Vi blir slagna av lilla My! Och det gör ont!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
tröttmamma

Vi blir slagna av lilla My! Och det gör ont!

Inlägg av tröttmamma »

Hej, det är tur ni finns här!
:heart: :heart: :heart:

Nu behöver min son och min älsta dotter hjälp med hur de ska hantera att lilla syster slåss! :cry:

Lilla My är snart 2 år, i mitten av Maj, har även kallats "lilla klätter apan" här på forumet... Min son 10 år har kommit farande flera gånger de seraste dagarna och gråtit, lillasyter har slagit till honom i ansiktet. Ofta är det att han vill kramas och hon vill inte eller så bär han henne och rätt som det är smäller hon till honom. Det kanske är min son som är lite gåpåig och hon säger ifrån, men jag vill inte att hon ska slå honom... Hur ska jag göra? Framför allt hur ska min son visa att han inte tolererar hennes beteende?

Min älsta dotter, 16 år i April, får oxå smällar av My i tid och otid! Hon har lättare att säga: aj, det gör ont, jag blir ledsen, till My.... men hennes glasögon flyger oftare och oftare nu när My vevar på och det vill vi inte. :cry:

Jag kan tycka att jag har fått ganska god insikt i hur man kan vända vissa saker till det lilla barnet och få nya goda vanor på ganska lätta sätt, :oops: om man tänker efter lite... men nu är det helt stopp. Det är svårare när det är flera barn inblandade och få var och en att agera på olika sätt för att nå ett visst mål... det lät lite flummigt men jag hoppas att ni förstår hur jag menar. :-k

Min son... han heter Dennis... han är av den sorten att när systers slag kommer farande i luften skriker NEJ! AJAJ! FY! ... My står bara och tittar på honom och funderar vad han vrålar över... :?:
Tina, min älsta, hon ställer oftast ner My på golvet och säger ÅÅHHH. Men oftast inget mera...

Hur ska jag göra... vi göra? Tilläggas ska nog att hon slår bara sina syskon än så länge, inte mig eller sin pappa!

Lys upp vår väg :idea: och hjälp oss att få bort alla hårda slag!
Helene
blomman

Re: Vi blir slagna av lilla My! Och det gör ont!

Inlägg av blomman »

tröttmamma skrev: Framför allt hur ska min son visa att han inte tolererar hennes beteende?
Hej Helene!

Jag har inte tid att skriva så långt, tyvärr.

Han ska inte alls visa att han inte tolererar hennes beteende, han ska visa hur man gör!
För det är ju det hon behöver och vill veta!

Han får ta hennes hand i sin och klappa sig själv, eller båda hennes armar och krama om sig själv.. åt henne. Samtidigt säger han " Man klappar/kramar".
Han får dessutom lära sig att försöka hinna haffa handen innan den slår och klappa med den.
Naturligtvis kan resten av familjen ojja sig väldigt över hans onda kind som blivit slagen, klappa och blåsa och på så sätt visa lilla klätterapan hur man gör när man "råkat" slå till någon.

Precis likadant för storasyster, visa och leda, visa i handling för lillasyster hur man gör! Alltid visa den rätta vägen!

Mitt svar känns lite osammanhängande, hoppas det går att tyda. Nu ska jag äta barnens middag, de har matdag på onsdagar och idag är det kyckling tydligen!

Kram Blomman!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"