Hur kommer vi vidare?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnnaH

Hur kommer vi vidare?

Inlägg av AnnaH »

Sonen är nu fem månader gammal och det är en månad sedan vi påbörjade shn-kuren. Det har gått bra förutom att vi tampas med ett långt uppvak per natt.

Han vaknar någon gång mellan kl. 2 och 4 och kan då ligga och prata för sig själv kanske en halvtimme. Det är inte så att han ligger och kvittrar direkt, men han är inte heller arg eller ledsen, låter trött men kan inte komma till ro. Efter ett tag har han oftast hamnat på rygg och missnöje uppstår när han (tror) att han inte kan somna om i den ställningen.
Den här vändningscirkusen började för drygt en vecka sedan. Då gick vi in och vände direkt, men det resulterade bara i att han omgående rullade till rygg igen. Efter fina råd av LindaVega har vi gjort så här: vi ger en ramsa så fort vi hör att han är vaken och därefter avvaktar vi tills han ber om hjälp, då går vi in och vänder honom och oftast somnar han då relativt fort. Men detta tar mellan 1 och 1 1/2 timme varje natt :shock: . Varför kommer han inte till ro? När ska polletten trilla ner och ramsan fungera enligt pavlovsprincipen (dvs att han somnar om när vi ramsar)?

Hans schema är 12 timmars natt, fm-lur 1,5 timme, sova middag 1,5 timme och em-lur 30 minuter. Dagarna fungerar jättebra. Han äter bra, så det tror jag inte är problemet. Frågan är om vi ska dra ner antalet sovtimmar per dygn? Nu har vi 15,5 och från 5 månader är det ju 15 timmar som gäller. Men i och med att han inte sover sina timmar på natten har jag tvekat inför att minska dagssömnen. Det kanske är där problemet ligger? Jag är bara rädd för att han - om jag minskar dagssömnen - ska bli övertrött och sova ännu sämre på natten...

Det känns lite som att vi står och stampar på samma fläck. Vad tror ni? Hur kommer vi vidare? Mindre dagssömn? Mer tålamod?
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej AnnaH!
Nu har vi 15,5 och från 5 månader är det ju 15 timmar som gäller. Men i och med att han inte sover sina timmar på natten har jag tvekat inför att minska dagssömnen. Det kanske är där problemet ligger? Jag är bara rädd för att han - om jag minskar dagssömnen - ska bli övertrött och sova ännu sämre på natten...
Här finns ett litet tankefel. Man ska INTE kompensera nattvak med mer dagssömn. Då cementerar man ju det beteendet! Allt hänger ihop, vet du, och det kan mycket väl vara så att den där extra halvtimmen gör att han är vaken på nätterna. Så ner till 15 timmar nu!

Dessutom kan det mycket väl vara så att vändningarna blivit ett måste, eller kanske t o m lite underhållning för honom. Då händer det ju något! Så jag hade låtit den lille marodören :wink: få klara av att somna på rygg nu, för att komma ur den onda cirkeln. Man KAN faktiskt somna om även om man inte ligger på mage och det behöver han lära sig. Sen går du in och vänder honom när han sovit en liten stund.

Mitt heta tips är faktiskt att försöka låta honom klara sitt nattuppvak helt själv. Alltså inte ens ramsa. Det kan vara det som bryter mönstret. Kanske sätta på musik utanför istället? Fast du måste förstås avgöra hur ledsen och behövande han är.

Några funderingar...

Kram Tinis
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Jag håller helt med Tinis men vill även trycka på hur viktigt det är att han får öva på vändning under vakentiden. Så massor av gymnastik dagtid och BACKA nattetid :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

Vi som tycker att BACKA är precis det vi gjort... Men inte fullt så mycket då :wink: .

Men alltså att inte göra någonting (ja eventuellt sätta på musik då) gäller det även fast han inte är någon säker sovare? Sedan vi startade kuren har han endast sovit en enda natt rakt igenom utan att vi behövt ramsa eller något. Ska vi backa ändå? Det känns som att vi lämnar honom i sticket om vi backar mer än vi redan gör.

Om vi låter honom vara när han vaknar och låter honom somna om helt på egen hand ska vi då inte heller ge någon bekräftelseramsa?
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Njae.... inte har ni backat såååå mycket om ni varit inne och vänt honom varje natt... :wink:

Inte lämna honom i sticket. Så ska det inte kännas. Men kanske kan han mer än ni vet? Det hände, och händer fortfarande ibland, att min lilla vaknar till på natten och låter lite. Men det bästa är oftast att lämna henne helt ifred. Jag har ställt till lite cirkus då och då genom att gå in, men det slutar oftast med låååångt vakenpass och många frågor. Inte blir det bra inte! :shock:

Testa och se vad som händer om ni gör INGENTING. Han ska ju inte bli förtvivlad, men kanske han bara klagar en stund och sen somnar om själv. Som du beskriver är det just lite missnöje han uttrycker, inte speciellt ledsen alltså. Lyssna noga och gör inget förrän du/ni absolut inte står ut och verkligen tycker att han är LEDSEN. Ramsa först då, men gå inte in förrän vid absolut jättejättekris!

Det kan vara vändningen för att få hel natt. Och om ni inte gör något ska ni heller inte bekräftelseramsa.

Ni kommer snart ur det här! Sätt nya schemat nu samtidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S Vilken härlig barnaskara!!! :D

Lite avis blir man allt :wink:
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

:D Tack för snabbt svar och pepping!

Du har säkert rätt, vi har väl inte backat så mycket kanske :lol: . Men jag hör till den blödigare sorten och är dessutom inte begåvad med världens bästa tålamod, ingen vidare kombination eller hur :wink: . Maken däremot är saklig och lugn så han får väl smitta av sig på mig i stället för tvärtom!

Hur som helst, i natt gör vi som du föreslår, dvs ingenting 8) . Eventuellt sätter vi på musik eller skramlar lite i köket. Och så ändrar vi dagsschemat imorgon så att det blir 15 timmars sömn per dygn. Förhoppningsvis är det som du skriver att vi snart kommer ur detta. Vi vill så gärna att han ska kunna flytta in i barnkammaren till sina storasystrar så snart som möjligt.

Kram!

P.S. Ja, vi har verkligen en härlig skock ungar! Man kan ju tycka att vi borde kunna detta vid det här laget :wink: , men nya barn innebär nya frågeställningar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej AnnaH!

Nu är jag nyfiken! Hur gick natten?
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

:D Det gick bra! Han vaknade sin vana trogen strax före kl. 2 och låg och pratade lite trött för sig själv. Vi satte på musik (som var bra inte minst för min del, den gjorde det lättare att inte koppla på överkoncentrationen :wink: ). Han slumrade lite till och från (maken och jag också :lol: ) och jobbade aldrig upp sig som han gjort tidigare nätter. :D Såååå skönt! Strax efter klockan tre var det helt tyst och fortsatte så vara till 6.30 då vi väckte vår goa lill-kille :heart: !

Idag har vi kört på det nya schemat och det har fungerat bra, han har inte slokat alltför mycket utan klarat sig bra på sina lurar på 45, 90 och 30 minuter.

Nu håller vi tummarna inför den kommande natten!
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning :D Bra jobbat =D>

/Elle
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jamen se där! Tur att jag tittade in här innan gonattet :D

Snart är hans uppvak ett minne blott...
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

I natt gick det tyvärr inte lika bra. Han vaknade redan strax före 12 ( :shock: ). Det blev snart uppenbart att han låg på rygg och var rejält arg över det :evil: . Vi satte på musik men det brydde han sig inte om utan gormade på ("Hallå, var är ni, hör ni inte att jag ligger på rygg, hjälp mig jag kan inte soooovaaaa!!!" ungefär...). Efter en stund gick ilskan över i höga falsett-tjut och då började maken ramsa. Sonen lyssnade på ramsan, men jobbade strax upp sig igen ("Jag ligger fortfarande på rygg, fattar ni inte det, kom och vänd mig, hjäääääälp!"). Men vi bestämde oss för att nu får han lov att somna på rygg för att förhoppningsvis inse att han faktiskt KAN det!

