HJÄLP med SM, äter mindre?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
fras45

HJÄLP med SM, äter mindre?

Inlägg av fras45 »

Började med SM igår o natt har det gått jätte bra! Men imorse så tyckte jag att han åt mindre o börja knöla o blev ledsen=TRÖTT.. La ner honom vaken i sin korg o drog lite o så sov han? Om han nu vaknar innan 2timmar ska jag ge honom mat igen då??Snälla hjälp!
MSJ Lilla Emil 2mån
Elle

Inlägg av Elle »

Hej fras45 och välkommen till Forumet :D

Först en liten teknisk fråga: håll dig till en och samma tråd när det berör samma barn, fyll bara på med nya frågor genom att klicka "besvara". Det blir lättare för oss som vill hjälpa dig :D

Hur gammal är sonen? Det behöver jag veta för att guida dig vidare med SM.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
fras45

Inlägg av fras45 »

han är 8v idag
MSJ Lilla Emil 2mån
Elle

Inlägg av Elle »

Då kan han var inne i sista ökningsperioden och då äts det regel oftare och det tar ett par dagar innan brösten fattar galoppen. Så mata på enligt SM vid varje mål och om han behöver mat lite tätare ett par dagar nu så ge honom det. Magen måste vara mätt för att han ska kunna sova gott :sleep:

Så här gör jag med dottern som just "passerat" sista ökningsperioden: Följ SM vid varje mål genom att börja med bröst 1 och mata tills han släpper, rap, truga med bröst 1 igen, rap, blöjbyte och lite umgänge och sedan bröst 2, rap, bröst 2 igen och rap. Denna matomgång erbjuder du inom en timme, truga i så mycket det bara går ner. Sedan umgås ni och du tar med honom i det du gör (passiv social delaktighet) tex lägger honom bredvid när du viker tvätt etc. När sedan 2 tim har gått sedan du började mata så är det dags att sova. Lägg på mage i vagnen, på med larmet, täck för med en filt och vagna tills han lugnar sig, skaka ngr tag på handtaget och gå bort från vagnen. Avvakta sedan hur han låter, kanske han bara bökar lite och ligger och snackar. Det är fullt tillåtet! Om han jobbar upp sig och blir ledsen så går du dit och vagnar igen tills han tystar och avslutar med skak i handtaget. Upprepa detta tills sonen somnat. Låt honom sedan sova 2 tim, väck sedan och börja om med matning enl SM. Om han vaknar inom en halvtimme så ta upp och erbjud mer mat och sedan ner i vagnen igen och söv om. Vaknar han däremot efter 45 min eller mer så vagna så han somnar om.

Återkom om du har fler frågor och snälla fortsätt i denna tråd :D
Lycka till!
/Elle
fras45

Inlägg av fras45 »

ska man inte ge en insomningsslurk efter umgänget,eller är det bara att lägga honom. jag delammar o ger flaska så det är lite svårt tycker jag. Han äter verkligen tills han spyr. När man söver om dom hur länge brukar det ta innan det sitter med 2tim, han vaknar ju alltid dagtid efter 45min, nu blev det mång frågor hoppas ni kan hjälpa mig.
MSJ Lilla Emil 2mån
fras45

Inlägg av fras45 »

passar på att fråga också om det är vagnen inne som gäller? Har en korg som inte går speciellt bra att söva om han i!!! Men har en känsla av att den blir trång så småningom? När ni går ut på promenad ligger dom på mage? Tycker det är svårt med kläder, vad man ska sätta på dom o har över dom? Hoppas ni orkar med att läsa o svar på mina "dumma" frågor
MSJ Lilla Emil 2mån
Elle

Inlägg av Elle »

Inga frågor är dumma :D

Jag skulle mata enl SM och erbjuda flaska efter bröst 2 tills det absolut inte går ner mer. Nej, han behöver ingen extra slurk innan läggdags utan så mycket det bara går ner inom timmen.

Mitt tips är att du har honom sovandes i vagnen både dag som natt. Det underlättar enomt att kunna hjälpa dem genom vagningen. Kanske inhandla en billig vagn på Blocket? Jag har Lilly på mage även ute och klär på henne varma kläder men ingen bylsig overall och sedan varma filtar över. Men kolla så det inte blir för varmt. Det är bra att isolera värmen genom att lägga filt eller dyl under madrassen så inte kylan kommer in underifrån.

