Jag funderar på att ha kvar 3 lurar för jag får nästan alltid väcka honom under dagen och insomningen tar oftast mindre än 5 min. Så det känns lite tidigt att ta bort en lur redan om 1 1/2 v. Samtidigt vill man ju inte förvärra en ev. 8-månadersångest om han kommer att krångla vid insomningarna... :-k
Ni med bebisar födda våren 07
Kanonsvar
. Jag märker inte så mycket av om Emil inte får lika mycket social delaktighet som han brukar få. Om jag är supertrött någon dag (typ idag) så brukar jag inbilla mig att det är livsnödvändigt för mig att kolla på Doktorn kan komma och då får Emil vara med på det 8) . Och när jag surfar så ligger han bredvid och knappar på ett eget tangentbord. Känns som att han nöjer sig rätt bra med det vissa dagar.
Jag funderar på att ha kvar 3 lurar för jag får nästan alltid väcka honom under dagen och insomningen tar oftast mindre än 5 min. Så det känns lite tidigt att ta bort en lur redan om 1 1/2 v. Samtidigt vill man ju inte förvärra en ev. 8-månadersångest om han kommer att krångla vid insomningarna... :-k
-
mo
Oj, nu gäller det att hänga med här...vad många som skrivit!
Sorjligt med den stora döden är det ju JH
. Vi har haft den omkring oss en heldel, tyvärr
Det finns endel riktigt bra barnböcker om den "Alla döda små djur" och "Adjö herr muffins" väldigt fina, väcker mååånga frågor får man ju vara beredd på! Skriv mer om du vill!
Mat
Bror har alltid en egen sked (ibland när jag inte orkar, en skorpa) När mitt tålamod är på topp får han skålen inom räckhåll. Då åker lilla handen i, tar en full hand och in med den i munnen
"du är det kladdigaste vi vet" ("du är det finast jag vet
{|= ") brukar jag och Joanna sjunga då!!!!
Hela grejer är han hel såld på, gurka, morot, frukt, men även ärtor och majs!
Matschemat ser ut som följer
Morgon- amma + gröt
Lunch- mat + frukt
Mellanmål- yogurt + frukt + amma
Middag- mat + frukt
Kvällsmål- välling + amma
Men jag tror faktiskt bvc rekomenderar 6 mål (frukt mellan frukost och lunch typ)
Sömn, ja jag vet inte med Bror. Jag fick aldrig riktigt till den där 20min på kvällen, han vaknade alltid tjurig då (fick alltid väcka
) Så nu kör jag 12-45-1,5-45, det är en haltimme för mycket men om dem inte krånglar något i sömnen måste det väl betyda att dem behöver den sömnen då...
eller? Nu kan jag inte se era barns födelsedatum här men Liv är väl nära Bror i ålder va...
Hur gör du med sömn schemat sussane?
Jag vet inte om jag tänker så för att jag är lat men nu bekänner jag iallafall...
Jag tror att delaktigheten kommer lite "gratis" med tvåan, ja alltså Joanna är ju alltid med och Bror ofta, men han ser ju henne och oss och själva kärnan "att vara endel av en flock och behövas" finns ju där då, tänker jag. Ju större han blir ju mer får han ju konkret inte bara iaktagande vara med! Jag är beredd på kritik 
mo
Sorjligt med den stora döden är det ju JH
Mat
Hela grejer är han hel såld på, gurka, morot, frukt, men även ärtor och majs!
Matschemat ser ut som följer
Morgon- amma + gröt
Lunch- mat + frukt
Mellanmål- yogurt + frukt + amma
Middag- mat + frukt
Kvällsmål- välling + amma
Men jag tror faktiskt bvc rekomenderar 6 mål (frukt mellan frukost och lunch typ)
Sömn, ja jag vet inte med Bror. Jag fick aldrig riktigt till den där 20min på kvällen, han vaknade alltid tjurig då (fick alltid väcka
Jag vet inte om jag tänker så för att jag är lat men nu bekänner jag iallafall...
mo
-
susanneethel
Jag tror att du har rätt. Liv verkar så nöjd med att vara med där det händer, även om hon inte gör så mycket konkret, utan sitter och biter på en sked eller mugg.mo skrev:
Jag vet inte om jag tänker så för att jag är lat men nu bekänner jag iallafall...Jag tror att delaktigheten kommer lite "gratis" med tvåan, ja alltså Joanna är ju alltid med och Bror ofta, men han ser ju henne och oss och själva kärnan "att vara endel av en flock och behövas" finns ju där då, tänker jag. Ju större han blir ju mer får han ju konkret inte bara iaktagande vara med! Jag är beredd på kritik
mo
Liv sover 12-45-1,5-45
Fast hon vaknar nästan alltid en halvtimme för tidigt på morgonen, och sista luren brukar hon sova en halvtimme och vakna nöjd. Men jag låter det vara så. Hon orkar inte ha två lurar än.
Tack! Bläddrade i Herr Muffin häromveckan och ska nog införskaffa den.mo skrev: Sorjligt med den stora döden är det ju JH. Vi har haft den omkring oss en heldel, tyvärr
Det finns endel riktigt bra barnböcker om den "Alla döda små djur" och "Adjö herr muffins" väldigt fina, väcker mååånga frågor får man ju vara beredd på! Skriv mer om du vill!
Om inget krångar så är det ju jättebra! Självklart kan ju inte alla barn ha exakt samma sömnbehov, det har ju inte vi vuxna heller - tiderna som AW ser jag som en riktlinje, en hjälp så att man vet ungefär när man bör införa en förändring i antalet sovtimmer per dygn, men sen måste man ju anpassa efter varje barn.mo skrev: Sömn, ja jag vet inte med Bror. Jag fick aldrig riktigt till den där 20min på kvällen, han vaknade alltid tjurig då (fick alltid väcka) Så nu kör jag 12-45-1,5-45, det är en haltimme för mycket men om dem inte krånglar något i sömnen måste det väl betyda att dem behöver den sömnen då...
eller?
Åh vad skönt att läsa!mo skrev: Jag vet inte om jag tänker så för att jag är lat men nu bekänner jag iallafall...Jag tror att delaktigheten kommer lite "gratis" med tvåan, ja alltså Joanna är ju alltid med och Bror ofta, men han ser ju henne och oss och själva kärnan "att vara endel av en flock och behövas" finns ju där då, tänker jag. Ju större han blir ju mer får han ju konkret inte bara iaktagande vara med! Jag är beredd på kritik
![]()
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
mo
Nu har vi fått det bekräftat, det jag misstänkt från det att Bror kom nästan, han är överkänslig för mjölk
I går var vi hos läkaren med Bror och tog pricktest det visade att han inte har någon stark allergi men en överkänslighet...
Nu har vi fått läkar tips om att skippa mjölk i sex veckor sedan mjölk i två veckor och sen analysera...
Hittade ett recept här på mjölkfri välling, Bror fick det i kväll han tyckte det var sådär
Men han vänjer väl sig...
Ja det här va inte kul men ändå skönt att veta
Nu kan jag äntligen hjälpa honom!
Läkaren sa dock att jag inte behövde avstå mjölk själv för att jag bara ammar lite efter varje måltid, va tror ni?
Jaså ni kände igen er i delaktigheten... Det var ju skönt att höra!
Idag har jag och Joanna gjort mat på vårt dagis vi är helt slut, Joanna gick in och la sig utan att jag märkte det och somnade...
så hon har varit vaken länge i kväll, nu är jag tröööööt!
God natt mo
Hittade ett recept här på mjölkfri välling, Bror fick det i kväll han tyckte det var sådär
Ja det här va inte kul men ändå skönt att veta
Läkaren sa dock att jag inte behövde avstå mjölk själv för att jag bara ammar lite efter varje måltid, va tror ni?
Jaså ni kände igen er i delaktigheten... Det var ju skönt att höra!
Idag har jag och Joanna gjort mat på vårt dagis vi är helt slut, Joanna gick in och la sig utan att jag märkte det och somnade...
God natt mo
mo: vad jobbigt med mjölkallergi
men visst brukar sånt kunna gå över när de blir äldre?
Måste bara skriva att jag är sååå glad
Åkte in till akuten med Siri (ja DET är jag kanske inte så glad över....) för att hon bara skrek i torsdags förmiddag och så hade hon 38 i feber. Hon har ju varit förkyld konstant i 2 månader - tror på riktigt att hon varit snor och hostfri i max 4-5 dagar under den perioden
Hon blev sjuk precis i samband med att vi tog bort sista nattmålet och eftersom hon hostat och snorat på nätterna så har hon bara sovit hel natt en eller två gånger sedan dess. MEN nu fick vi penicillin och redan i fredags så sov hon hela natten och nu har hon gjort det 3 nätter i rad! \:D/
Måste erkänna att jag började känna att "Nä, det här kommer inte att funka, varför skulle hon sova hela nätterna när hon blir frisk? Vi får köra en kur...." Men så blev det inte! 
Hon är som en annan bebis nu när hon är frisk också! Hon var inte jobbig förut, men nu är hon sååå upptäckslysten och det är härligt att se
Hon ålar sig runt i hela lägenheten som en liten kombatsoldat - FORT går det!
Och hon undersöker allt - och skrattar nästan hela tiden
det är så kul! Och så äter hon som en häst (men det gjorde hon när hon var sjuk också) och sover som hon ska - så skönt!
Hoppas att ni andra skriver mer snart!
kram Jenny
Måste bara skriva att jag är sååå glad
Hon är som en annan bebis nu när hon är frisk också! Hon var inte jobbig förut, men nu är hon sååå upptäckslysten och det är härligt att se
Hoppas att ni andra skriver mer snart!
kram Jenny
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
susanneethel
JH skrev:
Hon är som en annan bebis nu när hon är frisk också! Hon var inte jobbig förut, men nu är hon sååå upptäckslysten och det är härligt att seHon ålar sig runt i hela lägenheten som en liten kombatsoldat - FORT går det!
Och hon undersöker allt - och skrattar nästan hela tiden
det är så kul! Och så äter hon som en häst (men det gjorde hon när hon var sjuk också) och sover som hon ska - så skönt!
Åh, vad roligt. Vad var det hon hade?
Liv är sjuk igen.
Hon ska nog inte få leka med öppna förskolans leksaker mer.
Ja säg det som vara....
Nu har Siri börjat snora igen, men det är väl så det är att ha bebis m storasyster som går på dagis!
Hon håller dessutom att få en STOR tand i överkäken, den ser verkligen gigantisk ut!
Som en stor bulle i överkäken som putar ut och snart sticker fram. I två nätter nu har hon vaknat 4-5 ggr...
Somnar om direkt när man går in och stoppar om, men ramsan hjälper ganska dåligt. Tror kanske att det dessutom är en släng av 8-månångesten som påverkar eftersom hon ändrat beteende när hon är vaken också (Storasyster hade en lååång och jobbig 8-månångestperiod). Känns ändå skönt att vi vet att allt funkar när hon är frisk
Storasyster som har varit såååå lugn och beskedlig hela hösten har nu kommit in i en ny trotsfas. Inte oväntat men jobbigt för alla. ALLT är en kamp, pust! KÄnner att jag som har varit en tålmodig "AW-förälder" förut nu har tappat allt tålamod och gör "fel" nästan jämt
Jättetråkigt, men jag känner liksom att "men kan du inte bara skärpa dig och hjälpa till lite då!", fast jag VET att hon är för liten och att trotsfasen är jättejobbig för henne med....
Har ni lite tips?
Storasyster som har varit såååå lugn och beskedlig hela hösten har nu kommit in i en ny trotsfas. Inte oväntat men jobbigt för alla. ALLT är en kamp, pust! KÄnner att jag som har varit en tålmodig "AW-förälder" förut nu har tappat allt tålamod och gör "fel" nästan jämt
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Ja säg det som vara....
Nu har Siri börjat snora igen, men det är väl så det är att ha bebis m storasyster som går på dagis!
Hon håller dessutom att få en STOR tand i överkäken, den ser verkligen gigantisk ut!
Som en stor bulle i överkäken som putar ut och snart sticker fram. I två nätter nu har hon vaknat 4-5 ggr...
Somnar om direkt när man går in och stoppar om, men ramsan hjälper ganska dåligt. Tror kanske att det dessutom är en släng av 8-månångesten som påverkar eftersom hon ändrat beteende när hon är vaken också (Storasyster hade en lååång och jobbig 8-månångestperiod). Känns ändå skönt att vi vet att allt funkar när hon är frisk
Jättetråkigt, men jag känner liksom att "men kan du inte bara skärpa dig och hjälpa till lite då!", fast jag VET att hon är för liten och att trotsfasen är jättejobbig för henne med....
Har ni lite tips?
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Ja säg det som vara....
Har ni lite tips?
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
mo
Hallå där!
Ja, jag tycker det kommer och går olika faser hela tid, man får hålla huvudet kallt och kämpa på
Det blir väl så att dem större syskonen känns så himla stor när man fått en lite, på gått och ont... Då kan man ju känna "skärp dig nu!" Har tyvärr inga super tips.
Vi fick köra en min kur på Broris här när magont och förkylningar var över, vi hade lyckats fasna i buffträsket... jag är ett riktigt träsktroll jag! Och precis när han började sova utan gnöl bröt nästa förkylning ut!
Ja, så kan det va
Sussane, jag såg på något mjölkfritt vällingrecept att du och din son nämdes. Har han mjölkallergi
Då kanske då har lite heta tips. Vi njuter iallafall av att Brors mage nu är i fas, här byts det blöjor på löpande band!
Just det, han har börjat krypa!
Sååååå gulligt! Hade glömt det där underbara med att man är i ett annat rum också hör man tipp, tapp och där tittar en strålande gullunge in!
kram mo
Ja, jag tycker det kommer och går olika faser hela tid, man får hålla huvudet kallt och kämpa på
Vi fick köra en min kur på Broris här när magont och förkylningar var över, vi hade lyckats fasna i buffträsket... jag är ett riktigt träsktroll jag! Och precis när han började sova utan gnöl bröt nästa förkylning ut!
Sussane, jag såg på något mjölkfritt vällingrecept att du och din son nämdes. Har han mjölkallergi
Just det, han har börjat krypa!
kram mo
-
susanneethel
Hej
JH, Jag har inga tips. Känns som jag har gjort massor med fel på sistone jag med. Idag har jag iallafall gjort en uppryckning, och uppfört mig ok ända sen imorse. Karl blev arg när vi handlade för att han inte fick ränna runt. Men då gick jag ut därifrån, sen gjorde vi ett nytt försök, när han inte vrålade. Kändes bra det iallafall för jag blev inte arg då. Tror inte ens han trotsar, det har bara blivit en massa fel p.g.a. mitt dåliga humör.
Som smittar av sig. Du får väl ge mig tips sen om ett halvår eller så.
Mo:
Träsktroll
Ja, har du läst min tråd på "Säkra sovare"? Går fortfarande inget vidare, känner mig nog lite allmänt misslyckad just nu. Och jag har ont i ryggen. Gnäll och gnäll.
Nej, Karl är inte allergisk, men jag hittade ett recept på välling här som jag gjorde till Karl. Ibland hade jag mjölk i och ibland inte. Jag tyckte den var bra.
Fast sen fick vi några kryp i skafferiet, följde med ett paket socker hem.
Så då var vi tvungna att kasta allt, det var ganska många ingrdienser, köpte aldrig nya för Karl var lika nöjd med ett äpple eller nåt.
Liv sover bra
Men hon har varit lite ledsen vid läggning, det är nytt. Är det åldern tror ni? Jag kan inte komma på något annat, det har inte varit något tok.
JH, Jag har inga tips. Känns som jag har gjort massor med fel på sistone jag med. Idag har jag iallafall gjort en uppryckning, och uppfört mig ok ända sen imorse. Karl blev arg när vi handlade för att han inte fick ränna runt. Men då gick jag ut därifrån, sen gjorde vi ett nytt försök, när han inte vrålade. Kändes bra det iallafall för jag blev inte arg då. Tror inte ens han trotsar, det har bara blivit en massa fel p.g.a. mitt dåliga humör.
Mo:
Träsktroll
Nej, Karl är inte allergisk, men jag hittade ett recept på välling här som jag gjorde till Karl. Ibland hade jag mjölk i och ibland inte. Jag tyckte den var bra.
Fast sen fick vi några kryp i skafferiet, följde med ett paket socker hem.
Liv sover bra
-
mo
Ååååååå, jag blir tokig!!! Nu är Bror pang körkyld IGEN!
Min lilla skruttis, skall vi aldrig komma till rätta med nätterna
I natt vaknade han 4 gng
Joanna där i mot har verkligen en sömn från himmelen... Man blir alldeles avundsjuk och enormt tacksam när man klappar hennes lilla kind på natten... Oj, nu blir jag visst bli sentimental oxå.. uppenbarligen riktigt trött
(...började gråta till bompa igår
)
Min lilla skruttis, skall vi aldrig komma till rätta med nätterna
mo, förstår dig VEKLIGEN! Här är det precis samma sak - Siri började snora igen för 4-5 dagar sedan och då vakna hon på nätterna såklart. Ofta behöver vi inte gå in men JAG vaknar ju ändå nr hon ligger och skriker och hojtar3-4ggr per natt
Dessutom har halva familjen (hittills....) drabbats av vinterkräksjukan. Mannen och Elsa kräks i kapp, jag och Siri försöker hålla oss undan (i en 3:a på 78 kvm, jojo
)
Ja, tur att det kom före jul, men med min otur får jag väl det på fredag när vi ska åka tåg i 4 timmar.....
Dessutom har halva familjen (hittills....) drabbats av vinterkräksjukan. Mannen och Elsa kräks i kapp, jag och Siri försöker hålla oss undan (i en 3:a på 78 kvm, jojo
Ja, tur att det kom före jul, men med min otur får jag väl det på fredag när vi ska åka tåg i 4 timmar.....
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
mo
Han har sovit, utan minsta pip (som jag hört i alla fall...) för tredje natten i rad nu!!!!!!
Förutom litet uppvak vid sex. Men det tar jag inget extra för
Jag är så lycklig och PIGG, så jag var tvungen att skriva
Min stor tjej där i mot har börjat med något mystiskt
Hon är inne och leker på sitt rum, hon vill ofta ha stängd dörr, så kommer jag på att det varit tyst väldigt länge...
När jag tittar in har hon krupit upp i sängen och lagt sig
Vet inte riktigt om jag behöver göra nått åt det
men det flyttar ju fram läggningen!
Mina små skruttar
Trevligt att få sova så här till jul
Riktigt god jul till er! mo
Jag är så lycklig och PIGG, så jag var tvungen att skriva
Min stor tjej där i mot har börjat med något mystiskt
Mina små skruttar
Riktigt god jul till er! mo