Mensvärk efter förlossningen

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
sepia
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 19:12

Mensvärk efter förlossningen

Inlägg av sepia »

Är det vanligt med mensvärk 2 månader efter förlossningen? Jag känner som sammandragningar i livmodern, beror det på att jag ammar och att jag känner mer nu när jag har fött 3 barn? Obs mensen har ej kommit igång än och brukar inte göra det på mig de första månaderna vanligtvis när jag ammar.
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Jag tänker direkt att livmodern drar ihop sig, och att det är det som känns.
Tar väl ett litet tag innan de är i sin vanliga storlek igen..men jag vet inte.. :? hoppas någon annan svarar med :)
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Liamsmamma
Inlägg: 121
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 14:34
Ort: Västerbotten

Inlägg av Liamsmamma »

Jag hade starka sammandragningar i samband med amningen så ja ställde samma fråga till min BM. Hon sa att - Livmodern drar ihop sig snabbare och effektivare då man ammar. Kan kännas som diffusa menssmärtor. Livmodern skall ju återgå till sin forna storlek.
När det gäller mensen så hörs den ofta utebli så länge du hel ammar dvs med ca 4tim mellanrum.
Jag slutade amma vid 2 1/2 mån å har fortfarande inte fått tillbaka min mens :shock: det hörs vara väldigt individuellt.
:)
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag hade också starka sammandragningar när jag ammade, i perioder, och det är ingenting farligt alls alltså. Första gången kom mensen inte tillbaka förrän barnet var 8 mån (och jag helammade bara till 4 mån), andra gången kom det tillbaka redan vid 2,5 mån (och jag helammade åter till 4 mån). Snacka om snopen :shock: !
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Får jag ställa en följdfråga? Är det vanligt att mensvärk försvinner efter förlossning? Jag brukade ha ganska kraftig mensvärk innan jag fick barnen, men numera känner jag ingenting :lol: Är det någon annan som varit med om samma sak? Vet någon vad det beror på?
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag vet att min mamma hade kraftig mensvärk, upp mot ryggen och även så hon kräktes, på slutet innan hon blev gravid med mig.
Sedan efter jag fötts var den smärtsamma mensvärken borta!
Har även en kompis från grundskolan vars mamma planerade henne för att bli av med mensvärken :shock: :D och det fungerade...
Varför det kan bli så vet jag inte, bara att det kan bli så.
hormonellt?!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"