Knubbis

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
fras45

Knubbis

Inlägg av fras45 »

Har en 8v son som jag idag har börjat med stand.modellen på. Det verkar funka bra hittills men min fråga är att jag delammar o ger flaska. Nån annan med erfarenhet av stand.modellen som ger flaska? Blir inte barnen väldigt runda o knubbiga?? HIHI
MSJ Lilla Emil 2mån
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen hit :D

Jo, mina barn har varit runda och knubbiga, precis som små bebbar "ska" vara :wink: :!:
Jag har både helammat, delammat och gett enbart flaska, och standardmodellen och AW är anledningen till att jag öht har sex barn, så grattis till ditt beslut att standardmodella ditt lilla barn!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fras45

Inlägg av fras45 »

Låter tryggt att det är fler som kör samma med flaska. Har nämligen fått tillsägelse på bvc innan att han går upp för mycket nästan. Vägde 3400 när han födde o nu är han 8v o väger va 5,5 tror jag
MSJ Lilla Emil 2mån
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:evil: Bäbisar som äter flytande KAN inte "gå upp för mycket". Det är ett påhitt som är slopat för länge sedan. Tyvärr är en del BVC-tanter fast i gamla tänk. OM du får ett sådant påpekande igen så ställ en enkel motfråga: Vad händer om han går upp för mycket då? Det finns nämligen inga rön alls som tyder på att runda/feta spädbarn blir feta senare. Det har inga samband. Bäbisar ska äta tills de storknar, så det så!

Så kör du SM och mata på så mycket som någonsin går ner, så blir ni båda lyckliga! :thumbsup:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Då måste jag få säga till dig att inte lyssna på bvc den här gången! Små spädisar ska INTE på något viss alls bantas! De ska ha mat i mängder, så mycket de vill, och överflödet kommer ut i endera änden, jag lovar :!:
Så mata på du, så ska du se att gossen kommer att bli SÅ nöjd!
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

uj, jag och TorpSara var visst ute i samma ärende där :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

PS: min yngsta, som är "blandmatad" från en veckas ålder och vägde 3600 g när hon föddes, vägde när hon var sex veckkor 5 520 g och det var helt "perfekt" enligt min bvc-sköterska! Och perfekt enligt mig också :wink: :D
Jeanette m Rasmus o Linus

Inlägg av Jeanette m Rasmus o Linus »

Strunta vänligt men bestämt i vad de säger och mata på du, så mycket som bara går ner.
Min äldste fördubblade sin födelsevikt på 7 veckor och vägde då 7,2kg :shock: !
Och jag fick inga andra kommentarer än att jag måtte ha väldigt näringsrik bröstmjölk men att jag på något sätt skulle minska ner var aldrig tal om. Idag är han en synnerligen "normal" 5-åring som ligger perfekt på sin kurva, strax över medel.
Stolt mamma till två killar födda nov-02 och jun-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här är en länk som liknar din fundering:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11795
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Leo vägde 4300 när han föddes och var 55 cm lång (jag vet :shock: ). Nu 3 månader gammal väger han ca 8.5kg(som min stora gjorde när hon var mer än dubbelt så gammal...) och är 66.5cm lång. Alltså vikten ligger ÖVER +3SD (översta kurvan)och längden precis under densamma. Han äter bara NAN2.

På Bvc säger de faktiskt inget, förutom de vanliga kommentarerna/skämten. I föräldragruppen är han yngst, men ändå störst. :roll: :wink:

Det finns ett par problem, dock. Han har vuxit ur babyskyddet till bilen, nästan. Bältet som går över magen på honom och som håller fast skyddet på sätet, skär nästan in i magen på honom. Men han är för liten för en större bilbarnstol, eftersom hans nacke inte riktigt är så stadig än, han är ju så ung.
Det andra problemet är att det är svårt att veta hur man ska lyfta upp honom, känns inte som hans axlar pallar tyngden(när man lyfter under armarna) och jag törs inte klämma åt bröstkorgen så hårt som man måste för att en sån guldklump ska kunna lyftas upp utan att anstränga axlarna...

Ja, åsså är det ju vagnen som han egentligen vuxit ur... men det ignorerar jag faktiskt, för han trivs så väl med den och ibland hittar jag honom i alla fall ihopkrupen längst ner i grodställning. :heart: :sleep:

Jag vet, jag kom ifrån ämnet... men jag tänkte att det kanske finns någon som har något bra tips till oss med tunga barn. :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Puffis skrev:Leo vägde 4300 när han föddes och var 55 cm lång (jag vet :shock: ). Nu 3 månader gammal väger han ca 8.5kg(som min stora gjorde när hon var mer än dubbelt så gammal...) och är 66.5cm lång. Alltså vikten ligger ÖVER +3SD (översta kurvan)och längden precis under densamma. Han äter bara NAN2.

På Bvc säger de faktiskt inget, förutom de vanliga kommentarerna/skämten. I föräldragruppen är han yngst, men ändå störst. :roll: :wink:

Det finns ett par problem, dock. Han har vuxit ur babyskyddet till bilen, nästan. Bältet som går över magen på honom och som håller fast skyddet på sätet, skär nästan in i magen på honom. Men han är för liten för en större bilbarnstol, eftersom hans nacke inte riktigt är så stadig än, han är ju så ung.
Det andra problemet är att det är svårt att veta hur man ska lyfta upp honom, känns inte som hans axlar pallar tyngden(när man lyfter under armarna) och jag törs inte klämma åt bröstkorgen så hårt som man måste för att en sån guldklump ska kunna lyftas upp utan att anstränga axlarna...

Ja, åsså är det ju vagnen som han egentligen vuxit ur... men det ignorerar jag faktiskt, för han trivs så väl med den och ibland hittar jag honom i alla fall ihopkrupen längst ner i grodställning. :heart: :sleep:

Jag vet, jag kom ifrån ämnet... men jag tänkte att det kanske finns någon som har något bra tips till oss med tunga barn. :wink:
Karl var ju också i den storleksklassen, ovanför översta kurvan när han var tre månader. När han föddes vägde han 4200 och var 55,5 lång. Han ammades, ammades jämt, sov korta stunder, vaknade o.s.v. Innan vi kurade honom. Vi hade inte hört talas om standardmodellen då.

Det var faktiskt lite jobbigt att amma en sån tung liten klump. Fick ganska ont i nacken för jag satt dåligt och drog upp axlarna. Och jag ammade ju jämt. :roll:

Hans lillasyster gick inte alls upp sådär. Hon sover ju istället för att äta jämt. Så min erfarenhet är att barn kan bli tjockare utan standardmodellen.

Jag lyfte honom bara, oftast en hand under rumpan och den andra runt kroppen. Jag tror inte det gör något alls om du klämmer på honom när du lyfter, värsta som händer är att han kräks. Att akta axlarna är bra, dom går lätt ur led på barn.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"