Min son behöver vila hjärnan!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
tröttmamma

Min son behöver vila hjärnan!

Inlägg av tröttmamma »

Min son är 10 år! (Född 1997) Han är en nervös gosse som har varit mycket mörkrädd, han sov hos mig och min man tills jag var höggravid med lillasyster, våren 2006. Han var då nästan 9 år. Då sa jag sonika att du får inte plats! Var snäll och sov i din säng! Och det gjorde han... men med radio på, fläkt på och fönster öppet. Det som stör mig mest i det hela är radion. Han kan vakna på morgonen och berätta värsta nyheter som varit med på radion och alla program nattetid är inte så barnvänliga heller! Och med tanke på hur mycket han kan berätta om nyheterna och andra radioprogram, funderar jag på hur mycket han sover igenterligen. Men han går liksom på högvarv hela dygnet, hjärnan jobbar och sliter dag som natt och han har svårt att konsentrera sig och lyssna och bara sitta och inget göra. Han ligger normalt intulektuellt säger lärarna, men han är okoncentrerad... har myckt att göra, toabesök, vässa pennan, titta ut genom fönstret...

Vi har försökt med att stänga av radion, då vaknar han. Vi har bytt ut radion mot CD-skiva men det är tråkigt... Men om jag fick som jag ville så skulle han sova lugnt hela natten utan ljud, för hans hjärna behöver vila! Men hur gör jag? Hur får jag mitt min annars så goa son lugn och go, som han var när han var mindre. Ja för han har varit lugnare, han blev så här när han var tre år kanske... inte sova själv... vaknade skrikande,,, kallsvettig,,, nattliga promenader....

Snälla hjälp mig, led mig rätt så att min son får bli lugn och må bra!

Tack, tröttmamma
cissii

Inlägg av cissii »

hej :D

Din son är jag, eller jag menar jag är eller har varit likadan. (Och jag är fullkomligt normal trots detta, alltså intellektuellt .....)
Mitt råd är att SHN kura sonen med ramsan trots att han är tio.
Jag SHN kurade mig själv vid 27 års ålder, och nu sover jag för första gången själv, dvs jag lägger mig lugnt och skönt ner och somnar. Jag somnar inte till tv - blinkade med svettpärlor på pannan vid 03.
Läs om sömnproblem genom ett kognitivt beteendeterapi perspektiv och om SHN, och lägg upp en strategi är mitt råd.

Paradoxen är ju att allt som sonen behöver för att känna sig lugn om natten är oxå det som håller fast rädslan. Så länge han har på tex radion så kan han inte släppa rädslan. Han får aldrig inse att det inte finns något farligt.
Några tankar från mig. Och hjälper du honom med det här nu så gör du honom en supertjänst, tro mig! Sova lugnt är en frihet alla borde få åtnjuta. :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "