Jo!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

MEN HÄRREGUD!! :twisted:

:twisted: Låt mig få vässa mina klor på den där gynekologen ett tag säger jag bara... :twisted: (ja ja, jag är en Terrier, så jag får väl se till att vässa tänderna på henne också då! :P :twisted: )

:cry: Stackars fjällmor med familj. Kan ni inte hoppa över den däringa elakingen nästa gång?

:heart: Massa kärlek och kramar till er och detta kommer att gå BRA, för det VET jag! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Kära Fjällan jag sänder en lång och mycket varm kram från Skåne. Denna kramen kommer att utplåna alla beska komentarer från läkaren som missat det viktigaste i sin utbildning och i sitt liv nämligen empati, förmågan att leva sig in i andra människors känslor. Så du, det är inte dig det är synd om (även om det känns så just nu och jag förstår det) utan det är läkaren det är synd om.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: :o :twisted:
Jag hittar faktiskt inga ORD!! :shock: Jo, ett - fördjävligt :!:
Så där gör man bara inte!

kramar via rymden från Ulricehamn!! :heart:
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så då träffade du en Drake på riktigt... :shock: :o

Jaja.. de finns. Och de har INGEN empati :roll:

DU är stark.

Kan vad som helst.

Glöm inte det.

:!:

:heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jo visst... Drakar finns - häxor också! Jag har inte hängt med här på tråden på ett tag, men har hämtat upp en del nu.

Vill bara hänga på alla andra med litet peppning! Lyssna BARA på den BM och glöm den där haggan... och sen ska du veta att jag har haft jättehögt blodtryck båda gångerna mot slutet och när Gustav föddes så kissade jag bort 7 kg på tre dagar! Det är ju för 17 vatten och det borde den där UL-syrran veta!

1000 kramar till dig! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Käraste fjällmor, raraste du som alltid peppar oss andra. Hoppas att du kan ta till dig den pepp som kommit och lyssnar på alla kloka inlägg som skrivits.

Jag kan känna igen mig i mycket av det du berättar om. Sommaren som gick var ju helknasig och trots att jag för det mesta träffade underbara peroner som din BM fanns där även en del nötter som visade på noll empati. Nej, aldrig så elakt som den läkaren du träffade men väl kommentarer som förminskade och träffade rätt i hjärtat. Ett hjärta som redan var ganska tärt efter allt som hela tiden hände. Jag hade nån naiv idé att alla inom sjukvården visade hänsyn till gravida kvinnor men så var det inte alltid.

Försök om det är möjligt att bara ta till dig de människor som är varma. Det är ju så svårt men försök tänka att denna människas brister inte är dina brister. Hon har ingen personlig relation till dig och därför är hennes agerande inget som har med dig att göra.

Det kanske tar ett tag innan du helt kommer över den här händelsen men om du tror på mitt ord om tidens läkande kraft i kombination med kärleken från de dina så lovar jag att det kommer att sluta göra ont. Snart har du dessutom den mest ljuvliga lilla bebis att distrahera dina tankar och bara ge plats för det goda och fina :heart:

:heart: All upptänklig värme och kärlek från Nancy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Lite pepp och kramar från mig med :heart:

Att säga åt en gravid kvinna att INTE gå upp i vkit är hur dumt som helst, lika dumt som att säga åt en fisk att sluta simma, typ :roll: (jag veeet, det var en usel jämförelse :lol: )
Skät å sido, du vet och alla andra vet det också, att man går ner i vikt efter förlossningen, och att banta under en graviditet är faktiskt FARLIGT för barnet! Så fokusera nu på att må bra och ladda batterierna till dagen D, vila och ät c-vitaminer, sitt ute i solen om du kan en stund på dagen om du orkar och vädret tillåter, och undvik salt!
Vi ber till Han där uppe att du slipper se Draken nåt mer, och får en toppenförlossning när det är dags!

Du är så vacker och klok, låt nu inte det här ta glädjen från din babylycka som väntar!!!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :cry: :heart: :) :heart:

ÅH va jag är glad nu över att jag bestämde mig (till slut) för att berätta här vad som hänt...

Hjärtinnerligt TACK till Er alla!

Kram, länge
/Fjällmor
blomman

Inlägg av blomman »

Vilken :twisted: läkare!!!!

