1-åring som "kväljer" sig själv!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
sniggelina

1-åring som "kväljer" sig själv!

Inlägg av sniggelina »

När vår dotter närmade sig 11 månader så började det krångla med maten. Hon skrek och protesterade i början men när hon väl fått smak på maten så gick det oftast rätt bra. Inga större problem då alltså.
Nu de sista 2 veckorna(ska tilläggas att vi bott i Thailand i 2 månader och kom hem i samma veva) så kanske hon äter några skedar och sen börjar hon hosta och hulka och liksom trycka bak sin egen tunga som för att framkalla en kräkning. Ibland kräks hon ibland hinner jag avvärja det med att ge henne vatten.
Jag har provat alla varianter av mat; burkmat, plockmat som hon får äta/leka med själv olika varianter av hemlagat osv med samma hulkresultat.
Vad kan detta bero på och hur ska jag hantera det? Gröt går för det mesta rätt bra. bm
Jag vill ju att matstunden ska vara ngt posetivt och inte fyllt av tvång och obehag!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej
Jag vet inte vad det kan bero på. Hoppas någon annan kan svara.
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Hur menar du med tvång? Tvingar du henne på något sätt? Sätter hon i halsen?
sniggelina

Inlägg av sniggelina »

Hej!
Det som händer är att hon tar en eller kanske två skedar och sväljer som vanligt -verkar inte tycka att det är äckligt eller otäckt på ngt vis-och sen nar hon tar nästa sked så börjar hon hosta och det låter ungefär som om hon trycker bak sin tunga och sätter igång kräkreflexen. Jag misstänker att det är en fix idè för nu de sista dagarna så går det rätt bra emellanåt. Jag har även testat att inte ge henne uppmärksamhet när hon sätter igång att hosta och ibland har hon då slutat och tittat förvånat på mig. Detta händer även när hon petar in bitar i munnen själv.
Men som sagt så är det upp och ner och jag försöker att inte lägga så stor vikt vid det utan hoppas att det kommar igång. Även om det är svårt när hon inte får i sig just nånting på en hel dag. Särskilt som jag håller på att sluta amma oxå. Det är ju så enkelt att ta till bröstet eftersom det alltid funkar men tjejen måste ju få i sig riktig mat! (och så ska jag börja jobba snart oxå...)
Är tacksam för alla tankar kring detta! :-)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

sniggelina skrev:Hej!
Jag misstänker att det är en fix idè för nu de sista dagarna så går det rätt bra emellanåt. Jag har även testat att inte ge henne uppmärksamhet när hon sätter igång att hosta och ibland har hon då slutat och tittat förvånat på mig.
Ja, är det så så verkar ju lösningen vara att inte visa så mycket reaktioner. Helst ingen.

Hon är ju ganska stor, du kan ju servera lagom plockmat, äta själv och prata om något trevligt. Inte kommentera maten eller ätandet alls. Och inget småätande för då blir ju aptiten sämre. Att amma får väl räknas dit också. Jag brukar amma alldeles före eller efter maten så det hör till målet. Efter är väl bäst för aptiten, men min dotter märks det ingen skillnad hur jag gör. Ibland kanske man måste sluta om det har kommit att ersätta maten. Och om du ändå vill sluta så gör det bara.
Sen serverar du den mat du tycker hon borde äta, på lagom tider så har du gett henne förutsättningarna. Jag förstår att det är jobbigt och du blir orolig när hon inte äter bra, men det är dumt att visa det.

Någon annan kanske har mer att tillägga.
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

Hej,
Känner två familjer som haft barn som betett sig på liknande vis. Men de stoppade fingrarna i munnen för att framkalla kräkreflex/kräkning. Detta var barn i utmärkt omsorgsfulla familjer - så inget ont om föräldrarna! Och boten var: ignorera!

Kram Karin
Ollesmamma
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"