Det blev en rätt tuff timme där mitt i natten (jisses vad många julklappar jag hann slå in!), maken ramsade sparsamt, men ändå så pass att han skulle veta att vi inte övergivit honom. Sista halvtimmen gick han upp och ner och 20 över ett tog han till slut bekräftelseramsan och somnade. Pust! Efter tio minuter gick maken in och fann sonen liggande på sidan, ovanpå täcket, med huvudet åt fel håll :shock: :roll: . Som han hade ansträngt sig den lilla killen! Men han somnade till slut! :D

När vi lagt oss igen och det gått en halvtimme hörde vi några små "aaaahhhhhaa.......aaahhaaaaahhhhaa..." från sonen. Vi satte på lugna favoriter igen och var beredda på en ny omgång, men inom ett par minuter var det helt tyst och lugnt. Han hade somnat om. Alldeles på egen hand :D . Pust igen!

Därefter sov han till 6.25 (morgon 6.30) och då gick vi in och gjorde morgon. Det känns som att vi efter gårdagsnattens framsteg tog ett par kliv bakåt igen, men det är väl bara att ta nya tag i natt igen!
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat inatt Anna! Ni besvarade sonens ihållande frågor på ett kanonbra sätt =D> Fortsätt att vara noga med att sonen får massor av tid att öva vändning under vakenpassen, mkt utevistelse och social delaktighet.

/Elle
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där!

Ja, man får mycket gjort när det inte sovs! Eller när man har tidiga morgnar som vi. Kl 6 väcker vi lillan och då kan det bli en hel del gjort. I lördags röjde jag och sötisen källaren i två timmar tills det var dags för fm-lur... :D. Nu funderar vi faktiskt på ett nytt schema med lite senare morgon... men det är en annan historia det.

Bra gjort inatt! Det här är definitivt övergående! Klart han måste fråga fortfarande, lille vännen :wink: Lålter kanon med så bra teamwork mellan dig och pappan. DET behövs verkligen!

/Tinis
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

Hej!
Här kommer en liten rapport sedan sist.

Natten till torsdag och natten till fredag gick jättebra :D ! Sonen vaknade 4 respektive 20 över fyra och vi satte på musik. Han låg och pratade för sig själv en stund, var tyst en stund och pratade lite till. Jag vet inte om han eller vi somnade om först, men somnade gjorde vi allihop utan någon gråt eller höga skrik :D !

Nu när vi har insett betydelsen av att BACKA (ordentligt :wink: ) så funderade maken och jag igår kväll på hur vi skulle göra denna natt, om vi skulle sätta på musik vid uppvak eller hur vi skulle göra. Vi gjorde som förut, satte på musik så fort vi hörde honom och denna natt gick det tyvärr lite sämre igen. Han vaknade vid tre och hade svårt att komma till ro. Han var inte ledsen och falsett-tjuten lyste som tur var med sin frånvaro. Men han var barsk, lät lite småförbannad: "men vad nu? Varför kan jag inte sova? Nu är jag riktigt trött på det här!". Vi lät honom vara, var beredda att ramsa om han skulle bli ledsen, men det behövades inte. Han redde ut det själv och somnade efter en timme.

Hur gör vi nu? Fortsätter som vi gjort, sätter på musik då han vaknar, avvaktar och ser om han behöver hjälp? Om han vaknar i vargtimmen ska vi ramsa då? Är lite oroliga att han ännu inte lärt sig att "somna på ramsan" (pavlov).
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"