Hantering och hygien för ersättning och nappflaskor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Camilla_H
Kontakt:

Hantering och hygien för ersättning och nappflaskor

Inlägg av Camilla_H »

Har letat och letat bland trådarna men hittar inget om detta så jag startar då en egen tråd.

Nu har jag gått över helt till ersättning och är nu lite fundersam på hur alla som ger flaska gör detta rent praktiskt när det gäller rengöring, hygien, förvaring och nattmål?

Jag har läst hur Anna rekommenderar i BB men jag gillar inte riktigt tanken att ha färdigblandad ersättning i kylen så nu gör jag enligt nedan men är osäker på om det egentligen är mer hygieniskt?

Jag rengör nappflaskorna, antingen handdiskning eller maskindisk och sen kokar jag dem en gång om dagen. Jag har två stora flaskor och två små och jag ger mat 6 gånger per dag inkl. nattslurk och nattmål. Alltså används ett par flaskor två gånger utan att kokas däremellan - enbart ursköljning med kallt vatten och lufttorkning.

Sen kokar jag vatten och låter det svalna något och häller det på flaskorna i den mängd jag tänker göra i ordning. När jag sen ska ge ett mål så tar jag flaskan ur kylen och värmer vattnet till ättemperatur i mikron (alltså INTE med ersättningen i) och sen tillsätter jag ersättning och blandar.

Till natten och morgonmålet kokar jag vatten och slår på termos och tar med två rena, kokta flaskor. Jag har nämligen tvåvåningshus med sovrummet uppe och eftersom jag har ledproblem vill jag undvika att springa i trappen, speciellt om natten då jag inte ser så bra. När det är dags att ge slår jag i vatten och ser till att det har ättemperatur och blandar sen i ersättningen.

Kan ni säga om min hantering är okej och om ni har tips utifrån hur ni gör? Jag får liksom ingen riktig ordning så att det blir så lättsamt som möjligt.

/Camilla
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

Jag tycker du verkar vara väldigt noggrann som kokar både vatten och flaskor och dessutom har sån bra koll på vad du gör! =D> Det räcker med att koka vattnet upp till barnet är ett visst antal månader (3?), kommer dock inte ihåg hur många. Kolla med din BVC-sköterska.Man behöver inte fortsätta med det i all evighet. Jag gav mitt ena barn ersättn. från 7 veckors ålder, vi diskade flaskorna noggrannt för hand m piprensare genast efter varje gång, men minns inte att jag kokade flaskorna. Jag tror vi i Sverige är överdrivet renliga och noggranna många ggr.

Som du märker har jag inga raka besked, så om du vill känna dig helt säker så kan du ringa livsmedelsverket, de kan det där med hygien. Din medvetenhet kommer du långt med!

En färdigblandad flaska kan stå 6-8 h i kyl, givetvis tillredd kallt och alltid tvätta händer innan (tror jag du gör redan!).

Lycka till :!:
Kramar!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Vi kokar vatten och har i en behållare i kylen(nån sorts sportdrycksblandare tror jag). Diskar flaskorna ordentligt för hand, diskmaskinen tycker jag inte gör tillräckligt rent, faktiskt. Napparna till flaskorna kokar vi ibland, men aldrig hela flaskorna. Gjorde det i början, men det blir för mycket jobb.

När det är dags för mat mäter jag upp vatten i flaskan och häller i pulvret och värmer i micron.

Innan jag går och lägger mig gör jag i ordning en flaska, utan att värma och ställer i kylen. Jag sätter på ett lock, för jag har märkt att nappen annars får "kylskåpslukt" och det är inte så mysigt. På morgonen går det då fortare när det är bråttom. Om han åt på natten så skulle jag nog göra som du.

Så gör jag. :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Mina förslag:

Dagtid: koka upp vatten till flera portioner, låt svalna. Blanda i ersättning (brukar väga pulvret) och häll upp på flaskor. In i kylen och värm i micro då det är dags. Ersättningen klarar sig 12 tim i kylskåp enligt personalen på Neonatal.

Nattetid: tetra (dyrt) men du kan bara klippa upp, hälla i flaska och sen mata utan att värma. Och nattmålen varar ju inte för evigt :wink:

Lycka till önskar Nancy
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"