Ta bort spjälsäng?

Skriv svar
Citymamma

Ta bort spjälsäng?

Inlägg av Citymamma »

Hej alla!

Vi har en kille som precis har fyllt tre år. Han är en lite akrobat och har kunnat hoppa ur spjälsängen sen han var 1,5 år. Vi har ändå behållit den.

Nu undrar jag om den ändå har spelat ut sin roll.

Hans favoritlek är att hoppa ur den och springa ut ur rummet säg 50 gånger varje kväll. (Lillasyster tittar roat på från sin spjälis.)

Han tycker det är toppenroligt - vi förlorar våra kvällar, känns det som.

Vi kontrar genom att vissa kvällar bara gå tillbaka med honom lugnt, andra kvällar skälla, och ytterligare andra förhandla oss till att han ligger stilla.

Ovanpå detta har han börjat klaga på spjälorna, han vill att vi ska "såga bort dem" för att de är "otäcka".

Frågan är: ska vi ta bort spjälsängen - han har lika lätt att komma ur den som en vanlig säng och verkar inte ens gilla den?

Eller ska vi ta bort dagluren för att han ska vara riktigt trött på kvällen?

Vi lägger dem 19.30, han sover 12 h natt + minst en timme på dagen.

Vi blir hemskt glada för all hjälp!
TACK!!!
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vi gav Vera hennes nya säng när hon fyllde tre år. Det är en växasäng med kanter. Så den är ganska ombonad med kanter. Det är tur, för annars hade hon trillat ur - har hänt på andra ställen :lol: :roll:

Vi tog fatkistk också bort dagsluren ganska tidigt, innan hon fyllde tre. Vi hade en 45-minutare mitt på dagen, men hon var vaken längt mer än de 45 minuterna på kvällen när hon skulle somna, även om hon inte sprang omkring.

Många säger ju att deras barn behöver dagslur långt upp i åren och jag tror dem. Men just här någonstans börjar det skilja en hel del. 12 timmar behöver han på natten, men skippa dagen.

Och håll er till att gå tillbaka med honom - utan att säga ett ord. Bara led tillbaka. Vakta utanför dörren, så att han itne kommer någonstans - han ska inte underhållas och ni ska inte låta er underhållas av honom. Tänk på att han ställer frågor genom påstående och handling. Springa upp hundra gånger = Ska jag sova? - svaret måste i handling vara JA!!! Utan ord!

Är det KOLSVART i rummet? Det ska det vara och borde vara, för lillsasyster ska inte kunna se honom om han är upp och springer - höra är en helt annan sak.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Citymamma

Inlägg av Citymamma »

Stort tack!

Du är fantastisk!
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"