Krånglar med sömnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fridde

Krånglar med sömnen

Inlägg av Fridde »

Hejsan.
Min snart 7 mån tjej blev kurad för 2 mån sedan och har i princip inte fungerat helt klanderfritt ännu en enda dag. I början kändes det som att det nog kommer och att allt måste få ta sin tid, men nu har det gått två månader o fortfarande finns här många frågor. Hon är jätte aktiv på dagarna och lär sig massor hela tiden, så jag har tänkt att det kan ha med oroligheterna på nätterna att göra. Kryper, stiger upp o står, går med stöd etc. Men dagtid har hon så svårt att komma till ro och vaknar nästan alltid i skarven.

Schemat
Natt 19.30-7.00, sova tre dagslurer, 1½, 1½ och 45 min.
Nu när hon blir 7 mån måste jag förkorta sovtiderna med 45 min. Så då får hon 45min 1½h och 45 min. Natt 11½.

Hon är trött av sig och orkar inte vara vaken mera än 2h15 min åt gången. Så jag tycker vårt schema är perfekt.

Men dagarna då:
Sover i vagn; jag lägger henne på mage, är noga mde skrattet, men hon börjar nästan genast skrika. Och denna tös skrik är inte vanligt gråt, utan hon tar verkligen i och gallskriker oberoende vad saken gäller. Där är första problemet :!: Jag har svårt att tolka hennes gråt eftersom hon använder nästan bara ett. Därför har jag svårt att veta vad jag skall göra - ev. orsakerna till detta problem.

Försöker att avvakta eftersom hon vet vad som gäller men måste ingripa ibland eftersom jag märker att hon inte klarar sig själv. Tystnar oftast jämt på ramsan men börjar genast skrika upp sig. Läggningarna dagtid tar allt från 5 min - 45 min som värst! Jobbigast tycker jag nu att det är vintertid eftersom hon blir så svettig när hon gråter så mycket.

Sen vaknar hon oftast i skarven, ibland efter 20 eller 45 min. Då kan uppvaken ta allt från 5 min till 30 min.

Jag dagskurade henne för 1½ v sedan och då fungerade hon bra i två-tre dagar. Hon tog ramsan bra men efter att jag slutade vagna/ramsa +bekräfta (kurens första dygn) blev hon argare/ledsare för varje dag och började igen skrika mer och mer. Och nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

Nattetid; insomningen kan ta upp till ½h, men det känns inte lika jobbigt när jag vet att hon är inne och inte blir svettig på samma sätt. Dessutom kan hon vara tyst emellan skriken, så det är inte så stort problem. Men under natten vaknar hon flera gånger/natt men tystnar oftast på ramsa, eller av att jag gör ingenting och/eller spelar musik. Men hittills har hon bara sovit en enda hel natt utan uppvak (men då var hon sjuk och hade feber...)

Men nu till mina frågor:
:arrow: är det ok att hon gråter/skriker så mycket som hon gör för uppenbarligen vet hon vad som gäller. Hon verkar vara en smart en. Men varför börjar det inte ge med sig nångång??
:arrow: Hur skall jag kunna tolka hennes gråt och handla därefter eftersom hon oftast använder bara ett. Har verkligen försökt analysera det!
:arrow: Hur oroliga brukar barn vara nattetid när de lär sig nya saker?

Oj, det blev ett långt inlägg. Ville väl mest bara skriva av mig. Hoppas ni förstod vad jag menade.

(Jag försöker få i henne så mycket mat hon bara kan så mätt är hon nog.)
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jag undrar om det ändå är tid för två lurar. Om hon verkligen skulle sova sina lurar lugnt och tryggt skulle hon nog orka längre än 2 h 15 minuter. Vad tror du om den tanken?

Kram Lua. :heart:
Fridde

Inlägg av Fridde »

Hej.
Jo jag har nog funderat hit och dit ang. att bara ha två lurar. Men jag förstår verkligen inte hur hon skulle klara det.

Nu är schemat följande:
7.00 God morgon, mjölk + gröt
7.45 Ensamlek
9-10.30 Sova 1½
10.30 Lunch: köttpure+efterrätt (fruktpuré)
12.45-14.15 Sova 1½
14.15 Mellanmål: Mjölk+ fruktpuré
16.15-17.00 Sova
17.30 Middag: grönsakspuré+efterrätt
19.00 Kvällsmål: mjölk+gröt
19.30-7.00 Natt

Som jag sagt så är hon jätte trött av sig och orkar verkligen inte vara vaken mera än detta i gången. Ibland hamnar vi och ta till marginalen eftersom hon blir så gnällig. Säkert har mycket att göra med att hon aldrig sover så mycket som hon borde, men hur jag skall få svängt det vet jag inte.

