Social delaktighet fungerar jättebra, han är jätteduktig på att leka med andra barn, äter och sover jättebra (tack Anna), men resten är kaotisk
Han är helt okapabel att leka själv och är världens gnällspik!
Receptet ska ju vara att känna sig behövd, vi har flera uppgifter till honom som t.ex, töma besticklådan, plocka ut tvätten ur torkskåpet, hänga in ny tvätt, dammsuga köket och tvättstugan, hjälpa till att laga mat, sopa golvet, fylla på tomma toalettrullar etc. Det tråkiga är att ofta totalvägrar han att göra det han ska för han "orkar inte", vill inte etc. Vi får hela dagarna hålla på att göra så han genomför sina uppgifter eftersom om han inte gör dem så "klarar vi ju oss inte".
Då kan man ju tro att han skulle ha lust att leka själv, men icke, han är inte ett dugg intresserad av det. När han inte har social delaktivitet eller gör sysslor (efter mycket om och men) så är han två millimeter från sin lillebror (som vill leka själv men inte får en chans), är sur och otrevlig, gnälller, trot
sar eller är en meter från sin pappa eller mig och tramsar eller ställer frågor.
Jag bara känner att han är så påfrestande att det är aldrig roligt, jag bara längtar efter att klockan ska bli läggdags.
När han kommer hem från dagis t.e.x bara bölar han. Han är nog hungrig men vi brukar ge honom en frukt när vi hämtar honom för att höja blodsockret tills mellanmålet är framdukat.
Vad kan vi göra bättre för att vårt dagliga liv ska bli lite roligare.