6 månader och 2 lurar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bettty

6 månader och 2 lurar?

Inlägg av Bettty »

Hej. Jag har skrivit ett par gånger om att läggningarna börjat gå sämre. Jag har gjort som ni föreslagit och stannat inne hos henne längre och solfjädrat. Det har tyvärr inte blivit bättre, utan när jag ramsat ut har hon börjat skrika igen.
Nu funderar jag på om jag kan ändra till två lurar/dag redan. Kanske är det det som behövs, att hon behöver ha längre vakenpass. Det känns nämligen som att hon inte är riktigt trött vid läggning.

Schemat ser ut så här:

07.00 vakna
09.00-10.30 sova
12.30-14.00 sova
16.15-16.35 sova
19.15 natt

Har någon förslag på vad jag kan göra och hur långa vakenpass kan man ha i den här åldern? Hon är snart 7 månader.
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
Love

Inlägg av Love »

Det ser ut som det börjar bli dags för 2 lurar/dag. Det brukar hända då de är runt 7 månader så du är en klok mamma som lyssnar på ditt barn.

Ett bra schema i denna ålder är:
07 Vakna
09.30-11.30 Sova
14.30-15.15 Sova
19.15 Natt

Om ngn måndad eller 2 så drar du ner förmiddagsluren till endast 1,5 timme (du märker när hon börjar bli svårlagd på kvällen, alt. vaken på natten etc att hon sover för länge på förmiddagen).

Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Bettty

Inlägg av Bettty »

Tack :D
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, för mig blinkar varningslampor här.

1. Du har "fastnat" med solfjädern och "ger" dig inför det faktum att hon protesterar när du ramsar, i stället för att envisas och låta ramsan "ta", ta över,och få sista ordet. Läs på i Verktygslådan om ramsan och ge dig inte för första bästa motstånd - UT med dig i stället för in, alltså :D

2. Du tycker inte hon "verkar trött" men hon SKA inte verka trött. Hon ska ha sitt sammanlagda sömnbehov tillfredsställt och den saken ordnar man inte "utifrån", alltså genom att ändra antalet lurar. Du skulle aldrig vänta med att ge mat tills hon "verkade hungrig" och inte tro att hon skulle äta bättre om du tog bort ett mål, eller hur :?:

Se till att få det schema du bestämt dig för att fungera :!: Däefter är det BARNET som ska tala om för dig när det är dags att revidera. Och den utvärderingen kan du inte göra förrän tidigast efter en veckas envisa "hintar" från lilla älsklingen, som t ex konsekvent försöker schabbla bort och förkorta, eller slippa, en av lurarna. Observation är lösenordet :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bettty

Inlägg av Bettty »

Tack för svaret Anna :D

Hm.. säger jag också :) Jag undrar om du kan ha missförstått mig.
Jag har genomfört kuren för ca 2 månader sedan och på tredje natten sov hon och har gjort sedan dess. Läggningarna har fram till nu fungerat bra, ramsan har verkligen tagit. Det har verkligen varit som du skrivit att när ramsan tar är det bara att ropa amen. :) (Eller nåt liknande :? )

För några veckor sedan började det att strula, hon skrek länge innan hon kunde somna. Jag gick in här och såg en fråga som kunde varit ställd av mig. Där svarade du att hon skulle stanna inne längre vid läggning och solfjädra tills hon blev sömntung. Därigenom mitt agerande :oops:

Schemat har fungerat jättebra fram till för några veckor sedan, då som sagt läggningarna började strula. Det är just därför jag tänker att det kanske måste ändras.. Jag förstår inte riktigt vad du menar här :oops:

Men nu är det ju så att när jag lägger henne så vänder hon sig ganska snabbt på rygg och blir väldigt olycklig :( Om jag nu inte ska solfjädra utan gå ut med ramsan ska jag då vänta och låta henne försöka själv in i det längsta eller...? Förlåt många frågor men jag känner mig lite vilsen just nu...

Tack igen för att du tar dig tid :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Aha, förlåt :oops: - jag har absolut grälat i onödan :oops: :roll:

Man kan som du förstår "fastna" med solfjädern också och den är ju tänkt som en "kur", ett krisverktyg och ingenting som ska ingå i läggningen, så att säga. Därför gäller det att backa med den också. Första gången kanske man står en mindre evighet men den evigheten måste krympa drastiskt gång för gång :shock:

Är man så liten och vänder sig på rygg och blir olycklig och inte kan vända sig tillbaka själv, måste man ha hjälp (lugn, snabb och saklig). Men jag tycker ändå du ska låta henne vara tills hon faktiskt låter olycklig och "ber" om hjälp. Skulle du ingripa för tidigt vänder hon sig bara igen. Så avvakta (är mitt ödmjuka råd) och ta henne sedan i princip bara i handen/armen och vänd om henne, tryck till solfjädersartat utan att dröja och gå ut med ramsan :D

Och stort pris och beröm ska du ha och förlåt :oops: Rapportera sedan, tack :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"