Inatt vakna hon 3 x innan vargtimmen. Då gjorde jag ingenting förutom hade ljud i huset och satte på musik. Hon somna om mellan 5-15 minuter.
Men sen vakna hon kl 4.15 och då ramsa jag direkt. Men efter det var hon vaken 1h45min. Efter 1h ramsade jag igen men hon somnade inte ännu då. Sen stegra sig skriket så pass att jag var tvungen att gå och titta till henne. Jag la henne till rätta och efter det tog det 5 min så sov hon. (Alltså när jag skriver att hon är vaken då är det inte att hon ligger o småpratar/bökar utan hon gråter!)...

Nu på morgonen var hon ganska gnällig sista ½h. Jag la henne 15 minuter tidigare och nu har hon gallskrikit i vagnen nästan i ett med samma tonfall hela tiden. Efter 10 min ramsa jag en gång till, men ännu har hon inte tystnat och hon har hållit på i över 20 minuter. Å hon var trött och jag använde mig av marginalen, så jag vet inte hur jag skulle kunna göra det på annat sätt. Har tidigare prövat med att snabbare ge ramsa eller tom vagnat, men det drar ut processen ännu mera. Tar alltså ännu längre för henne att somna. Så för tillfället känns det som om "hon måst ligga och skrika"! Men det känns jätte jobbigt när hon verkligen gör det varje gång och verkligen tar i ORDENTIGT!!! Får väl bara vara glad att jag bor på landet där det är långt till grannarna. Annars skulle de nog kontakta socialen! :oops:

Så nu behöver jag nog några kloka tips/råd. O ifall jag ändrar schemat till två lurar, hur skulle jag göra det då? Som sagt, hon är en tröttis men som har svårt att sova och sover aldrig nästan ett helt sovpass igenom. 2h sovpass är för långt för henne. Max 1½. Att ha natt 12h är också prövat, men det lyckas inte heller. Hon äter inte tillräckligt för att klara 12h i ett sträck.

Nu har hon annars somnat. Men det tog 22min, varav det mesta var gallskrik (mest arg analyserar jag) :shock:
Fridde

Inlägg av Fridde »

Måste bara tillägga det att jag varit konsekvent enda sedan kuren, så jag tycker att hon borde veta vid det här laget att det är lugnt och tryggt att sova och att när man sover då händer ingenting...

Någon annan som har erfarenheter av kurbarn som skriker så här mycket trots lyckad kur??? För under kuren har hon verkligen fungerat jätte bra, likaså när jag dagskurade henne. Då grät hon knappt alls...
Lua

Inlägg av Lua »

Fridde skrev:Som jag sagt så är hon jätte trött av sig och orkar verkligen inte vara vaken mera än detta i gången. Ibland hamnar vi och ta till marginalen eftersom hon blir så gnällig. Säkert har mycket att göra med att hon aldrig sover så mycket som hon borde, men hur jag skall få svängt det vet jag inte.
Jag är ganska säker på att mycket skulle lösa sig med hjälp av två lurar. Du skulle få trixa och mixtra en hel del de första dagarna. Verkligen ta till alla knep för att hålla henne vaken och helst glad... :wink: Utevistelse, bada, baka, vara nakenfis, diska... Men efter några dagar, max en vecka tror jag att ni skulle få se förändring. Mina har varit trötta just där den gamla luren suttit och jag har fått hjälpa dem över till andra andningen. Vårt tvålursschema har sett ut så här:

8.00 Godmorgon. Välling.
11.00 Lunch
11.15-13.15 Sova
14.00 Gröt
16.15-17.00 Sova
17.00 Middag
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt

Nu gillar ju jag att ha få lurar så fort som möjligt. Andra behåller fler antal lurar så länge som möjligt. Kan vi få lite input från någon sådan, kanske :wink: :?:

Hur har ni det med:

:idea: Sociala delaktigheten?

:idea: Utevistelse? Väldigt främjande för god sömn.

:idea: Skrattet till godnattet?

:idea: Attityden av självklarhet?

Kommentarer på det?

Kram Lua. :heart:
Fridde

Inlägg av Fridde »

Tack Lua
Svarar med bould i citatet:
Hur har ni det med:

:idea: Sociala delaktigheten? Hon är delaktig i det mesta här hemma, allt från städning, matlagning, diska o att vara på datorn m.m. :D
:idea: Utevistelse? Väldigt främjande för god sömn. Försöker vara ute varje dag ½-1h. Ibland hinner vi inte, men nästan varje dag.
:idea: Skrattet till godnattet? ALLTID och hon skrattar verkligen. Till kvällen kan vi hålla på i 5 min. :lol:
:idea: Attityden av självklarhet? Jo den finns, vill inte halka tillbaka där vi varit en gång. Men självklart kan säkert den bli ännu bättre.
Ang schemat måste jag fundera ännu. Skall kolla upp lite andra förslag. Vi återkommer!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vi finns ju här om du vill bolla innan du sätter nya schemat!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Fridde

Inlägg av Fridde »

God Jul på er alla.

