Nu kör vi!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej och tack för svar! :D

Nytt personligt rekord på natten i natt, 11,5 och tyckte nog sedan att hon "översovit"! :lol:

Så till dagssömnen... Japp, magläge med larm, och en jättemätt mage med puré och katrineplommonpuré efter, så det nästan pyser ut ur öronen.

Hon är exakt fem månader och schemat är följande:

7.30 Morgon, Bröstmat i omgångar i 1.15 :shock: (får kvällens urmjölkning innan första sovningen).
9.00 Sover 45 min
10.45 Bröstmat och puréerna.
12.00 Sova 2 timmar
14.14 Bröstmat och mosad banan
16.00 Sova 20 min
17.00 Bröstmat, gröt
17.45 Bad
18.45 Nattslurk, sista blöjbyte och skratt till gonatt
19.15-30 Sova natt 12 timmar

Lättast somnar hon första luren, inte ovanligt har jag förstått :wink: därför har jag vid några tillfällen "övat" henne på att sova den inne i sängen, men då tar insomnandet lååång tid ca 15-25 min och man hamnar sent i schemat hela dagen. Annars är svaret på din fråga att hon inte har så mycket plats i vagnen för jag har kvar hårdliften än. Vad menar du Torsmamma med MYCKET plats :?: Är det din erfarenhet att de sover bättre då? Jag vill gärna ha långluren ute för den friska luftens skull, det blir ju likså några timmar på en vecka! :wink:

Tacksam för ytterligare feedback, då jag spontant bara kan komma på att ta bort liften och byta till gröt på fm istället som jag faktiskt hade ett tag innan. Kan hon möjligen känna sig ännu mättare på det tro??
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vilket fin schema du har :wink:

Ja, jag menar att för vissa (beroende på storlek av lift och även barn) kan den vara för LITEN helt enkelt. De behöver ju också utrymme på sig att hitta en skön sovställning, eller hur? En del behöver "joxa" för att komma till ro. :wink:

Ja så länge lurarna fungerar ute tycker jag det är toppen!!!

Ja gröt mättar MYCKET mer än BM, tro inte annat :wink: Tycker gott du kan börja mata på riktigt ordentligt faktiskt. 2 grötmål och 1 matmål är intet att förringa. :wink: Mätt, mättare, proppmättast skall de vara, obönhörligen. Så mat, mera mat, annu mera mat är alltid nyckeln som man "felsöker" på först tycker jag. :wink:

Sen "promenerar" vi ju inte till sömns heller va?

Så, många fina tips och ideer. :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hej!
det var först i samband med kuren då vi lät tösen somna själv även dagtid, som hon började sova ordentliga pass på dagen. innan, då jag vagnade henne till sömns, vaknade hon ofta upp efter en sovcykel. så låt henne somna själv på dagen också, så ska du se att hon börjar sova över skarven.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej och tack för svaren! :D

Självklarheter, men ändå så nyttiga att få höra i rätt situation :!: :D

I förrgår plockade jag (tydligen) fram mer attityd än jag visste om att jag hade :lol: för då inledde jag projekt "lära-sig-somna-själv-på-dagen :!: Alla tre lurarna i vagnen och det gick extremt bra. :D Den där ATTITYDEN av SJÄLVKLARHET är nog det häftigaste av alla verktygen :roll: det bara börjar ju fungera :shock: :!: Det i kombination med tips och lite uppsträckning :wink: gör verkligen susen. Vaknade på långluren efter 45 minuter gjorde hon visserligen, men somnade om själv utan några protester alls, eftersom vagnen hade stått stilla när hon somnade :!:

Igår sov hon över samma skarv! :D Nu har vi "bara" de lite för tidiga uppvaken vi sex-sjutiden kvar att jobba med, känns det som. Svårare med dem, då man ogärna vill ramsa alltför högt vid den tiden, då en utvilad storasyster vaknar lätt fram på morgonkvisten. Tips för detta mottages också tacksamt :?: :wink: :D
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej igen! :D

Imorgon är det fyra veckor sedan vi kurade lilltjejen. Allt har utvecklats mycket bra, som mina rapporter beskriver. Det som kvarstår och som jag skulle vilja få tips på är hur man skulle kunna hjälpa henne att sova klart sina 12 timmar på natten. :roll: :?:

Hon sover alltså 10,5 timmar men vaknar alltid (har inte hoppat över det för tidiga uppvaket någon gång) mellan sex och halv sju. Morgon ska det vara kl halv åtta, och ungefär var femte dag somnar hon om innan väckning och vi får glädjen att väcka henne, men sen är det samma visa da´n därpå.

Det som gör att jag ber om råd är att hon, pga av de för tidiga uppvaken, går back drygt en timmas sömn, ibland mer :( per dygn, eftersom det inte hinns med att sova mer än vad hon gör (3 timmar) på en dag.

Ramsa omgående har vi gjort de flesta morgnar, i alla falll så fort vi hört henne... vi sover ju, så något sällskap har hon ju inte precis. Ofta vänder hon sig till rygg och ligger där och pratar, vi vänder då tillbaka och går ut med en bestämd ramsa, ibland blir hon då lite missnöjd, hon har ju legat och pratat sig trött men kan ändå inte somna om. Hur kan vi hjälpa henne med det här :?: :?: :?:

Tacksam för synpunkter och tips :!:
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej!

Skriver nu igen då frågor har uppstått som jag behöver hjälp med. Efter ett par förkylningar med oroliga nätter och jobbiga insomningar som jag antar har endel med snuva i näsan att göra, behöver jag lite råd för att komma vidare.

Under förkylningarnas fem första nätter har hon sovit uselt med mååånga uppvak, och det är ju inte precis vad hon behöver då... :(

Nu när den senaste snuvan är på övergående så har de två senaste nätterna sett ut så här: Somnar vid 19.30, sover lugnt till kvart över fem och lägger sig på rygg, pratar, ropar, och till slut skriker. Vi hanterar det numera så här: går in och vänder snabbt så fort vi hör att hon är vaken, ut utan ramsa. Sen när vi är säkra på att hon vänt sej igen, in och vänder och ut med ramsa, sedan en (rejält småarg) ramsa till när hon skrikigt i 5-10 minuter. Hon tystnar under den, men "pratar argt" efter den, men somnar sedan inom tio minuter. Detta tog en timma. Likadant var det i morse, skillnaden var att hon vaknade först 6.10 men skrek mer och var vaken 10 minuter mindre innan hon tystnade. Jag gick in medan det var tyst för att få väcka, men vem låg där trött och vaken på rygg... :( Så här ska det väl inte behöva vara :?: :?: :?: Vad gör vi för fel :?: :?: :?:

Det gnälls endel innan hon somnar vid alla insomningarna, inklusive den inför natten, men inte så att vi behöver ingripa och ramsa. Det känns ibland som att hon måste bli arg - skrika sig extra trött - och sedan tystna och somna... ska det behöva vara så :?: :?: :?:

Jag kan konstatera att ramsan är långt ifrån en betingad reflex... hon lugnar sig hyffsat av den, men det är ju inte så att hon lägger ner huvudet när jag säger den på dagen. Jag läste i en annan tråd om en mamma som hade haft "för bråttom" eller rättare sagt hade kurandet gått för bra/snabbt och jag funderar på om det kan ha varit fallet för vår lillskrutta också? :roll: När jag läst det började jag bekräftelseramsa precis när hon tystnat och gjorde så ett par dygn. Hon accepterade den då utan att gå igång igen, men någon betingning blev det inte ändå :( Jag kan ju känna att det är det som ska till, men hur sjutton når vi dit hän :?: :?: :?:

En annan fundering är att lägga om till två dagslurar redan nu (hon är sex månader om en vecka) bara för att sista dagslurens insomning är svår, kan ta 20-25 minuter med mycket argt skrik ibland. Vad tror ni om det, har någon nån erfarenhet av sexmånaders som bara sover två dagslurar :?:

Vore tacksam för hjälp! Vi lyckas ju inte få det bättre som ju är tanken :!:
duggan

Inlägg av duggan »

Kan gumman vända på sig själv? I vargtimmen så ska man inte springa in i rummet, för lilla kroppen känner sig utvilad efter många timmars sömn, men inte tillräkligt, men det vet inte lilla barnet själv så då får mamma ge besked om vad som gäller på natten, INGENTING! Alltså en pangramsa när ni hör att hon är vaken, avvakta, avvakta, avvakta låt henne svära på, ev en till ramsa om hon skulle bli rentav ledsen. Investera i en väckarklockasom ska ringa utanför hennes sovrum varje morgon, då lär hon sig snart att morgonen kommer inte förän klockan ringt, speler visst ingen roll att jag gormar på här...

Hur är det med skrattet till go natten, kiknar han av skratt är det ett rent party att gå och lägga sig..lite halvdana skarttet till gonattet brukar resultera i lite småsura läggningar...

Ang 2 el 3 dagslurar så är det faktiskt många som ändrar till 2 lurar vid just 6 månader, du känner ju ditt barn bäst, orkar hon vara vaken mellan sovpassen?

Ramsan är ju nu inte riktigt en reflex, med den säger du vad som ska ske, och barnet är trygg i det och har inget som ska ifrågasättas, så dom lägger sig ner och sover...den kopplar sambandet med ramsan och härlig sömn...så att hon inte faller ihop i en hög när du ramsar får du nog vänja dig vid :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej och tack för svar!

Hon kan bara vända sej till rygg, inte tillbaka än... somna på rygg kan man glömma att hon gör, för precis som du skriver Duggan så känner hon sej helt utvilad vid fem-sextiden. Ska jag inte vända då... hon kommer ligga vaken länge och bli väldigt arg och ledsen annars :?: :?: :?:

Och ja, hon skrattar så hon kiknar tills vi börjar gå uppför trappan (bus då också) men åt det ler hon på sin höjd, och när vi närmar oss hennes rum är det omöjligt att få henne att skratta, inte ens killet biter...

Jag får nog fundera ut ett nytt schema, för vara vaken är det som den här tjejen (än så länge) är allra bäst på! :wink:

Börjar med väckarklocka gör vi i morgon!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag skulle säga, försök att inte springa i rummet efter vargtimmen...och man kan somna på rygg, och gå in och vända efter 10 minuter. Det är ingen kris men givetvis kommer hon att undra vart vändnings hjälpen är, man istället tycker jag att ni ska träna vänding mycket på dagtid så hon får tills snitzet att klara av det där själv, då är det ju ur världen! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej igen!

På dagen två månader sedan jag sist bad om råd! :D Med andra ord har det gått ganska bra men tyvärr är det inte så bra som jag tror det skulle kunna vara. Ibland börjar jag tro att min lilltjej tillhör de få som inte behöver sova så mycket som ALLA andra barn. Vad får mej då att tro det? Jo vi har fortfarande allt för tidiga uppvak, allt från 4.30 - 6.45 och då är vår morgon 7.30. MEN...

Det som får mej att be om hjälp nu är en två veckor gammal vana att hon efter 45 minuter efter att hon somnat på kvällen vaknar och skriker (verkligen arg-skriker) i 10-30 minuter. Det är lääänge tycker vi och vi kan inte förstå varför? :?

Läggningen är inte optimal eftersom det är ungefär en kvarts missnöje i form av argskrik varje kväll. Vi anstränger oss maximalt i ca tio minuter före läggning för att få lillskruttan att skratta mycket. Det är inte lätt, men visst är hon glad och skrattar en hel del tills dess vi börjar färden mot sängen, då inget är skoj längre.

