Hej
Min andra tråd heter: Vi blir slagna av lilla My! Och det gör ont!
Så här skrev jag där:
Hej, det är tur ni finns här!
Nu behöver min son och min älsta dotter hjälp med hur de ska hantera att lilla syster slåss!
Lilla My är snart 2 år, i mitten av Maj, har även kallats "lilla klätter apan" här på forumet... Min son 10 år har kommit farande flera gånger de seraste dagarna och gråtit, lillasyter har slagit till honom i ansiktet. Ofta är det att han vill kramas och hon vill inte eller så bär han henne och rätt som det är smäller hon till honom. Det kanske är min son som är lite gåpåig och hon säger ifrån, men jag vill inte att hon ska slå honom... Hur ska jag göra? Framför allt hur ska min son visa att han inte tolererar hennes beteende?
Min älsta dotter, 16 år i April, får oxå smällar av My i tid och otid! Hon har lättare att säga: aj, det gör ont, jag blir ledsen, till My.... men hennes glasögon flyger oftare och oftare nu när My vevar på och det vill vi inte.
Jag kan tycka att jag har fått ganska god insikt i hur man kan vända vissa saker till det lilla barnet och få nya goda vanor på ganska lätta sätt, om man tänker efter lite... men nu är det helt stopp. Det är svårare när det är flera barn inblandade och få var och en att agera på olika sätt för att nå ett visst mål... det lät lite flummigt men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.
Min son... han heter Dennis... han är av den sorten att när systers slag kommer farande i luften skriker NEJ! AJAJ! FY! ... My står bara och tittar på honom och funderar vad han vrålar över...
Tina, min älsta, hon ställer oftast ner My på golvet och säger ÅÅHHH. Men oftast inget mera...
Hur ska jag göra... vi göra? Tilläggas ska nog att hon slår bara sina syskon än så länge, inte mig eller sin pappa!
Lys upp vår väg och hjälp oss att få bort alla hårda slag!
Slut citat...
Ja visst vill hon inte kramas eller bäras vissa gånger, men jag vill inte att hon slår till Tina och Dennis för att få komma ner på golvet. Jag vill att mina barn är snälla mot varandra

För vem vill leka med My om hon pucklar på dem
Pratade med Tina i går och frågade om det bara var när hon bar på My eller ville kramas som snytingarna kom

Men det kunde vara när som helst, som när de var på golvet och lekte, eller när My satt i knä på Tina då Tina läser en bok för henne, om Tina går fram till mig när jag bär på My får Tina en smocka! Och det är ju även det att ibland så stannar hon ju kvar i famnen efter första slaget
Om det bara hade varit när de äldre barnen bar och kramades hade det varit enklare... Bara närkontakt med My om ni båda är på golvet så att My själv kan backa när hon känner att det räcker för hennes del

Men, tänk att det alltid ska vara ett men, eftersom det nu är hur som haver som slagen delas ut, så funkar inte det....
Så är det idag... och så vill vi inte ha det.
Alla tankar och ideer är välkomna
Helene