Tyvärr har vår jul inte varit den bästa. Vår dotter har verkligen krånglat, dvs. SKRIKIGT!
Jag ändrade schemat till två dagslurer, ser ut enligt följande:

19.30-7.00 Natt
7.00 Mjölk
7.25 Ensamlek 35 min
8.00 Gröt (eller fruktpuré, numera grönsakspuré eftersom hon totalvägrar allt annat...)
9.30 Sova 1½h
11.00 Lunch
14.00 Mellanmål
14.30 Sova 1½h
17.15 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 God Natt
(Sömn tot 14½h)

Alltså hon har varit SÅÅ skrikig. Jag måste sluta ramsa dagtid, hon bara skrek o skreek och skrek. Så nu är jag tvungen att gå med henne i vagnen. Jag vet att det är fel men ni kan aldrig tro hur hon skriker. Och jag vet att ni kanske tycker att självklart funkar det inte när jag inte gör på rätt sätt. Låter vargarna komma etc... Men jag kan verkligen inte tro att jag inte gjort på rätt sätt. Jag har hållit stenhårt på rutiner och metoden. Men det har inte fungerat. Hon skriker och skriker ändå! Nattetid håller vi fast vid läggningarna (med ramsa). Hon somnar själv men hon vaknar rätt ofta på natten men tack och lov somnar hon om på ramsan. Men dan innan julafton var katastrof. Hon vaknade 4.15 och gallskrek. Hon höll på i 2h15 min. Jag gjorde annat i huset, hade ljud, spelade musik, ramsade, lade henne till rätta när skriket blev helt hysteriskt, men att ramsa eller gå in var som att kasta bensin på en brinnande eld. Och då försökte jag verkligen gå in i rätt tid!

Hon har varit sjuk, haft feber och är jätte snorig och hostig så självklart kan det ha med saken att göra. Men varför måste hon skrika så himla mycket???Tidigare skrek hon isamb. men läggningarna och när hon vaknar i skarven. Men nu skriker hon också dagtid så otroligt mycke. Hon är så jätte olycklig helq tiden. Och så vägrar hon nästan att äta. Ända purén jag får i henne för tillfället är en grönsakspuré. Allt annat bara skriker hon åt. Mjölk dricker hon ca 400ml/dygn. Och då försöker jag verkligen med att få henne att äta, utan att göra det till en kamp.

Och hon är liten till växten. Senaste månad har hon endast gått upp 40g och nu väger hon bara 6540g trots att hon är 7 månader. Så hon borde verkligen börja äta mera.

Nu har jag även försökt få henne att dricka strax innna hon skall sova första luren, eftersom hon ätit så lite. Men hon vill sällan ha då heller. Så jag håller på att bli tokig. Att leva med ett barn som inte vill äta och skriker mest hela tiden gör en halvt hysterisk.

Men hon har ju varit jätte sjuk från och till under hela sitt liv. Infektioner, allergier, bakterier i tarmen etc. SÅ nu börjar jag verkligen bli orolig igen att hon har något med tarmen/magen eftersom hon skriker så mycket. För inte skall ju ett barn gråta så mycket som hon gör. Och som jag tidigare sagt så är verkligen hennes skrik helt hysteriskt.

Vet nu inte riktigt vad jag skall börja ta mig till. Önskar bara för dotterns skull att hon skulle få börja må bra och att hon och vi skulle få börja njuta av livet. Måste nog snart uppsöka läkarhjälp igen. Hittills varje gång jag varit inne med henne har de alltid hittat något fel.

Måste bara få skriva av mig lite eftersom allt känns så jobbigt just nu...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det låter som ni haft en jobbig tid nu.

Om jag var du skulle jag defenitivt kolla upp om det är något fel på henne. Och är det inte det, ja då behöver du jobba på attityden. HÄR ska sovas, HÄR ska ätas :lol:

Om du plockar upp henne när hon sovit 5 minuter och lägger henne till bröstet som brukar dom äta omedvetet.

När ni har kollat upp henne så får du ta och styra upp, jag skulle se hennes skrik som frågor, om du brister i attityden så kan du inte förmedla lugnet och kan du inte det, ja då frågor hon. Så här behöver du ta ledningen och visa hur det går till här i världen, för inte skumpar man omkring i en vagn hela livet varje gång man ska sova :wink:

När det utövades "jag äter bara en sort" har jag kört med varannan tugga, då vet man ju inte så säkert vad som kommer på skeden, och när man fått det "dåliga" så är mamma snabbt där med nästa "goda" innan man hunnit spotta ut. Det har funkat bra och efter ett tag har man vant sig vid alla smaker, och då gillades det mesta. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"