Även med storasyster hade vi någtra månaders missnöje vid läggning efter kuren, men inga uppvak efter 45 min och inte heller så tidiga morgnar... vilket får mej att känna mej mindre nöjd med på vilket sätt jag lärt min lilltjej att sova hel natt. Hel och hel -hon sover väl åtminstone en timma för lite varje natt pga detta "strul". Så ska hon väl inte behöva ha det tre månader efter kurandet?

När jag kurade stortjejen så hade jag en mycket givande diskussion med Mammut Maria (tusen tack!) om att man inte kan hålla på och kura i all evighet, utan våga lita på det man har och börja LEVA efter kuren. Det bär jag med mej och har därför inte brytt mej så mycket om tidiga uppvak och gnäll på kvällen, utan backat/låtit henne reda ut det själv, men nu har jag fått NOG och tycker det är ofantligt tråkigt att vi inte får till det där allra sista som gör att vi sanningsenligt kan säga att allt går att lösa med SHN!

Ramsan lyssnar hon på (om jag får för mej att pröva den, vilket jag gjort två kvällar på lika många veckor) men skriker exakt likadant tio sekunder efter avslutad ramsa.

Tiderna hon har och har haft i ca 7 veckor är natt: 19.30-7.30, dagslur 1: 10.45- 12.15, dagslur 2: 45 min mellan 15 och 16. Hon är pigg och glad på dagarna, förutom innan dagslur 1 om hon vaknat toktidigt och inte lyckats somna om.

:cry: Snälla, snälla hjälp oss att få ordning på dessa kvällar och tidiga uppvaknanden, för det är så tråkigt att allt det positiva förbyts kring läggning. Nåt fel gör vi ju, men vi behöver hjälp att se vad? Tilltron till att det går att göra bättre finns i alla fall :!: :wink:

Med hopp om att få de allra bästa och klokaste råden ni har!
Gidde

Inlägg av Gidde »

.... Snälla, nån kloker finns det väl? :(

Tack på förhand!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Kan det vara 8-månadersångesten som spökar?

Har ni provat med klassisk musik på de tidiga morgnarna?

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Gidde!

Kan bara skriva under på att tidiga morgonuppvak pågick lääääänge här. För oss kom vändningen med införandet av väckarklocka i HENNES rum som ringer vid samma tid varje morgon. Därmed bryter man sambandet mellan barnets skrik och aktivitet från mamma och pappa. Hur ska barnet veta NÄR det lönar sig att skrika och hojta (dvs när det görs morgon) och när det inte lönar sig (dvs det är för tidigt) :?:

Numera vet vår lilla att det händer INGENTING förrän klockan har pipit och uppvaken har helt försvunnit på morgonarna. Men visst, det tog sin lilla tid för poletten att trilla ner. Mycket musik och dammsugning har behövts här hemma.... :roll:

Och så ditt andra problem med uppvak en tid efter läggning. Precis det upplevde vi också ett tag men det gick över av sig själv. Kan inte säga att vi gjorde något speciellt mer än ramsade vid behov, gjorde diverse husljud osv. Har ni prövat att stöka runt utanför? Prata i telefon? Dammsuga osv. Kanske behöver hon höra betryggande ljud när hon vaknar till sådär.

Några tankar...

Hoppas det löser sig!
Gidde

Inlägg av Gidde »

Tack för era svar!

Det är så skönt att höra att fler än vi har finslipat länge! :) Ikväll vaknade hon inte efter 45 minuter... kanske för att vi hade på lite högre musik. :roll:

Ska börja med väckarklocka inne på hennes rum. Jag har provat en dryg månad med en som jag satt på precis innan jag gått in, men det var föga framgångsrikt.

Även jag har funderat på åttamånadersångest, men jag tror inte hon är där än, för på storasyster var det en markant förändring och nån sån har vi inte märkt på lillskruttan än. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"