Jag har inga ord för ett sånt pucko... :evil:

Skickar massor, massor med kramar :heart: till dig och hoppas du kan skaka av dig hennes idiotiska ord!!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :cry:

Ingen ska behöva stå ut med sån skit :twisted:

Kramar i massor till finaste Fjällmor

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Åse

Inlägg av Åse »

Åh, Fjällmor, förfärligt att behöva åka så långt och sen få det där hemska bemötandet :(

Sjukvården har lagstadgat krav på sig att bl a visa patienten omtanke och respekt. Om det hjälper dig kan du tänka över möjligheten att anmäla hennes bemötande till HSAN (Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd). http://www.hsan.se/informationsbroschyr.doc

En anmälan skulle säkert vara på sin plats och göra hennes chefer uppmärksamma på ett problem som säkert fler än du fått lida av. Men det tar förstås kraft, och den ska du ju bara lägga om du tror att du kan avvara den och att själva handlingen gör att du känner dig starkare.

Annars hoppas jag som de andra att du orkar skaka av dig upplevelsen, glädjas åt din fantastiska BM och framför allt din egen känsla, kunskap och klokhet - och stå ut tills du och din familj snart får möta Bonzo! :heart:

Kram Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fjällmor! Inte nog med att ni ska kuska halva nordsverige för att komma till sjukhus. Det är en dåre som jobbar där när ni väl komemr fram! :roll:

Skönt att du har en förnuftig BM, som kan handskas med såväl det medicinska som det mänskliga.

Men den där läkaren. Allvarligt. Det måste väl vara snudd på tjänstefel att reta upp en gravid kvinna genom DUMMA kommentarer om vikten, som söker vård för högt blodtryck? Hade det varit jag som möttes av något liknande skulle mitt blodtryck skjuta rakt upp till månen. (Och jag har eländigt lågt blodtryck....! :lol: )

Känner du att du faktiskt vill göra något med den negativa upplevelse du fick, så tycker jag att du ska ta kontakt med läkaren i fråga, förklara hur du upplevt mottagandet och hur illa det tar, hur kontraproduktivt det är och hur dåligt det fick dig att må. Gjort är gjort för den här gången, men hon ska ju möta nya patienter, nya människor i behov av vettig vård.

Men kanske har du redan borstat av dig?

Hoppas att du mår bra oavsett!

Kram
Ulrika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D Försöker mig på ett Päiviskt Fokus-Skifte! :D

(i syfte att kärleksspränga bort effekterna av läkarbesöket)

POSITIVA saker som hänt den senaste veckan är:

:heart: De 2 nätter jag mådde som sämst, och då även bebis Bonzo var betänkligt lugn i magen, vaknade jag av att Lillchippen (skoterolyckan, om ni minns..? ) stod och höll sina händer beskyddande över bebismagen. Natt 2 log han mot mig. Då visste jag att bebis var ok!

:heart: När vi kom in till BB för inläggning var det vår BM från Lotass förlossning som tog emot oss, och jobbade hela natten!

:heart: Bonzo vände sig!

:heart: Lotass har haft genrep hos barnvakterna inför den stora dagen, och gjorde det med bravur! Såklart! Somnade långlur på en madrass på golvet hemma hos fiskepolisen... 8)

:heart: Pyjamasjul - kan det bli bättre..?
Alla klappar redan på morgonen, mamman på en madrass på golvet och unghögen runt om... Mys! :heart:

:heart: Vid återbesöket på sjukhuset fick jag ta några av proverna i det rum Lotass föddes i... wow!

:heart: Hos min BM fick jag veta att mina instinkter är på topp även om kroppen min gett opp... :P

:heart: Lotass har anpassat sig väl till rådande situation. För att Fjällfar ska hinna serva båda sina sjuklingar och ändå få lite jobb gjort lever vi "tältliv" i storsängen...med samsovning, medicinering, läsning och fika. Jag bara pussar nattnatt som vanligt och vänder ryggen till så gör han natt
"bakon dej mamma, ligger jag, nattnatt...du kan läsa boken nu" :D
De enda gånger som oroar är mina toabesök. Liten Stor Lotass känner ansvar för sin mamma som inte kan gå så bra, så han följer gärna med. Med en stöttande hand i min... HUR skulle jag klara mig utan honom..? :heart:

:heart: Värktabletterna jag fick mot huvudvärken biter på bäckensmärtorna, så nu får jag sova gott nattetid...

:sleep: Nattnattkramen, mina vänner :sleep:

/Fjällmor
K-ina

Inlägg av K-ina »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :heart: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ljuvligt!
Å jag längtar efter att få träffa er :heart: