Jag har inte råd med LCHF

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blomman

Jag har inte råd med LCHF

Inlägg av blomman »

Vi lever ju just nu på en lön, och jag tar inga studielån alls.
Har jobbat lite extra förut, men nu har det inte stämt alls att få in det.

LCHF är DYRT! Och lite för dyrt för vår ekonomi just nu. Eller på gränsen iallafall.
Eller ska jag säga såhär, LCHF, som jag äter det nu, är för dyrt.
Det är det jag undrar över, kan man äta något annat, på et annat sätt?¨

Jag är så otroligt allergiskt mot det mesta, så det är svårt på den fronten.
Men att äta såhär mkt kött, fisk och ägg funkar inte just nu.
Hur kan man göra istället?? :?:

Aldrig att jag ger upp LCHF:andet, jag mår ju kanon av det! :!:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Blomman!

Hur äter du din lchf....?

/Fjällmor
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag upplevde det som dyrt i början, då jag körde recept efter GI-bok i 3 startveckor. Extremt dyrt :?
Men nu har jag hållt på i 1,5 år, och kör i princip "vanlig" mat, fast håller ner på kh, och upp på fettet.
I och med att barnen (och Per) äter kh till, blir det inte dyrare än vanligt.

Ex 1. Korvgryta med potatis. Barnen & Per äter potatis till, jag tar bara LITE, och så fyller jag på med grönsaker bredvid. De flesta grönsaker (utom majs) är ju inte så mycket kh i.

Ex 2. Köttfärssås med pasta, som ovan.

Ex. 3 Köttgryta med kokt potatis och morötter. Jag ta morötter till istället för potatis.

Ex 4. Baconfisk (min LCHF-favorit =P~ ) Jag tar fisken, bacon och sås, med en sallad till.

Ex. 5. köttfärsbiffar med rostade rotsaker och gräddsås.

Ja, jag kan fortsätta ett tag, men jag tror du förstår principen :wink:

Jag upplever inte vårt matkonto som dyrt, jag ror runt hushållet med hemlagad grundligt gjort mat för mellan 300-500:-/vecka för 4 pers, och då äter vi lagad mat både på kvällen och lunchen.
Fast vissa dagar äter ju barnen förstås på dagis.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
blomman

Inlägg av blomman »

Jag kan absolut inte äta rotfrukter, som är billigt, tyvärr..

Jag tycker jag äter ganska mkt grönsaker till maten, men jag tror det är frukost och kvällsmat som spökar.
Ägg, bacon, turkisk yoghurt.. inte billigt direkt.
Det är där jag tror jag måste hitta alternativ. En smörgås är jättebilligt, speciellt när man bakar brödet själv! Men det äter ju inte jag.

Det är inte så att vi måste vända på varenda krona, men vi har ätit mkt billigare, på den tiden jag åt rotfrukter, linser, bönor och inte lika mkt kött, fisk och fågel.
Jag vill gärna äta billigt, och gott, för att ha råd att göra allt annat kul...
anna71

Inlägg av anna71 »

Jo men... sä här upplever jag det: Att själva grejen är att man tappar det förfärliga "matsuget" efter ett tag. Och på mig stämde det så totalt! De första två månaderna gick det åt otroliga mängder dyr mat för min del, men nu äter jag som en fågel och är mätt hela dan.
IDAG:
Frukost: en liten kopp grekisk yoghurt
Mellis: en handfull nötter
Lunch: ett stekt ägg och en hackad tomat som jag steker med några sekunder. Ös smör eller olivolja över.
Mellis: en frukt (jo jag tycker det är gott och numera har det ingen effekt på mina hungerkänslor), en skiva ost med smör
Ikväll: grillade grönsaker med mycket olja, lite skinka.

Tricket är att äta SMÅ portioner med MYCKET FETT. Det är hela tiden så små portioner att jag verkligen inte kan säga att det är dyrt. Men det tog ju några månader att ställa om kroppen.

