Hej!
Vår lille kille på 2,5 år är kurad och har alltid varit så enkel när det gäller sömn. För några månader sedan gjorde jag ett stort misstag. Han började vakna på nätterna och ropa på mej. Jag hämtade honom och han somnade som en stock i min säng, varvid min sömn tog stryk. Det är nu mer en regel än ett undantag att jag hämtar honom = korkat!
Tre frågor:
1) Hur gör jag enklast för att bryta detta mönster nu?
2) Senaste veckan tvärvägrar och illtjuter han när det är läggdags. Detta har inte hänt innan. Det tar ett par sagor och lite fix innan han lägger sej ner. Sen kan han ligga där och fundera. Ibland ropar han till oss att vi ska stänga dörren. Men just detta enorma motstånd när han förstår att det är sängdax - vad gör jag åt det?
3) När är det okej att byta ut spjälsängen?
Tacksam för hjälp!
Kille på 2,5 strular vid sängdax
Kille på 2,5 strular vid sängdax
Mamma till 2 kurade och 2 änglar
Hej Tina
Du har en redan kurad kille, som förmodligen är på väg in i trotsen och nu har han (med lite hjälp av er
) börjat strula med sömnen! Fördelen är att du har verktygen, du vet hur de ska användas och det som gäller är att du nu letar fram din lite vilsna attityd och styr skutan rätt igen!
Det torde inte ta många kvällar/nätter innan lugnet lägrat sig igen
1) Ja, du vet nog egentligen vad du ska göra när han vaknar,eller hur
Inte under några som helst omständigheter ta upp honom!!! Om ni inte är på väg till akuten, vill säga... När han vaknar på natten avvaktar du, ge honom chansen att somna om själv och när du känner att nu
är det nog - då ger du honom en ramsa!
OM det inte lugnar alls, då går du in, solfjädrar utan ett ord, stå där, fjädra honom LUGN, du kan andas djupt och högt själv, men inga ord!
Förmedla lugn, och bered dig på att det kan ta en stund det här, han har fått så olika besked nu att ha såklart kommer att ställa stora frågor!
Gå ut med lugn, stadig ramsa när han är lugn!
2) Du bryr dig inte om nåt motstånd, och du låter dig inte trixas med
Ha väldigt superduperroligt innan sängdags, lek, skoja, jagas, grimaser, ha KUL
Ev sagoläsning gör ni i soffan/din säng och då läser ni EN saga som han själv fått välja, sen bus och skoj heeela vägen till sängen! Det ska vara väldigt kul att lägga sig, och man ska göra det med skratt i magen
Alla övriga frågor efter läggning svaras med ramsan! Och gör husljud, diska, prata i telefon, dammsug, titta på tv...
OM han blir ledsen och gråten inte går ner, gör du som under punkt ett med solfjädern!
Nu gäller det att du visar att han ska sova i sängen, lugn och trygg!
Eftersom ni plockat upp, och gått in till honom lite nu och då, gäller det att visa nu att hans säng är hans trygga plats
3) Byt INTE ut spjälsängen än! Vänta tills trotset är över och förbi, ett år till skulle jag tippa på
Annars får ni en spring-ur-sängen-cirkus som inte är speciellt kul... Så ha kvar den är mitt stalltips
Hoppas jag kunnat räta ut dina frågetecken en aning, annars får du hojta igen
Det här ordnar du på några nätter, jag lovar
Kram Mia
Du har en redan kurad kille, som förmodligen är på väg in i trotsen och nu har han (med lite hjälp av er
Det torde inte ta många kvällar/nätter innan lugnet lägrat sig igen
1) Ja, du vet nog egentligen vad du ska göra när han vaknar,eller hur
OM det inte lugnar alls, då går du in, solfjädrar utan ett ord, stå där, fjädra honom LUGN, du kan andas djupt och högt själv, men inga ord!
Förmedla lugn, och bered dig på att det kan ta en stund det här, han har fått så olika besked nu att ha såklart kommer att ställa stora frågor!
Gå ut med lugn, stadig ramsa när han är lugn!
