"Rör inte min delaktighet" + "Leia utforskare

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Nancy

"Rör inte min delaktighet" + "Leia utforskare

Inlägg av Nancy »

1. Leia 2,5 år älskar sin välling :heart: Den dricks morgon och kväll i flaska med tillhörande pip. På kvällen gör mamma välling medans Leia och Lussi badar tillsammans med pappa. Efter badet tassar Leia ut klädd i pyjamas och med håret fuktigt och tar sin vällingflaska vid micron i köket. Vällingen dricks sen i soffan.

Strax före nyår hade mamma missuppfattat alltihop. Knasmamman hade ställt vällingen på vardagsrumsbordet :shock:

Leia tog flaskan, bar den till micron i köket, ställde den på köksbänken för att två sekunder senare ta tillbaks den och gå in till soffan. Ordningen återställd.

2. Leia som "Dora utforskaren" (för er som sett denna tecknade figur på tv4 eller Nickelodeon).

Igår var det nyårsafton. Hela familjen förkylda och hade häckat i myskläder inomhus i flera dagar. Leia började bli stingslig :x och mamman och pappan insåg att det berodde nog ganska mycket på brist på både delaktighet och utevistelse...

Lite bättre blev det då Leia hjälpte mamma att göra chokladmousse men gud nåde om nåt inte gick Leias väg :evil:

Pappan sa resolut efter maten: "nu tar jag med Leia ut. Vi tar med ficklampan". Vet inte vem som började men nån sa plötsligt: "vi kan gå NED för trappan, ÖVER gårdsplanen och FRAM till soptunnorna". Jag började sjunga Doras sång: "Kom igen let´s go, allihopa vi gå, kom igen sluta hasa, jag vet att vi kan klarat".

Sen sa pappa att vi behövde en karta vilket mamman snabbt tillverkade. Leia var med på noterna och vi repeterade noga: "trappan, gårdsplanen, soptunnorna".

En mycket lycklig Leia kom tillbaks efter äventyret. Pappa hade minsann också fått en skymt av tjyv-räven Swiper så då hade de stannat, sträckt ut armen och sagt: "Swiper inte stjäla, Swiper inte stjäla".

:wink: Enda missen var att vi glömde att Leia ju har en ryggsäck, precis som Dora. "Ryggsäck, ryggsäck, ryggsäckar är packade med mer än blott en grej, allt som du behöver kan jag skaffa fram åt dig". (vadå tv-överdos :roll: )

Det får bli nästa gång :wink: :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:lol: :heart: :lol:

Ja, där visar ju Leia hur viktigt barn tycker det är med rutiner och arbete :!:
Och Dora älskas här hemma också, tjejerna har data-Dora-spel, som är jättebra! Men kanske är det allra roligast att köra Dora live, som Leia gjorde :wink: :?: :!:

Kram på er, och glöm nu inte ryggsäcken nästa gång :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:heart: :lol:
Sussi

Inlägg av Sussi »

:heart: :heart: :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: :heart: Tack för att ni läste :thumbsup:

Jo du har rätt Mia, inte glömma "Ryggsäck, ryggsäck..." nästa gång :P :lol:

Nyfiken på dataspelen blir jag... :roll: Är dom dyra :?:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Låter som en perfekt tillvaro Nancy :D .

Vi har också en liten "Dora" här hemma - dock är seriefiguren inte lika populär hos mamma :roll: Chokladmousse är däremot mitt livs last och jag påstår mig sitta på världens bästa recept också, om du vill ha det :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nancy skrev::
Nyfiken på dataspelen blir jag... :roll: Är dom dyra :?:
Nja, inte är det väl precis tokbilligt - och oftast är det så att de riktigt bra spelen kostar lite mer...
TROR vi betalade 398 för Doraspelet förra året - och det ÄR verkligen kul och bra! Alice som fyller tre i januari behärskar det jättebra!
Och bolibompaspelet är också väldigt kul! Kan rekommenderas. Nu ska jag inte sväva iväg mer i den här tråden :wink: :lol:
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Antonias mamma skrev:Låter som en perfekt tillvaro Nancy :D .
:wink: Ja visst gör det. Vi är nästan alltid sådär härligt spontana, brister ut i sång titt som tätt och... ja... lite som familjen von Trapp skulle jag tro :roll: :wink: :lol:

Gulle dig, vill jättegärna ha receptet på chokladmoussen :heart: Kanske bäst att du skriver det här annars får du bara protester från andra chokladfans :wink:

Mia: Ja värst vad du svävar iväg och är snäll och svarar på nyfikna frågor :wink: :heart: Tack för svar :D Jag kan efter lite utforskningar ( :roll: ) tipsa om att discshop just nu har nån slags Dora-kampanj med extrapris på både spel och film.

:heart: Kram på er från Nancy
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Här kommer receptet - som inte alls är mitt utan Jamie Olivers. Men jag ser gärna till så att fler får ta del av det - det är helt underbart :!:

CHOKLADMOUSSE A LA JAMIE OLIVER
4 PERS.

200 G GOD MÖRK CHOKLAD, BRUTEN I BITAR (OBS - INTE vanlig mjölkchoklad)
50 G SMÖR I BITAR
3,5 DL VISPGRÄDDE
2 STORA ÄGG
1 MSK GOD WHISKY
2 MSK GOD, FLYTANDE HONUNG

SMÄLT CHOKLADEN TILLSAMMANS MED SMÖRET I KASTRULL PÅ SVAG VÄRME ELLER I VATTENBAD. VISPA GRÄDDEN, INTE FÖR HÅRT. VISPA ÄGG OCH HONUNG PÖSIGT. (DELA INTE PÅ GULAN OCH VITAN). VÄND NER CHOKLAD, GRÄDDE OCH WHISKY I ÄGGSMETEN.
SKEDA UPP I SNYGGA GLAS OCH KYL I NÅGRA TIMMAR.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Stort tack Antonias mamma :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"