Läser er sexårskris-tråd med behållning och blir jätteförvånad när jag upptäcke att min sexåring snart fyller åtta!

VAD HÄNDE? HUR GICK DET TILL????
Och nästa fråga med stora bokstäver: NÄR SLUTADE HAN SEXÅRSKRISA?
Iallafall: De stora sammanbrotten som kom flera gånger dagligen kommer nästan inte alls längre. Jag ser hur han lättare och lättare kan kontrollera känslorna när motgångarna kommer. Någon gång då och då kommer ett vulkanutbrott, men inte alls som det var...
Keligheten är tillbaka! Inte som det en gång var, men väldigt gärna och spontant kramas det.

Ett tag var han ju gudbevars för stor för sånt! 8)
Parallellt med att humöret blivit bättre så har han ju också hunnit komma in i skolans värld. Något som var väldigt jobbigt var ju starten på sexårs. Allt var ju så nytt och märkvärdigt och vi krisade litet i kapp sonen och jag. Nu efter ett halvår i ettan så har jag en kille som lätt som en plätt tar ansvar för att gå själv till skolan, hänga upp sina kläder, plocka ur läxböcker ur ryggan osv. Sånt han för sitt liv inte fixade i fjol! När blev han så duktig?????
Och HUR gick det till då?

Jag tog en sak på allvar: Jag avkrävde ett samtal om dagen! Om hur dagen hade varit, hur hade han känt sig, hur hade jag känt mig... Vad var roligt, vad var jobbigt... Hur skulle man kunna ha gjort istället för att vråla och skrika osv. I dessa samtal gjorde jag klart för honom att jag inte heller kände mig nöjd med hur jag hade gjort i vissa situationer. Ofta satt vi i ett helt svart rum för att kunna prata utan att behöva se varandra i ögonen!

Det funkade bättre när det var något som tyngde!

Vi envisades med att KRAMAS!!!! Iallafall några gånger om dagen!

Jag har fortfarande inte gjort det där arbetsschemat som jag tänkte göra... Han har fortfarande inte några egna sysslor... Vi är lika ostrukturerade allihop i familjen - men vi hjälps åt! Intressant nog så skriver han egna scheman och sätter upp stora mål för sig själv! 8) Det verkar ligga litet i hans natur och är kanske också anledningen till att vi inte behövt strukturera tillvaron så noga.
Skulle kunna skriva ännu mer och trötta ut er totalt med mitt sju år och nio månader snack... men jag nöjer mig nu och avslutar med att bara säga en gång till: När SJUTTON gick det över och HUR????