2) Du bryr dig inte om nåt motstånd, och du låter dig inte trixas med
Ev sagoläsning gör ni i soffan/din säng och då läser ni EN saga som han själv fått välja, sen bus och skoj heeela vägen till sängen! Det ska vara väldigt kul att lägga sig, och man ska göra det med skratt i magen
Alla övriga frågor efter läggning svaras med ramsan! Och gör husljud, diska, prata i telefon, dammsug, titta på tv...
OM han blir ledsen och gråten inte går ner, gör du som under punkt ett med solfjädern!
Nu gäller det att du visar att han ska sova i sängen, lugn och trygg!
Eftersom ni plockat upp, och gått in till honom lite nu och då, gäller det att visa nu att hans säng är hans trygga plats
3) Byt INTE ut spjälsängen än! Vänta tills trotset är över och förbi, ett år till skulle jag tippa på
Hoppas jag kunnat räta ut dina frågetecken en aning, annars får du hojta igen
Kram Mia
Läs gärna de här länkarna, Tina!
om attityden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
om trotsbarn och sömnfnurror:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
om attityden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
om trotsbarn och sömnfnurror:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Hej Mia,
Tack så jättemycket för ditt svar! Precis som du skriver så har jag verktygen, men behöver läsa på och samla lite kraft inför de här nätterna.
Läggningen är nog mer att vara mer tydlig i förhållningssättet mot honom. Men han står ju fullständigt och hoppar i sängen! Jag kan ju inte gärna brotta ner honom för att fjädra honom... Har du nåt tips där?
Tack och kram sålänge!
Tina
Tack så jättemycket för ditt svar! Precis som du skriver så har jag verktygen, men behöver läsa på och samla lite kraft inför de här nätterna.
Läggningen är nog mer att vara mer tydlig i förhållningssättet mot honom. Men han står ju fullständigt och hoppar i sängen! Jag kan ju inte gärna brotta ner honom för att fjädra honom... Har du nåt tips där?
Tack och kram sålänge!
Tina
Mamma till 2 kurade och 2 änglar
Bra tänkt, Tina, att du vill samla kraft och vara redo
Tänk att din uppgift är att ge sonen förutsättningarna att sova - mätt, nöjd, glad, svalt rum osv... - men somna och sova måste han själv göra! Så om han väljer att stå upp och hoppa och ha cirkus i sängen så är det hans business, och inget du kan eller ska lägga dig i!
Vid frågor (skrik, rop...) så svarar du med ramsan!
Och OM han fastnar då hjälper du honom genom att solfjädra, men det är inget du måste göra, det är ett krisverktyg och inget du ska använda ofta!
Liten checklista, bara;
Sover han något dagtid, i så fall kanske det är dags att dra ner den luren
Ha ni tillräcklig social delaktighet och utevistelse
Har han mörkt och svalt i sovrummet
Funkar skrattet till gonattet
Om du tillgodoser de här behoven med råge varje dag, då har du gett din gosse de allra bästa förutsättningar för god sömn, och du behöver inte fundera över det när/om han står och studsar i sängen
Kram å fråga på om det är nåt mer
Mia
Tänk att din uppgift är att ge sonen förutsättningarna att sova - mätt, nöjd, glad, svalt rum osv... - men somna och sova måste han själv göra! Så om han väljer att stå upp och hoppa och ha cirkus i sängen så är det hans business, och inget du kan eller ska lägga dig i!
Vid frågor (skrik, rop...) så svarar du med ramsan!
Och OM han fastnar då hjälper du honom genom att solfjädra, men det är inget du måste göra, det är ett krisverktyg och inget du ska använda ofta!
Liten checklista, bara;
Sover han något dagtid, i så fall kanske det är dags att dra ner den luren
Ha ni tillräcklig social delaktighet och utevistelse
Har han mörkt och svalt i sovrummet
Funkar skrattet till gonattet
Om du tillgodoser de här behoven med råge varje dag, då har du gett din gosse de allra bästa förutsättningar för god sömn, och du behöver inte fundera över det när/om han står och studsar i sängen
Kram å fråga på om det är nåt mer
Mia