Jag tycker att det fungerat ganska bra med Agnes sedan sisst! Hon äter bra, har sovit bra och är glad. Men nu har vi problem. Tror det handlar om 8-månadersångserst trots att hon är 10 mån nu. Störst problem är det med läggningen på kvällen, men även lurarna på dagen...
Hon har alltid varit lite svår att få att sova på dagen, oftast har vi fått buffa eller solfjädra en stund och så ha musik på och hon har somnat, men nu tar det längre tid och hon gallskriker oftast en stund.
Kvällarna och nätterna har till för 2 veckor sedan varit bra. Hon har sovit från 19.30 till 07.30 utan att vakna. På kvällen får hon välling, vi går in i hennes rum tittar lite i spegeln, drar ned rullgardinen, fixar till i sängen, släcker lampan och jag lägger henne i sängen, säger godnattramsan och går ut ur rummet. Gör lite ljud i rummet utanför. Fram till för en vecka sedan somnade Agnes antingen direkt eller låg och vred på sig en stund och somnade sedan. Inte ett skrik!
Men nu för en vecka sedan började kvällsstrulet. Började med att hon skrek en stund innan hon somnade, sedan började hon resa sig upp och skrika, varför jag gick in och lade henne, sa godnattramsan igen och då somnade hon oftast. Nu hinner jag inte ut ur rummet förrän hon står och hoppar vid huvudändan av själsängen och vrålar för full hals. Det låter helt hysteriskt. Jag går in och lägger henne men hinner inte mer än ut igen förrän hon åter står och vrålar.
Hon är också mkt lättväckt av ljud nu på natten och ffa morgonen. Björn stiger upp kl 06, och oftast hinner han inte mer än gå ned för trappan som knarrar lite föärrän hon är vaken och ståreller sitter och skriker/gnäller. Då har jag gått in direkt och lagt henne och hållit en hand på hennes axlar och hon har somnat om, men bata för att vakna nästa gång det knarrar tex när en dörr öppnas. Hon har inte sovit till 07.30 på 2 veckor tror jag utan vaknar alltid tidigare och oftast vid 6.30-7 och då har jag "gjort morgon" för det har varit mkt svårt att somna om så nära morgontiden.
Så nu undrar jag hur jag skall lösa detta... Kan hon lägga sig i sängen själv igen när hon står upp? Hon kan utan problem stålla sig mot en vägg och sätta sig ner igen, men det är kanske annorlunda i sängen??
Har provat att på kvällen gonattrmsa utanför dörren, men det känns inte som hon ens hör mig...
HJÄLP!!
Vänliga hälsningar från Sara