och borstar tänder - därefter busar - skrattar, kastar boll och gör hennes favoritsyssla - nämligen ge djuren godis. Då somnar och sover hon toppen!
Jag ska anstränga mig med skrattet ett par dagar.´
Återkommer med info igen senare ( storasyster är just nu lagom road.....)
Alexandra - mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Då tycker jag i en kort period tills ni når "smakis" stadiet. Kan du fylla på med lite extra om du känner att du vill senast 30 min innan långluren. Kanske kan detta hjälpa till med att komma till ro lite lättare en kort tid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"