Hej!
Skriver nu igen då frågor har uppstått som jag behöver hjälp med. Efter ett par förkylningar med oroliga nätter och jobbiga insomningar som jag antar har endel med snuva i näsan att göra, behöver jag lite råd för att komma vidare.
Under förkylningarnas fem första nätter har hon sovit uselt med mååånga uppvak, och det är ju inte precis vad hon behöver då...
Nu när den senaste snuvan är på övergående så har de två senaste nätterna sett ut så här: Somnar vid 19.30, sover lugnt till kvart över fem och lägger sig på rygg, pratar, ropar, och till slut skriker. Vi hanterar det numera så här: går in och vänder snabbt så fort vi hör att hon är vaken, ut utan ramsa. Sen när vi är säkra på att hon vänt sej igen, in och vänder och ut med ramsa, sedan en (rejält småarg) ramsa till när hon skrikigt i 5-10 minuter. Hon tystnar under den, men "pratar argt" efter den, men somnar sedan inom tio minuter. Detta tog en timma. Likadant var det i morse, skillnaden var att hon vaknade först 6.10 men skrek mer och var vaken 10 minuter mindre innan hon tystnade. Jag gick in medan det var tyst för att få väcka, men vem låg där trött och vaken på rygg...

Så här ska det väl inte behöva vara

Vad gör vi för fel
Det gnälls endel innan hon somnar vid alla insomningarna, inklusive den inför natten, men inte så att vi behöver ingripa och ramsa. Det känns ibland som att hon måste bli arg - skrika sig extra trött - och sedan tystna och somna... ska det behöva vara så
Jag kan konstatera att ramsan är långt ifrån en betingad reflex... hon lugnar sig hyffsat av den, men det är ju inte så att hon lägger ner huvudet när jag säger den på dagen. Jag läste i en annan tråd om en mamma som hade haft "för bråttom" eller rättare sagt hade kurandet gått för bra/snabbt och jag funderar på om det kan ha varit fallet för vår lillskrutta också?

När jag läst det började jag bekräftelseramsa precis när hon tystnat och gjorde så ett par dygn. Hon accepterade den då utan att gå igång igen, men någon betingning blev det inte ändå

Jag kan ju känna att det är det som ska till, men hur sjutton når vi dit hän
En annan fundering är att lägga om till två dagslurar redan nu (hon är sex månader om en vecka) bara för att sista dagslurens insomning är svår, kan ta 20-25 minuter med mycket argt skrik ibland. Vad tror ni om det, har någon nån erfarenhet av sexmånaders som bara sover två dagslurar
Vore tacksam för hjälp! Vi lyckas ju inte få det bättre som ju är tanken

Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!