Och det är mycket dyrare att bli sjuk (vad kostar två tuber Alvedon? och alla näsdukar?)... och det blir jag inte längre!

Lycka till!
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
blomman

Inlägg av blomman »

Jag har ju hållt på ett tag, och jag känner precis som du att jag inte är lika hungrig längre. Måste kolla på klockan så inte barnen blir för hungriga.. jag kan gå utan mat länge, och det har jag aldrig kunnat förut.

Äter heller inte lika mkt.. men sambon tycker ändå att matkontot har gått upp en hel del. Och så har jag det där lilla dåliga samvetet, att det är JAG som är dyr i drift..
Även om jag inte kan återgå till att äta som förut utan att magen rasar igen, och det vill ju ingen av oss. Plus att jag mår jättebra i övrigt också.

Tror jag får sätta mig och gå igenom maten och göra matlistor, som jag hade förut, fattar inte varför jag slutade med det!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Det finns ju mer eller mindre dyrt kött och fisk också. Tex är ju ofta hela bitar kött med ben rätt prisvärt. Kan man koka gryta på som räcker länge! Hel fryst lax brukar vara riktigt billigt också. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
blomman

Inlägg av blomman »

Jo, jag är en långkokare, har t.o.m en tryckkokare! Köper ofta stora, hela bitar.

Grejen är att det är nog frukost och kvällsmat som kostar mkt mer än annars. Som sagt så bakar jag ju bröd så det är ju superbilligt för de andra ifamiljen, men ägg, keso, bacon, turkisk yoghurt, avocado är ganska dyrt.

Vad finns det för alternativ där egentligen? :?:

Gnäller jag? Ja, det gör jag, men jag har så dåligt samvete för att min kost är så mkt dyrare än övriga familjens! :cry:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi är så inställda på att frukost ska vara just frukost. Det går att äta färsbiffar varje måltid om man vill det. Billigare än hembakt bröd blir det nog inte förståss...

Du skulle kunna koka egen buljong. Äta soppa till frukost. Kanske med lite ost och/eller leverpaté.

Vi har faktiskt inte räknat så mycket, men det jag tycker att vi tjänar på är att vi inte äter lika ofta...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
blomman

Inlägg av blomman »

Ja, man kanske ska tänka mer mat där!
Man kan ju göra soppa, gryta eller liknande och frysa in i portionsförpackningar!
Kanon!
Sen måste jag återgå till mina matsedlar och listor, för då känner jag att jag har koll..
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag får ändå känslan av att du tappat lite av fettdelen... Det är ju den ökade mängden fett som mättar :wink: inte proteinerna.

/Fjällmor
anna71

Inlägg av anna71 »

Fjällfolket skrev:Hej!

Jag får ändå känslan av att du tappat lite av fettdelen... Det är ju den ökade mängden fett som mättar :wink: inte proteinerna.

/Fjällmor
Precis! Hela grejen är ju att man tar sin vanliga tallrik med mat, tar bort kolisarna, och lägger till så mycket smör eller olivolja som man bara fixar att äta. Och då kostar det väl inte mer än innan. Man ska ju ersätta kolisarna med fett, inte med proteiner.

Frukost alltså: Ta bara osten, bre på smör! och ge brödbiten (med smör på för all del) till nån annan.
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
blomman

Inlägg av blomman »

Vad bra att ni styr mig rätt igen... var ute nånstans i det lite lättare fettskrämda landet och reste tror jag... :wink:

Fast nu kan jag inte äta varken ägg eller fett, min mage rasade ihop fullkomligt efter den fått några dagar med inflammationhämmande för lymfkörteln. :cry: Allt går väldigt snabbt igenom kroppen kan man säga, och det vänder sig i magen bara jag tänker på ägg och fett. Lättyoghurt funkar... och sallad, keso, fisk och kyckling..

Så nu ligger LCHF på is, nu ska jag koka blåbärssoppa och hoppas att det lugnar sig till jul!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"