Fel på andningslarmet

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Kalaskakan

Fel på andningslarmet

Inlägg av Kalaskakan »

Hej där kära Andningslarmsanvändare!

Vi har fått fel på vår andningslarm, en "Babysense II". Enda skillnaden idag mot alla andra dagar den fungerat felfritt är att jag sänkte bottnet i em:s.

Larmet har utlöst 4 gånger, när jag la stackars övertrötta Klimp för 4e gången för en em-lur gick jag in då han hade somnat, eftersom den har behagat att utlösa efter ca 10 minuter.
Den gröna lampan har blinkat hela tiden - inga röda; han andades, jag både såg och hörde och vips där gick larmet.

:shock: möh?

Min fråga lyder; hur göra inatt? Lägga honom på mage iaf?
Jag har aldrig tidigare nojat över andningsuppehåll men efter 1½ månad med det fungerande andningslarmet har jag nu vaggats in i en "säkerhet". Skulle han få andningsuppehåll så larmar det ju.

Jag kan omöjligtvis utsätta honom för x-antal uppvak pga larmtjutet inatt.
Jag har felsökt, dubbelkollat kablar, satt plattorna som de skall. Klimp själv är lika kry idag som igår osv osv.

Hur skulle ni garvade mammor och pappor ha gjort?

Med vänliga hälsningar
//Kalaskakan
kiki

Inlägg av kiki »

oj, vad jobbigt, jag vet att vi hade problem ibland då var det nästan alltid lakanen som var problemet, det hade liksom blivit för tjockt eller så låg det över plattan.
så testa att bädda om med lite mindre lakan, och speciellt draglakanet ställde till det.

hoppas det blir bättre
kram kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Tack för svar kiki!

Hmmm :? kruxet är att det inte är ngn skillnad på lakanen, det är exakt samma som det var innan jag sänkte bottnet. Nivån på liggunderlaget är enda skillnaden.

Jag testar att smyga mig in efter att ha lagt honom ikväll, jag får vara snabb med att stänga av den om den går igång.

Jaa verkligen jobbigt.
Tack igen för svar :)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Min son hoppade på en av plattorna till vårat larm, då uppförde det sig sådär sen. Blinkade grönt och larmade samtidigt. Vi fick byta platta. Vi kunde inte ha det alls, det tog inte 10 minuter, bara en halv minut innan det larmade.
Vad jag hade gjort, jag hade låtit Liv sova utan det om det gick sönder igen, tills jag fick tag i ett nytt. Man har ju inte mycket val, det kan ju inte tjuta hela tiden, är det ändå sönder så kanske det inte larmar ändå om det ska larma.
På rygg kan du ju lägga honom, men det kanske stör hans sömn. Jag vet inte, jag hade inte gjort så, för Liv skulle ha vänt på sig ändå.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Tack Susannee!

Jag låter den vara avstängd inatt, jag körde "ändå" de tre-fyra första kurnätter utan larmet och var lugn då. Som du säger, bättre att det får vara avstängt än att den tjuter på måfå.

För blinka grönt OCH larma - då ÄR det galet.

Tack för ditt svar :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du! :D

Kanske har larmet spelat ut sin roll nu ändå. Klimp är ju ändå snart 8 mån. Vi har kvar larmet just för att det inte alls strular men jag skulle inte tveka att ta bort det nu när sötis är 9 månader. Hon har sovit utan många nätter nu i jul, t ex.

Spara till nästa Klimp?! :wink:

Själv ska jag låna ut mitt till lillebror och hans blivande bebis. Ska försöka att inte lära de ömma två "allt jag kan! nu bara... om dom inte vill förstås... :wink: :roll:

Kram!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Man måste också gnälla hos tillverkaren / återförsäljaren! Sådär ska larm INTE uppföra sig, och det får man inte låta ske. Det underblåser bara det envisa ryktet som etablissemanget (som avråder från larm, barockt nog) underhåller: att larmen inte är tillförlitliga.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ohoj vilken superb service jag fick, jag ringde (efter att ha skickat mail dagen det hände) in till firman dagen därpå och beskrev fallet.
Han kunde inte heller klura ut vad som felade så jag fick genast komma och hämta ut ett nytt andningslarm :thumbsup: *Service*

Bara det att... jag har nog klurat ut vad som orsakade det hela. Nämligen Klimpen, för Klimpen lyckades med konststycket att få splittnya larmet att larma :roll: :oops: i ren protest då han inte gick med på att det var lur och envisa mamman drog på dammsugaren.

Han "hoppade" sönder det nya och jag misstänker att så även var fallet med det gamla. Dock, och det sa mannen på firman, skall ett välfungernade larm inte blinka grönt!

Klimp har sin vilja, han ville inte läggas för em-lur och bökade till 1000. Han går numer upp i krypställning där han gungar fram och tillbaka om och om igen, denna gymnastik av en 11-kilos minimänniska, många ggr på raken tror jag inte att larmen är kontruerade för.

Så nu kör jag utan larm, jag bara inte kan med att ringa in till firman igen ty det inte ens blinkar ngn lampa utan larmet går efter 5 sek.

Tack Tinis unt Anna för kommentarer :) :thumbsup:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Vår första aktiva larmsabotör, alltså :^o :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"