Det är olika hur länge det tar innan 2 tim lurarna sitter.Men allt handlar om en PROPPMÄTT mage och hjälp till att komma till ro.

Kram Elle
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Fras45,

Nu är jag väldans förvirrad också :?
Hej Fras45,

Fortsätt gärna med ALLA dina frågor i en och samma tråd och ett och samma barn. På detta sätter håller vi lättare reda på vad som är sagt och gjort. :wink:

:D Härmed är denna stängd och fortstätter i din första tråd här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 903#123903
Detta är din ursprungliga tråd, min fråga blir vilken vill du att vi fortsätter skriva i fr.o.m nu?

Vi ses i 1 tråd framöver! :D

Ps. se gärna min fråga till dig i den tråden jag händvisar till och fyll också gärna i "profil/signatur" med barnets födelsedatum. :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fras45

Inlägg av fras45 »

Jag fortsätter använda denna tråd. Känns som jag har 1000 frågor. Man undrar varför just jag får såna "småsovar" barn medans vissa kompisar får barn som sover i tid o otid o som tycker man e knäpp som pratar om Anna wahlgren..
Han har ju hittills sovit VÄLDIGT bra på nätterna så man e ju lite rädd att paja nåt nu när man börjar ändra dagarna men det kanke inte är nån fara. När man nu ska hämta på dagis, handla osv, får man göra det alltså efter timmes matningen så det får bli umgänget? Eller hur gör ni? Hoppas ni fortfarande orkar med mina frågor för det kommer nog många flera hihi
TACK!!!
MSJ Lilla Emil 2mån
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, 1000 frågor får man absolut ha, men även lite tålamod. :wink:

Här kommer i alla fall en länk med mina favoriter. Tror du kommer hitta svar på MÅNGA av dina frågor, samt så rekommenderar jag dig att skaffa BB om du inte har det, den svarar också på själva "helhetstänket" som är svårt att förmedla genom korta frågor och korta svar. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Tror du kanske gillar Yosas "långa men jätte bra" länk. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fras45

Inlägg av fras45 »

Hur kan det komma sig att min lillkille hittills sover på kvällar nätter o inte bra på dagarna?? Fattar det inte?
Hur klär ni era små när dom sover ute nu o vad har ni över dom?
MSJ Lilla Emil 2mån
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har alltid varit en säker sovare nattetid men ofta varit knackig dagtid. Det satt nog inte riktigt bra förrän han var 4-5 månader. Och trasslar något nu och då så är det alltid på dagsömnen. Hade det INTE varit för standardmodellen hade det nog varit kaos dag SOM natt tillslut. Barn som sover trassligt dagtid tenderar att stöka mer nattetid på sikt också. Så kämpa på, och se det som en process. Det är ingen "kur" detta, utan ett förhållningsätt som ger ett otroligt gott resultat i det långa loppet. Vissa dagar stökar, de flesta gör det inte, efter ett tag. Det är vad man ska ta fasta på! :D
fras45

Inlägg av fras45 »

jaha då har man e dunder förkyld 8v bebis... Som är ledsen när han ska äta o sova o annars också!!! Har ni nåt tips? Har höjt huvudändan på vagnen men har ändå svårt att sova. Nu kommer ju verkligen inget att funka med sömn osv..
MSJ Lilla Emil 2mån
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tja, när man är så liten och pluttig så skulle jag säga att man får ta en paus från SM. Är man riktigt förkyld är det svårt att äta längre stunder i taget, såklart. Visserligen behöver man illa väl sin sömn och sin mat när man är sjuk, men det går ju inte riktigt att styra så bra då. Man kan ibland docka babyskyddet i vagnen, det brukar vara lättare att sitta och sova. Även på natten. Sova i bärsele kan också vara skönt. Näsdroppar och Näsfrida :heart: innan maten gör att man orkar äta mer, och det är jätteviktigt!
fras45

Inlägg av fras45 »

Jag känner också att det får bli en liten paus nu i SM. ack för tipset med babyskyddet. Han har ju svårt att ligga ner i korgen, men har pallat upp med böcker. Hoppas det inte blir en alltför jobbig natt. Tror ni man kan gå ut med vagn fast han e förkyld?
MSJ Lilla Emil 2mån
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"