Korta dagsluren?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

Korta dagsluren?

Inlägg av fjällström »

Sara 2.5år sover bra, men vi funderar lite fram och tillbaka på om vi ska korta dagsluren eller inte... Oftast så tar det minst 45 minuter innan hon somnar på dagen. Hon är aldrig ledsen, utan pratar, skrattar och busar i sin säng innan hon somnar. Sover hon bara 45 min på dagen så somnar hon bra till natten och sover fram till klockan sju. Sover hon 1.5 timma på dagen så tar insomningen till natten lång tid och dessutom stökar hon då en del på natten. Ofta ligger hon vaken 1-2 timmar och pratar och busar i sängen (mitt i natten :? ) Då är hon ju toktrött nästa dag... Kanske vore det idé att minska dagsluren till 45 min och få långa nätter istället :?: :!: Vissa dagar somnar hon aldrig på dagen och verkar klara sig rätt bra iaf.

Vad tror ni :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Ewa

Inlägg av Ewa »

Japp! Jag tror precis som ni. Och så gjorde vi här också. Vid 2,5 år minskade vi till 45 min. Tar hon lång tid på sig att somna på dagen skulle du kunna införa saga+sovlur i kombination. Dvs. först får hon lyssna på en cd-saga (finns i varierande längder förstås men många på runt 45 min) och kanske ha några böcker i sängen. Därefter får hon sova i 45 min. Lite passning kanske krävs i början så att du någorlunda hyfsat klockar så hon inte sover mer än 45 min. Vilan med saga har vi för vår nu och införde det i somras när han var drygt 3. I början (och väldigt länge) sov han 45 min iaf, sedan har det växlat mellan 5, 20 och 45 min och ibland inte alls, men han vilar ändå. Och sätter du den rutinen nu, så har du den ju redan inkörd när hon inte längre behöver SOVA, men ändå vila lite mitt på dagen. Toppen, tycker vi!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "