Han vaknar någon gång mellan kl. 2 och 4 och kan då ligga och prata för sig själv kanske en halvtimme. Det är inte så att han ligger och kvittrar direkt, men han är inte heller arg eller ledsen, låter trött men kan inte komma till ro. Efter ett tag har han oftast hamnat på rygg och missnöje uppstår när han (tror) att han inte kan somna om i den ställningen.
Den här vändningscirkusen började för drygt en vecka sedan. Då gick vi in och vände direkt, men det resulterade bara i att han omgående rullade till rygg igen. Efter fina råd av LindaVega har vi gjort så här: vi ger en ramsa så fort vi hör att han är vaken och därefter avvaktar vi tills han ber om hjälp, då går vi in och vänder honom och oftast somnar han då relativt fort. Men detta tar mellan 1 och 1 1/2 timme varje natt
Hans schema är 12 timmars natt, fm-lur 1,5 timme, sova middag 1,5 timme och em-lur 30 minuter. Dagarna fungerar jättebra. Han äter bra, så det tror jag inte är problemet. Frågan är om vi ska dra ner antalet sovtimmar per dygn? Nu har vi 15,5 och från 5 månader är det ju 15 timmar som gäller. Men i och med att han inte sover sina timmar på natten har jag tvekat inför att minska dagssömnen. Det kanske är där problemet ligger? Jag är bara rädd för att han - om jag minskar dagssömnen - ska bli övertrött och sova ännu sämre på natten...
Det känns lite som att vi står och stampar på samma fläck. Vad tror ni? Hur kommer vi vidare? Mindre dagssömn? Mer tålamod?